kun je een li-ion accu laden met een goedkope lipo lader

Hallo allemaal,

ik heb nogal een n00b vraag. Ik heb voor een vriend een skytech H100 speedbootje gekocht met wat extra accu's. nu zijn dit li-ion accu's en daar heb ik geen enkel verstand van. zie foto
h100-accu-e1522648659609.png

ik heb ook een balanceplug lipo-lader gekocht op aliexpress met 7,4 V en 600 mah output. nu vraag ik mij alleen af of dat wel veilig is als je er li-ion accu's mee oplaadt. Niet dat hij zijn huis platbrand met mijn cadeau...

https://www.aliexpress.com/item/DC-...32757355190.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.wQ7nbF

h100-lader-e1522648848267.png


Alvast bedankt voor de goede raad!

Groet Peter
 
Om het antwoord kort te houden Nee .
Op de door jou genoemde lader zit geen li-ion laadfunctie .

gr Wim
 
Om het antwoord kort te houden Nee .
Op de door jou genoemde lader zit geen li-ion laadfunctie .

gr Wim
Hoi wim, bedankt voor je reactie.

Helaas.

Ik dacht 2s is 2s en hij gooit hem gewoon vol met 600mah. Maar dat is een verkeerde aanname begrijp ik?

Groet peter
 
Als je Li-Ion ook 7.4v is kan je die prima laden met een 2S LiPo lader, het laadproces is identiek.

Er zijn ook 7.2v Li-Ion accu's en dat wordt dan wel net even iets anders, niet het laadproces zelf maar wel de eindvoltage..
 
Als je Li-Ion ook 7.4v is kan je die prima laden met een 2S LiPo lader, het laadproces is identiek.

Er zijn ook 7.2v Li-Ion accu's en dat wordt dan wel net even iets anders, niet het laadproces zelf maar wel de eindvoltage..
Hoi Roelof,

Bedankt voor je reactie.

De specificaties van de accu zijn de volgende: Boat battery 7.4V 600mAh lithium-ion. En die van de lader : DC 5 V 1-2A 7.4 V 600 mAh Balance Charger Voor 2 S Lipo batterij

Dus hij laadt hem dan met 1c als ik het goed heb.

Dat is geen probleem dus voor Li-ion? Sorry ik weet niets van accu's laden anders dan lipos.

Groet peter
 
Voor Li-Ion is er amper een verschil met LiPo. Alleen de wat oudere Li-Ion hebben een 3.6v spanning per cel ipv 3.7 maar 1C laden is prima en ze laden met een dezelfde CC/CV methode als LiPo
 
En die van de lader : DC 5 V 1-2A 7.4 V 600 mAh Balance Charger Voor 2 S Lipo batterij

Op de lader staat vast 7,4 V 600 mA.

Er is een groot verschil tussen mAh (milliampèreuur, capaciteit) en A ( ampère, stroomsterkte).

Het eerste is vergelijkbaar met de inhoud van een benzinetank van een auto, het tweede met de snelheid waarmee een benzinetank wordt gevuld.
 
Op de lader staat vast 7,4 V 600 mA.

Er is een groot verschil tussen mAh (milliampèreuur, capaciteit) en A ( ampère, stroomsterkte).

Het eerste is vergelijkbaar met de inhoud van een benzinetank van een auto, het tweede met de snelheid waarmee een benzinetank wordt gevuld.
Hoi N.P.S.,

Ik heb weinig verstand van elektriciteit zoals je wel gemerkt zal hebben. dit is de letterlijke tekst van AliExpress. Maar op de foto is inderdaad mA te zien.

Bedankt voor je heldere uitleg. Toch weer wat geleerd op tweede paasdag.

Groet peter
 
Eerst een misverstand (een heel hardnekkig misverstand) uit de weg helpen. Een LiPo accu is een Li-Ion accu! Er bestaan meerdere soorten Li-Ion accu's en LiPo's (de eigenlijke naam is Lithium-ion polymeer accu) zijn daar één soort van. Net als bij auto's, een Porsche is een auto maar niet alle auto's zijn Porches!
Er bestaan heel veel soorten "batterijen". Een heel veel gebruikte batterij is de zink-koolstof batterij. Goedkoop, makkelijk te maken van materialen die zeer ruimschoots voorradig zijn. Nadeel is dat de capaciteit niet zo erg groot is. Tegenwoordig wordt daarom steeds meer de "Alkaline batterij" gebruikt. Kost iets meer maar de capaciteit is beduidend, tot wel 35%, groter. Voor ons, de gewone gebruikers, zijn dit twee geheel verschillende batterijen. Echter, in feite is een alkaline batterij ook nog steeds een zink-koolstof batterij! De inwendige opbouw is anders en er wordt ook mangaandioxide gebruikt maar de basis is nog steeds zink-koolstof.

Hetzelfde verhaal geldt voor de Li-Ion accu's. Er bestaan meerdere soorten accu's van dit type. De spanning die deze cellen afgeven hangt af van de gebruikte materialen en varieert dus lichtelijk. Hierdoor is de spraakverwarring ontstaan tussen LiPo's en Li-Ion.
De standaard redenatie is:
De nominale spanning van een LiPo is 3,7V en de maximale spanning is 4,2V.
De nominale spanning van een Li-Ion cel is 3,6V en de maximale spanning is 4,1V
Oké, maar dat zegt verder niets omdat nergens wordt vermeld welke cellen worden bedoeld! Het zijn allemaal Li-Ion cellen en afhankelijk van de gebruikte materialen zal de nominale celspanning variëren tussen de 3,5V en 3,8V! Voor alle Li-Ion cellen geldt een maximale celspanning van 4,2V! Hoewel... er zijn ondertussen ook zogenaamde HV cellen op de markt die tot 4,35V geladen mogen worden! Dat komt door het gebruik van andere materialen!
Afhankelijk van de gebruikte materialen kan de maximale spanning van de cellen door de fabrikanten iets lager worden opgegeven. De redenen zijn verschillend maar de veiligheid is wel de belangrijkste reden. Voor alle type Li-Ion cellen geldt dat laden tot de maximale spanning enig gevaar met zich meebrengt. Overladen van dit soort cellen is echt gevaarlijk en kan brand tot gevolg hebben. Dit hangt af van de stabiliteit van de chemie in de cellen. Tot de maximale spanning is die gegarandeerd, daarboven kan dit fout gaan. Erger nog, het is nagenoeg zeker dat het fout zal gaan. Die stabiliteit hangt ook weer af van de gebruikte materialen. Vandaar dat de fabrikanten er voor kiezen om voor bepaalde types een iets lagere maximale celspanning op te geven. Daarmee geven ze aan dat je echt goed moet uitkijken met het laden.

Wat je het beste kunt doen is de gegevens van de fabrikant aanhouden. Als die opgeeft dat de maximale laadspanning 4,1V per cel is moet je daar niet overheen gaan. Het zal heel goed kunnen dat je ook die cellen tot 4,2V kunt laden maar dat kunnen wij als gebruikers niet bepalen. Je kan eigenwijs zijn en het gewoon doen. Dat kan heel lang goed gaan maar als het dan toch een keer fout afloopt moet je niet gaan mekkeren! De fabrikanten geven niet voor niets aan dat je (beter) niet hoger dan die 4,1V per cel moet gaan.
Er zijn ook veel mensen die standaard alle Li-Ion cellen (dus ook de LiPo's) niet verder dan tot 4,1V laden. Het idee er achter is dat de levensduur daarmee verlengt wordt. Je kan je afvragen of dat klopt maar het kan absoluut geen kwaad!

Op het internet kan ik deze accu op veel plaatsen terug vinden alleen niet de echte fabrieksspecificaties. Ergens het ik het idee dat je deze accu redelijk veilig tot 4,2V per cel kunt laden zolang je niet te snel laad. Niet sneller dan 1C, misschien zelfs niet meer dan 0,5C. De lader die je hebt kan je, denk ik, inderdaad gebruiken. Ik denk dit omdat deze lader ook als lader wordt opgegeven voor deze boot, lees accu. Maar als je even gaat zoeken vindt je nog wel drie of vier andere laders die je kan gebruiken. Welke nu echt de enig juiste is kan ik je echt niet vertellen omdat daarvoor niet de juiste gegevens beschikbaar zijn. Alleen wanneer weet welke Li-Ion cellen worden gebruikt kan je dat met zekerheid zeggen.
Je kan aan de veilige kant blijven en de accu tot 4,1V per cel te laden en niet verder. Als het toch 4,2V per cel mag zijn zal de vaartijd bij 4,1V iets minder zijn maar ik vermoed dat je dat niet eens zult merken, zo klein is dat verschil.
 
Laatst bewerkt:
Eerst een misverstand (een heel hardnekkig misverstand) uit de weg helpen. Een LiPo accu is een Li-Ion accu! Er bestaan meerdere soorten Li-Ion accu's en LiPo's (de eigenlijke naam is Lithium-ion polymeer accu) zijn daar één soort van. Net als bij auto's, een Porsche is een auto maar niet alle auto's zijn Porches!
Er bestaan heel veel soorten "batterijen". Een heel veel gebruikte batterij is de zink-koolstof batterij. Goedkoop, makkelijk te maken van materialen die zeer ruimschoots voorradig zijn. Nadeel is dat de capaciteit niet zo erg groot is. Tegenwoordig wordt daarom steeds meer de "Alkaline batterij" gebruikt. Kost iets meer maar de capaciteit is beduidend, tot wel 35%, groter. Voor ons, de gewone gebruikers, zijn dit twee geheel verschillende batterijen. Echter, in feite is een alkaline batterij ook nog steeds een zink-koolstof batterij! De inwendige opbouw is anders en er wordt ook mangaandioxide gebruikt maar de basis is nog steeds zink-koolstof.

Hetzelfde verhaal geldt voor de Li-Ion accu's. Er bestaan meerdere soorten accu's van dit type. De spanning die deze cellen afgeven hangt af van de gebruikte materialen en varieert dus lichtelijk. Hierdoor is de spraakverwarring ontstaan tussen LiPo's en Li-Ion.
De standaard redenatie is:
De nominale spanning van een LiPo is 3,7V en de maximale spanning is 4,2V.
De nominale spanning van een Li-Ion cel is 3,6V en de maximale spanning is 4,1V
Oké, maar dat zegt verder niets omdat nergens wordt vermeld welke cellen worden bedoeld! Het zijn allemaal Li-Ion cellen en afhankelijk van de gebruikte materialen zal de nominale celspanning variëren tussen de 3,5V en 3,8V! Voor alle Li-Ion cellen geldt een maximale celspanning van 4,2V! Hoewel... er zijn ondertussen ook zogenaamde HV cellen op de markt die tot 4,35V geladen mogen worden! Dat komt door het gebruik van andere materialen!
Afhankelijk van de gebruikte materialen kan de maximale spanning van de cellen door de fabrikanten iets lager worden opgegeven. De redenen zijn verschillend maar de veiligheid is wel de belangrijkste reden. Voor alle type Li-Ion cellen geldt dat laden tot de maximale spanning enig gevaar met zich meebrengt. Overladen van dit soort cellen is echt gevaarlijk en kan brand tot gevolg hebben. Dit hangt af van de stabiliteit van de chemie in de cellen. Tot de maximale spanning is die gegarandeerd, daarboven kan dit fout gaan. Erger nog, het is nagenoeg zeker dat het fout zal gaan. Die stabiliteit hangt ook weer af van de gebruikte materialen. Vandaar dat de fabrikanten er voor kiezen om voor bepaalde types een iets lagere maximale celspanning op te geven. Daarmee geven ze aan dat je echt goed moet uitkijken met het laden.

Wat je het beste kunt doen is de gegevens van de fabrikant aanhouden. Als die opgeeft dat de maximale laadspanning 4,1V per cel is moet je daar niet overheen gaan. Het zal heel goed kunnen dat je ook die cellen tot 4,2V kunt laden maar dat kunnen wij als gebruikers niet bepalen. Je kan eigenwijs zijn en het gewoon doen. Dat kan heel lang goed gaan maar als het dan toch een keer fout afloopt moet je niet gaan mekkeren! De fabrikanten geven niet voor niets aan dat je (beter) niet hoger dan die 4,1V per cel moet gaan.
Er zijn ook veel mensen die standaard alle Li-Ion cellen (dus ook de LiPo's) niet verder dan tot 4,1V laden. Het idee er achter is dat de levensduur daarmee verlengt wordt. Je kan je afvragen of dat klopt maar het kan absoluut geen kwaad!

Op het internet kan ik deze accu op veel plaatsen terug vinden alleen niet de echte fabrieksspecificaties. Ergens het ik het idee dat je deze accu redelijk veilig tot 4,2V per cel kunt laden zolang je niet te snel laad. Niet snelle dan 1C, liever niet meer dan 0,5C. De lader die je hebt kan je, denk ik, inderdaad gebruiken. Ik denk dit omdat deze lader ook als lader wordt opgegeven voor deze boot, lees accu. Maar als je even gaat zoeken vindt je nog wel drie of vier andere laders die je kan gebruiken. Welke nu echt de enig juiste is kan ik je echt niet vertellen omdat daarvoor niet de juiste gegevens beschikbaar zijn. Alleen wanneer weet welke Li-Ion cellen worden gebruikt kan je dat met zekerheid zeggen.
Je kan aan de veilige kant blijven en de accu tot 4,1V per cel te laden en niet verder. Als het toch 4,2V per cel mag zijn zal de vaartijd bij 4,1V iets minder zijn maar ik vermoed dat je dat niet eens zult merken, zo klein is dat verschil.
Dat is nogeens een grondig antwoord! Zo leer ik steeds meer op deze paasdag.

Laden tot 4.1V klinkt als een goed idee zeker in combinatie met mijn ocd :) . Is dat zo simpel als hem iets eerder van de lader halen?

Groet peter
 
Eerst een misverstand (een heel hardnekkig misverstand) uit de weg helpen. Een LiPo accu is een Li-Ion accu! Er bestaan meerdere soorten Li-Ion accu's en LiPo's (de eigenlijke naam is Lithium-ion polymeer accu) zijn daar één soort van. Net als bij auto's, een Porsche is een auto maar niet alle auto's zijn Porches!
Er bestaan heel veel soorten "batterijen". Een heel veel gebruikte batterij is de zink-koolstof batterij. Goedkoop, makkelijk te maken van materialen die zeer ruimschoots voorradig zijn. Nadeel is dat de capaciteit niet zo erg groot is. Tegenwoordig wordt daarom steeds meer de "Alkaline batterij" gebruikt. Kost iets meer maar de capaciteit is beduidend, tot wel 35%, groter. Voor ons, de gewone gebruikers, zijn dit twee geheel verschillende batterijen. Echter, in feite is een alkaline batterij ook nog steeds een zink-koolstof batterij! De inwendige opbouw is anders en er wordt ook mangaandioxide gebruikt maar de basis is nog steeds zink-koolstof.

Hetzelfde verhaal geldt voor de Li-Ion accu's. Er bestaan meerdere soorten accu's van dit type. De spanning die deze cellen afgeven hangt af van de gebruikte materialen en varieert dus lichtelijk. Hierdoor is de spraakverwarring ontstaan tussen LiPo's en Li-Ion.
De standaard redenatie is:
De nominale spanning van een LiPo is 3,7V en de maximale spanning is 4,2V.
De nominale spanning van een Li-Ion cel is 3,6V en de maximale spanning is 4,1V
Oké, maar dat zegt verder niets omdat nergens wordt vermeld welke cellen worden bedoeld! Het zijn allemaal Li-Ion cellen en afhankelijk van de gebruikte materialen zal de nominale celspanning variëren tussen de 3,5V en 3,8V! Voor alle Li-Ion cellen geldt een maximale celspanning van 4,2V! Hoewel... er zijn ondertussen ook zogenaamde HV cellen op de markt die tot 4,35V geladen mogen worden! Dat komt door het gebruik van andere materialen!
Afhankelijk van de gebruikte materialen kan de maximale spanning van de cellen door de fabrikanten iets lager worden opgegeven. De redenen zijn verschillend maar de veiligheid is wel de belangrijkste reden. Voor alle type Li-Ion cellen geldt dat laden tot de maximale spanning enig gevaar met zich meebrengt. Overladen van dit soort cellen is echt gevaarlijk en kan brand tot gevolg hebben. Dit hangt af van de stabiliteit van de chemie in de cellen. Tot de maximale spanning is die gegarandeerd, daarboven kan dit fout gaan. Erger nog, het is nagenoeg zeker dat het fout zal gaan. Die stabiliteit hangt ook weer af van de gebruikte materialen. Vandaar dat de fabrikanten er voor kiezen om voor bepaalde types een iets lagere maximale celspanning op te geven. Daarmee geven ze aan dat je echt goed moet uitkijken met het laden.

Wat je het beste kunt doen is de gegevens van de fabrikant aanhouden. Als die opgeeft dat de maximale laadspanning 4,1V per cel is moet je daar niet overheen gaan. Het zal heel goed kunnen dat je ook die cellen tot 4,2V kunt laden maar dat kunnen wij als gebruikers niet bepalen. Je kan eigenwijs zijn en het gewoon doen. Dat kan heel lang goed gaan maar als het dan toch een keer fout afloopt moet je niet gaan mekkeren! De fabrikanten geven niet voor niets aan dat je (beter) niet hoger dan die 4,1V per cel moet gaan.
Er zijn ook veel mensen die standaard alle Li-Ion cellen (dus ook de LiPo's) niet verder dan tot 4,1V laden. Het idee er achter is dat de levensduur daarmee verlengt wordt. Je kan je afvragen of dat klopt maar het kan absoluut geen kwaad!

Op het internet kan ik deze accu op veel plaatsen terug vinden alleen niet de echte fabrieksspecificaties. Ergens het ik het idee dat je deze accu redelijk veilig tot 4,2V per cel kunt laden zolang je niet te snel laad. Niet snelle dan 1C, liever niet meer dan 0,5C. De lader die je hebt kan je, denk ik, inderdaad gebruiken. Ik denk dit omdat deze lader ook als lader wordt opgegeven voor deze boot, lees accu. Maar als je even gaat zoeken vindt je nog wel drie of vier andere laders die je kan gebruiken. Welke nu echt de enig juiste is kan ik je echt niet vertellen omdat daarvoor niet de juiste gegevens beschikbaar zijn. Alleen wanneer weet welke Li-Ion cellen worden gebruikt kan je dat met zekerheid zeggen.
Je kan aan de veilige kant blijven en de accu tot 4,1V per cel te laden en niet verder. Als het toch 4,2V per cel mag zijn zal de vaartijd bij 4,1V iets minder zijn maar ik vermoed dat je dat niet eens zult merken, zo klein is dat verschil.
Ja dit is inderdaad nog eens een deftig antwoord.
Nog een opmerking is dat men bij een duurdere lader meestal de mogelijkheid hebt de eindspanning van de te laden accu kunt instellen zo kan je bv bij een Lipo programma instellen op 4.1 volt voor een li ion.
Op deze manier laad je ook correct.niet iedereen beschikt over zulke dure lader natuurlijk dus mensen in het andere geval volg steed de manual van de fabrikant,je wil niet weten wat er al reeds is voorgevallen met foutief laden oa hele huizen afgebrand.
 
Ik kan je niet helemaal volgen. Je koopt extra accu`s voor meer vaartijd. Accu`s laad je thuis op met de bijgeleverde lader. Wat is dan het probleem ?
 
Ik kan je niet helemaal volgen. Je koopt extra accu`s voor meer vaartijd. Accu`s laad je thuis op met de bijgeleverde lader. Wat is dan het probleem ?
Het probleem is dat je dan 1c x aantal accu's moet wachten. Dus in dit geval moet de ontvanger van de boot 3 uur wachten tot de accu's vol zijn. En met de extra lader kan hij na een uurtje weer richting water
 
Wat ook wel handig is, in dit en andere gevallen, om de spanning van de laders te meten.
Vaak voldoen ze niet aan de specifikaties.
 
Back
Top