kromme mainshaft? (video)

• Topicstarter Topicstarter Bozzel
  • Startdatum Startdatum
B

Bozzel

Guest
Hey medepiloten,

Na een nogal harde landing heb ik mn heli gerepareerd... Ik vertrouw alleen mn mainshaft nu niet. Op het oog lijkt de mainshaft gewoon recht.

Alleen nu bij het optoeren merk ik het volgende:

- Mainshaft lijkt te vibreren
- een wiebel in mn maingear.

Wat zou het probleem kunnen zijn en wat kan ik er aan doen om dingen uit te sluiten?

Zie video voor verduidelijking.

Bend mainshaft? - YouTube

MvG Chris.

beste
kijk eerst eens of je geen bladspoor hebt.
dat is ook dikwijls de oorzaak van een zware vibratie,en je hebt de indruk dat het je mainshaft is.
gr steven

Het enige van onbalans dat ik zie is wanneer je heel lage toeren draaide, maar dat is normaal.
En bij mij vervang ik standaard alle assen na een crash (de minste kromming zorgt voor onbalans)

Over het tandwiel.. Ben je zeker dat er geen speling op zit ( mag dus niet naar boven of onder te bewegen zijn ) of wat ik ook al is voorgehad heb is dat ik dat plaatje op het tandwiel in ijzer niet aan alle kant even hard aangespannen had en dat zorgt ervoor dat het tandwiel scheef draait.
Dus even met de hand de bladen draaien en kijken of hij mooi rond loopt zonder op en neer te gaan.

En als dat het probleem is dan zal die wobbel dat je denkt dat door de main shaft komt ook daarvan het probleem zijn.

Als je de mainshaft eruit haalt wat maar enkele minuten duurt,
en deze over glas laat rollen kan je direct zien of deze krom is of niet.

grts sar scott

Zal ik na het eten ff proberen.

Over de main en autorotation gear kan ik zeggen dat er minimale spelig op zit, maar ze draaien niet mooi recht om hun as. Zit geen speling op van boven naar beneden. Alleen als ik de linkerkant omhoog druk en de rechterkant omlaag dan zit er een kleine speling op.

Als er een wobble in het tandwiel zit, ligt dat vaak aan het aanspannen van de schroef die erdoorheen loopt.
Zet die eens losser, alles blijft toch wel vastzitten door de zelfborgende moer

Verder, bij Lage toerentallen heb je altijd wel wat trilling
Het gaat om de trilling tijdens de werktoerentallen

Trilling bij optoeren kan ook hette strak/los zitten van de hoofdblAden zijn

heb inmiddels de rotor assembly uit elkaar liggen. De mainshaft heb ik over een vlakke plaat gerold en deze is recht. Wat ik wel ontdekt heb is dat de maingear en de autorotation gear niet lekker om hun as draaien. Wat zou dit nog kunnen zijn? heb al diverse dingen geprobeerd, onderandere de schroef wat losser en vaster draaien. Wat me wel opvalt is dat de maingear meer op en neer wiebelt. deze gaat ongeveer een milimeter op en neer.

Op je tandwiel staat een ijzeren plaatje vastgeschroefd, controleer eens even of die allemaal exact gelijk staan. Anders even op tafel leggen dan zie je of hij recht staat, indien niet aan een kant de schroeven losser/vaster zetten.
Hooelijk snap je wat ik bedoel..

ik snap wat je bedoeld... heb ik ook al geprobeerd... dat verhelpt het probleem niet. Kan het ook zijn dat door de klap de lager scheef in de gear is komen te zitten? het plaatje is namelijk ook recht. en het lijkt met sterk dat er een knik in de maingear zit.

Hoi Chris,

Na je iets onhandige harde landing en na controle is de heli nog niet in de lucht geweest(was laat en donker) en even ter info de heli is gloed nieuw en je tandwielen moeten ook nog iets indraaien en misschien is je gear mesh (afstandstand motor tandwiel>hoofdtandwiel)wel verschoven na je crash,en staat ie iets te strak??
Het bladspoor is nog niet in de lucht gecontroleerd
trillingen met laag toeren tal kan best voorkomen zoals in het filmpje draait ie nog niet op vermogen zodat ie liftoff geeft en als de gearmesh niet in orde is krijg je ook onbalans wat doorgeven word.(te strak?)
je heb de Hoofdas over een glasplaat heen gerold en dus daar ligt het dan ook niet aan,feathering shaft heb je ook vervangen(bladhouders as)toch?

dat de maingear iets op en neer beweegt kan zomaar horen,geen een tanwiel is evenwijdig rond!) maar mag zeker niet te veel zijn.ik zou het eerst eens proberen het te ondervinden als deze in de lucht is(net met lift off) en zeker het bladspoor op ooghoogte te controleren.
ik zag laatst dat de heckbladen er ook iets gehavend uit ziet en die kunnen ook trillingen gaan veroorzaken.

S6

jeroen

Ik heb een mini titan, deze trlt als de ziekte tijdens op en aftoeren.
Dat komt omdat hij tijdens het op/aftoeren langs zijn eigen frequentie komt, dat versterkt de trilling extreem
In mijn geval is de oplossing om het frame bij de batterijhouder stijver te maken.

Als het bij jou ook de eigen frequentie is, is er niets aan de hand
Tijdens het vliegen heb ik er geen last van, en loopt alles geweldig

En als ik je filmpje bekijk, zie ik geen dingen waar ik me druk om zou maken.
Ga vliegen.
Kijk in de lucht.
Als het langdngsgestel of staartvin heftig beweegt, is er wat aan de hand
Zo niet, dan niet

Hey jeroen,

Heb de featheringshaft niet vervangen maar gecontroleerd, deze leek op het oog nog recht(glasplaat). Zal ondertussen wel even nieuwe heckbladen bestellen dan is dat probleem in ieder geval de wereld uit.

@student
Ik weet alleen dat de wiebel in de gear er in is gekomen na de crash, ook na demontage van de gear zit het er nog in... Het uitlaten van de blade doe ik voorlopig ff niet. moet eerst maar weer mn zelfvertrouwen om de sim wat bij elkaar sprokkelen en dan weer eens met trainingsgear er onder proberen.

even een update.

De meeste trillingen en wiebeltjes zijn er nu uit. Heb de maingear en tailgearuit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Wat er nu nog in zit lijkt mij meer dan normaal.nu alleen de bladsporing nog even controleren. En vervolgens met een deskundig oog een testvlugtje maken ;)

Is het trouwens ook aan te raden de main/heck blades en paddles te vervangen voor carbon als beginner? Dit omdat ik toch nieuwe heck bladen moet kopen en het gelijk goed wil doen.

Greetz,
chris

Is het trouwens ook aan te raden de main/heck blades en paddles te vervangen voor carbon als beginner? Dit omdat ik toch nieuwe heck bladen moet kopen en het gelijk goed wil doen.

Moet je zelf weten, maar als beginner bied het even veel voordeel als lichtmetalen velgen en stoere low profile banden onder een les-auto....

Het blijft niet langer heel tijdens crashen, en het verschil in stuurgedrag komt pas tot uiting als je er hard aan trekt. Daarbij is Carbon ook niet meer dan de naam van een materiaal, en zeker geen toverwoord.
Goed geconstrueerde GFK bladen kunnen beter vliegen dan slechte (goedkope) carbon bladen....

Ik raad beginners houten bladen aan omdat die iets makkelijker breken en zo de schade aan de kop mogelijk nog wat beperken.

Maar het staat wél cool natuurlijk....

Groet, Bert

maar als beginner bied het even veel voordeel als lichtmetalen velgen en stoere low profile banden onder een les-auto....

Mijn rijschool doet dat:):D

Zonder dollen, goeie tailblades, al helemaal voor een 450: KBDD. is plastic, maar enorm stijf. heb daar ook flink wat setjes van gebruikt in de jaren, en ik vind ze niet onder doen voor carbon's voor de 450.

Hoofdbladen: gebruik als je toch Carbon wilt van die Tarot blades.. heb ze zelf ook nu, en als je die prakt, breken ze gelijk af bij de root:) keer of 3 gecrasht, en alle keren deden ze dat. nog steeds dezelfde featheringshaft erin.. en ze kosten uit mn hoofd, bij hobbyking, 4 of 5 dollar...;)

Mijn rijschool doet dat:):D

Ja, maar dat is omdat anders alle "stoere jongetjes" naar een andere rijschool gaan....

(sorry, kon het niet laten, niet kwaad opvatten....)

Maar jij prakt een heli in, euhm, een "wat andere stijl" als de gemiddelde beginner, dus goed kans dat dat "afbreken bij de root" bij het trage omkantelen wat typisch "des beginners" is, niet werkt.
Als ik een heli prak (zelden, maar het komt voor), zijn de bladen aan spaanders. De gemiddelde beginner met dezelfde bladen heeft meestal last van "gespleten puntjes" omdat de heli langzaam omgaat en met de tips door het gras staat te ploegen. En voor die gespleten puntjes helpt niets, ook geen Andrelon....

Groet, Bert

Ja, maar dat is omdat anders alle "stoere jongetjes" naar een andere rijschool gaan....

(sorry, kon het niet laten, niet kwaad opvatten....)

Maar jij prakt een heli in, euhm, een "wat andere stijl" als de gemiddelde beginner, dus goed kans dat dat "afbreken bij de root" bij het trage omkantelen wat typisch "des beginners" is, niet werkt.
Als ik een heli prak (zelden, maar het komt voor), zijn de bladen aan spaanders. De gemiddelde beginner met dezelfde bladen heeft meestal last van "gespleten puntjes" omdat de heli langzaam omgaat en met de tips door het gras staat te ploegen. En voor die gespleten puntjes helpt niets, ook geen Andrelon....

Groet, Bert

Ok, ik typ het even anders. die bladen zijn zodanig slecht geconstrueerd dat de root een zwak punt is.. ze breken langs het boutgat gewoon af. ook om simpele dingen zoals omvallen tijdens optoeren..;)

Ik crash mn helis net zoals ieder ander hoor.. kan je een heli uberhaupt verschillend crashen?

Over die rijschool? Nee, er horen nou eenmaal lichtmetaal met laag profiel onder een BMW X1... zo komt ie standaard :rolling:

Maar ff Ontopic, Vermoed je iets of twijfel je? Vervangen die hap.

Nou...

Ik heb wel eens een staartaansturing gemold tijdens het door het huis lopen

en ik heb wel eens een heli met een gefrituurde besturing uit de lucht zien vallen

Toch verschillende manieren van crashen :mrgreen:
Al was die staartaansturing fijner, minder prijzig..

Carbonblaadjes zijn meestal zwart en sta je dus met een onzichtbare rotor te vliegen, niet echt handig ! En de GFK blaadjes vliegen fijner omdat ze wat meer flex hebben. Pas als je gaat stickbangen zoals Anko dat doet, heb je profijt van de stijvere carbonbladen.

Ach... ik doelde eerder op een crash mdat je inverted je grenzen aan het verkennen bent, versus een "crash" omdat je de heli uit onkunde bij de landing laat omvallen....

Groet, Bert

EDIT: Rheli noemt een punt: zwarte bladen vliegt uitermate K....

Back