kromme as = hete akku ?

Zoals de titel al doet vermoeden...
De akku (7x 2400mAh NiCd) was ongewoon warm vandaag na een vlucht met m'n robbe cardinal...
Ik liet de motor ff stil draaien en heb toen gezien dat de as van de speed 600 zeer lichtjes krom staat.
Ons vliegveld is behoorlijk bultig, en zelfs al kom je nog zo traag binnen, hij gaat bijna altijd op z'n neus :?
Nu is de vraag of m'n vermoeden klopt dat ik hierdoor de akku overbelast.
Als het zo is, hoe krijg ik de as van een speed 600 terug recht? :oops:
Alvast bedankt!

Grtz

Weer precies recht zal niet of nauwelijks lukken waarschijnlijk. Beste is om je asje te vervangen meet even op hoe dik die is.
Kijk of je die dikte asjes kan bestellen bij de een of andere modelbouwwinkel. Anders even kijken naar een oude schroevendraaier
die je sloopt of naar het binnenste van een ouder cdspeler(zitten asjes in die precies in een brushless buitenloper passen maar weet
de maat niet van jou asje). Als dat alles niet kan, nieuwe motor kopen

As van een speed 600 kun je volgens mij onmogelijk vervangen aangezien de rotor en collector erop bevestigd zijn. Het is niet abnormaal dat een accu warm, ja zelfs heet, wordt.

Denk dat je beter uitkijkt voor een nieuw motortje. Die Speed 600's kosten niet zo heel veel.

Stevo

De accu in mijn Cardinal werd ook altijd warm, lijkt me niet schokkend. Als het asje zo krom is dat de motor extra stgroom gaat trekken zou hij ook meer lawaai moeten gaan maken en wellicht minder presteren.

Het asje van de speed 600 kun je inderdaad alleen vervangen door de hele rotor te vervangen. Je kunt beter of een nieuwe speed 600 kopen of overgaan op brushless. Heb ik ook net gedaan, had net iets meer power nodig na mijn watervliegconversie.

Het motortje dat ik heb draait hardstikke mooi op 2 cellen (dus waarschijnlijk ook op een 6 of 7 cellen nicad pakket). Kost 22 euro dus dat is nog niet zo veel verschil met de speed 600. Alleen moet je er wel een brushless regelaar bij hebben en die kost al gauw weer 25 euro. Voordeel is wel dat je OF ooit eens een keer met wat meer vermogen kunt gaan vliegen OF de motor nog eens voor een andere kist kunt gebruiken. Zal met een speed 600 niet zo snel gebeuren vermoed ik :)

Je kunt nog proberen je motor met het asje in een boormachine te klemmen.
Door te boormachine langzaam te laten draaien kan je zien of de motor slingert.
Je hebt dan goed houvast aan de motor om hem recht te buigen.
De boorkop moet wel goed zuiver zijn.
Verder hangt het van je gedult af of het lukt maar de kans dat het lukt is zeker het proberen waard. :wink:
Kromme assen kosten enargie en door trillingen kost het je model.
Maar heeft de buiten temperatuur misschien iets met de hete motor te maken. :?

hallo

nau kan ik jou vliegtuig niet van binnen
als je over gaat op brusless is de motor veel lichter
als je over gaat op lipo is dat lichter
dus krijg je dan je zwaarte punt nog goed zonder lood
zomaar effe iets om overna te denken

groeten rob

Ja dat kan, mijn toestel is immers hetzelfde. Je moet alleen de positie van de accu iets verder naar voren kiezen en natuurlijk geen al te lichte lipo nemen. Je kunt echter ook probleemloos de nicad cellen blijven gebruiken die je toch al hebt.

Back