kruissnelheid, soort motor

• Topicstarter Topicstarter lucas
  • Startdatum Startdatum
L

lucas

Guest
Hallo,

Voor een schoolproject (ontwerpen van een propeller, 15cm diameter) heb ik wat informatie nodig:

Heeft een modelvliegtuig met elektromotor een bepaalde kruissnelheid, en wat zou die dan zijn, bijvoorbeeld ten opzichte van de snelheid tijdens het opstijgen?
Ik moet namelijk het toerental weten tijdens deze kruissnelheid..

Nu ik toch vragen aan het stellen ben; wat voor elektromotor zou je hiervoor moeten gebruiken, dus voor een propeller van 15cm in diameter (of bestaat zo'n relatie niet?)..

Hopelijk hebben jullie het antwoord!
Bedankt in ieder geval!

Er is geen "vaste" kruissnelheid voor modelvliegtuigen. De kruissnelheid van een modelvliegtuig is van veel factoren afhankelijk, zoals gewicht, vleugelprofiel, vleugelvorm, vleugeloppervlakte e.d.

Dit geldt eveneens voor de snelheid tijdens het opstijgen.

Gebruikelijk wordt er een propeller/motorcombinatie gekozen bij een vliegtuig en niet andersom.

De motor die je nodig hebt voor een propeller met een diameter van 15 cm. is ook weer van veel factoren afhankelijk zoals de spoed van de propeller en de gewenste stuwdruk.

Normaal gesproken wordt de maat van een propeller uitgedrukt in inches. Bij voorbeeld 10 x 6. De diameter is dan 10 inch (25 cm) en de spoed is 6 inch (15 cm). Deze propeller zou, als hij één keer ronddraait in een vaste stof, zich 15 cm naar voren verplaatsen.

Als je de zoekfunctie gebruikt, kan je op het forum veel informatie over propellers vinden.

Back