prop-er
Forum veteraan
Er is een nieuwe servo in het dun gezaaide 8mm segment:
KST DS245MG Metal Cased Servo - 8mm 11g 2Kg.cm - Servos - KST Servos
Deze is ook in Duitsland goed te verkrijgen.
Ik heb er twee getest.
- Dit zijn stevige servo's. Kunnen goed tegen een stootje.
- Mooi afgewerkte omkasting. Er wordt slechts 1 stevige 2mm dikke GFR servoarm meegeleverd. Pasvorm van de spline verbinding is nogal overmaats. (Veel speling)
- De spline heeft 15 tanden, waardoor 1 tandje verschil gelijk 24° verschil maakt.
- Erg stil. Je kunt 'm nauwelijks horen.
- Temperatuur blijft laag. Na hard werken is de omkasting licht warm.
Stroomverbruik:
- Rustand @5V: 12mA
- Normal gebruik @5V: 60mA
- snelle bewegingen / hoge belasting @5V: 200mA
- Overbelasting @5V: 250mA
Bij overbelasting druk je op een bepaald moment de servo-arm achteruit tegen de motorkracht in. Dit voelt soepel aan, en beschadigt de servo niet.
- Er zit wat speling op de tandwieltrein, maar deze is normaal voor metalen tandwielen.
- Sterk genoeg, en houdt zijn positie goed vast onder belasting.
- Resolutie is goed genoeg, maar niet uitzonderlijk. Het aantal stappen had wat hoger gekund, gezien de prijsstelling van deze servo. De stappen zijn gelukkig wel consequent.
- Centrering is erg goed. De servo komt steeds keurig terug in de beginstand.
Ik wat metingen gedaan met een servo-arm verlenging van 15cm:
Centrering:
D47 komt terug binnen +1 / -1 mm van de neutraalstand.
DS245 komt terug binnen +0 / -0 mm van de neutraalstand.
Stappen, reactie op trim van de zender:
D47: 2 klikken trim geeft 1 stap van ongeveer 2mm, maar kan ook zomaar 5mm zijn na 1 klik.
DS245: 2 klikken trim geeft 1 stap van ongeveer 3mm.
De DS245 heeft meer consistente stappen dan de analoge D47.
Ik denk dat deze servo's goed bruikbaar zijn in een dunne vleugel. Zie het als een goede vervanger van een D60, maar dan 1,2mm dunner.

KST DS245MG Metal Cased Servo - 8mm 11g 2Kg.cm - Servos - KST Servos
Deze is ook in Duitsland goed te verkrijgen.
Ik heb er twee getest.
- Dit zijn stevige servo's. Kunnen goed tegen een stootje.
- Mooi afgewerkte omkasting. Er wordt slechts 1 stevige 2mm dikke GFR servoarm meegeleverd. Pasvorm van de spline verbinding is nogal overmaats. (Veel speling)
- De spline heeft 15 tanden, waardoor 1 tandje verschil gelijk 24° verschil maakt.
- Erg stil. Je kunt 'm nauwelijks horen.
- Temperatuur blijft laag. Na hard werken is de omkasting licht warm.
Stroomverbruik:
- Rustand @5V: 12mA
- Normal gebruik @5V: 60mA
- snelle bewegingen / hoge belasting @5V: 200mA
- Overbelasting @5V: 250mA
Bij overbelasting druk je op een bepaald moment de servo-arm achteruit tegen de motorkracht in. Dit voelt soepel aan, en beschadigt de servo niet.
- Er zit wat speling op de tandwieltrein, maar deze is normaal voor metalen tandwielen.
- Sterk genoeg, en houdt zijn positie goed vast onder belasting.
- Resolutie is goed genoeg, maar niet uitzonderlijk. Het aantal stappen had wat hoger gekund, gezien de prijsstelling van deze servo. De stappen zijn gelukkig wel consequent.
- Centrering is erg goed. De servo komt steeds keurig terug in de beginstand.
Ik wat metingen gedaan met een servo-arm verlenging van 15cm:
Centrering:
D47 komt terug binnen +1 / -1 mm van de neutraalstand.
DS245 komt terug binnen +0 / -0 mm van de neutraalstand.
Stappen, reactie op trim van de zender:
D47: 2 klikken trim geeft 1 stap van ongeveer 2mm, maar kan ook zomaar 5mm zijn na 1 klik.
DS245: 2 klikken trim geeft 1 stap van ongeveer 3mm.
De DS245 heeft meer consistente stappen dan de analoge D47.
Ik denk dat deze servo's goed bruikbaar zijn in een dunne vleugel. Zie het als een goede vervanger van een D60, maar dan 1,2mm dunner.
Laatst bewerkt: