Kun je een LiPo gebruiken als jumpstart?

In de koudere dagen heb ik wel eens dat de accu van mijn auto te laag staat om nog te kunnen starten. Kk vroeg me af of een rc LiPo kortstondig genoeg stroom kan leveren voor een startermotor?
Geen idee hoeveel stroom die trekt, maar een LiPo kan toch ook wat aan. Het zou dan een vers geladen 3s moeten zijn lijkt me.
Wellicht is er een voor de hand liggende reden waarom niet? Mss overhitten de draadjes alsnog in no time of raakt de LiPo ter ver ontladen in een fractie?
 
De stroom die een startmotor nodig heeft is afhankelijk van de grootte van de (start) motor. Bij een "dikke diesel" zal het veel meer zijn dan bij een smart of zo.
Toch zal de stroom bij het inschakelen makkelijk 250A kunnen zijn, zelfs bij een 2CV. Wanneer de startmotor draait zakt dat tot ergens tussen de 125A tot 150A bij een gemiddelde benzinemotor. Let op dat kan heel veel afwijken!
Voor veruit de meeste "normale" LiPo's die wij modelbouwers gebruiken is dat toch wel erg veel. Die kreten van 50C en meer ontlaadstroom moet je niet met een korreltje zout maar met een rotsblokje zout nemen. Ok, de accu zal niet direct uit elkaar klappen als je per ongeluk een keertje zo veel stroom er uit trekt maar goed is het niet voor die accu.
In geval van nood zou je het kunnen proberen maar of het zal lukken is nog maar de vraag. De draden die aan de accu zitten kunnen inderdaad wel eens een groot struikelblok zijn. Er zal een behoorlijk groot spanningsverlies over die draden zijn waardoor de spanning die uiteindelijk bij de startmotor komt een stuk lager uit komt. Blijft er dan genoeg over om de motor snel genoeg rond te krijgen om te starten?
Dus in een noodgeval, natuurlijk het proberen waard. Normaal, niet doen.
Wat wel kan is zelf een accu bouwen voor in je auto. Een accubak die je zelf vult met losse LiPo cellen. Denk dan aan 3S/10P of 3S/15P. Moet je wel een goede BMS inbouwen maar dan kan je een "beest" van een accu hebben. Veel capaciteit, weinig zelfontlading en als alles goed gaat een lange levensduur. Hoewel de moderne loodaccu's ook heel goed zijn. In m'n vorige auto (VW Polo bluemotion diesel) heeft de accu het 10 jaar (217000+ km) vol gehouden.
 
Ben nu bijna een jaar in het bezit van deze jumpstarter. Zit een 4S LiFePO in. Start een 2L benzine met platte accu probleemloos en zelfs het compressortje werkt naar behoren!
De accuklemmen vind ik zelf wat iel, draad maakt ook maar aan één kant contact, da's niet zo netjes. Voor mijn gebruik (noodgevallen) voldoende.

Filmpje (niet van mij):


Met een dikke 3S lipo zal het ook wel lukken, zoals Ernst al zei, in noodgevallen.
 
Kk vroeg me af of een rc LiPo kortstondig genoeg stroom kan leveren voor een startermotor?
Een jumpstarter, startbooster zijn hulpmiddelen om een bijna overleden auto accu een beetje tot leven te wekken (bij te laden), om alsnog te kunnen starten.
De eigenlijke grote startstroom wordt dus niet geleverd door de jump starter, maar komt uit de bijna overleden auto accu.
 
Wat wel kan is zelf een accu bouwen voor in je auto. Een accubak die je zelf vult met losse LiPo cellen. Denk dan aan 3S/10P of 3S/15P. Moet je wel een goede BMS inbouwen maar dan kan je een "beest" van een accu hebben. Veel capaciteit, weinig zelfontlading en als alles goed gaat een lange levensduur.
Temperatuur? buiten -20°C of +50°C onder de motorkap, hou houd zo'n lipo zich dan?
Een goede BMS is een exemplaar die ook een temperatuur bewaking heeft, dat wordt in de winter dus vaak aanduwen en in een hete zomer ook.
 
Ja, met een 4s3300 lipo.
Gaat prima.
En in race autos en motoren zitten tegenwoordig li-ion en lifepo4 cellen.
4s levert rond de 13 volt en je hebt bij lifepo4 cellen geen bms nodig.
Ik heb 4s2p A123 cellen altijd geladen liggen voor als ik een starthulpje nodig heb.
Deze winter heeft dat me al 2x geholpen.




GJ
 
En in race autos en motoren zitten tegenwoordig li-ion en lifepo4 cellen.
4s levert rond de 13 volt en je hebt bij lifepo4 cellen geen bms nodig.
Dit ga je zonder BMS toch niet adviseren aan een NIET vonken trekker, of wel?
 
Red top erin... Doe even normaal zeg, had je de starterkrans vastgeroest?
Mijn 1248cc buitenboord motor van de boot moest ik met een koord aan roppen. Wat een gezeik.
Druk die lipo er maar op hoor.
Even zelf nadenken en een berekening maken met de c waarden blablabla Als hij rookt moet je gewoon rap wezen en dat ding aan de kant pleuren. Zetm op!


Inbouw ruimte was zeer beperkt.

Niet alles heeft een starterkrans. Sommige blokken een koppeling/ die gaan met twijfelachtig ronddraaien en heel veel weerstand slippen wat je krukas kost.

Meeste 2 cilinders met een grote cilinderinhoud hebben een ingebouwd decompressie systeem tegenwoordig. Mijne niet. En een veel hogere compressie.

Dikkere plus kabels naar de startmotor en relais trekken te samen met de eerder genoemde accu was de oplossing.


Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt. Hou het maar fijn bij je touwtje en dobber ze:).

Maar goed terugkomend op de vraag. Ja met een lifepo4 cellen/ accu kan je dus zeer zeker je auto starten.
 
Laatst bewerkt:
Maar goed terugkomend op de vraag. Ja met een lifepo4 cellen/ accu kan je dus zeer zeker je auto starten
De vraagsteller had het over een jumpstarter, dat is een tikkeltje iets anders, dat werkt alleen in combinatie met de nog een beetje werkende aanwezige auto accu.
Het is geen vervanger van de auto accu.

De accu waar je mee aan komt zetten, is geen jumpstarter, maar een start accu.
Met wat mitsen en maren.
 
Laatst bewerkt:
Dit ga je zonder BMS toch niet adviseren aan een NIET vonken trekker, of wel?


Ik hou me aan het advies van de fabrikant van de A123 cellen.
Die zeggen dat niet nodig is en balanceren is ook niet nodig.
Dat hebben we ook uitgebreid getest en na honderden keren laden blijven de cellen goed.
Bij mijn Li-ion pack heb ik wel een balancer aansluiting.

is een redelijke accu in je vervoersmiddel niet een beter idee?

Ja maar het is alleen nodig als de auto een tijd stilgestaan heeft.
Nadeel als je 2 auto's hebt.. 1 staat lang stil.

GJ
 
Krik een van de aandrijf wielen van de grond, zet je auto in hoogste versnelling, zet je contact op, draai met het wiel en je start vanzelf, zet je auto uit versnelling, krik laten zakken en wegrijden .
PS Dit werkt alleen als de handrem op de niet aangedreven wielen werkt.
 
De vraagsteller had het over een jumpstarter, dat is een tikkeltje iets anders, dat werkt alleen in combinatie met de nog een beetje werkende aanwezige auto accu.
Het is geen vervanger van de auto accu.

De accu waar je mee aan komt zetten, is geen jumpstarter, maar een start accu.
Met wat mitsen en maren.


Ik lees geen mitsen en maren. Een duidelijk voorbeeld dat het zeer zeker mogelijk is.

Als je de link bekijkt zie je hoe hoog de startstromen mogen zijn. Iets wat niet onbelangrijk is voor een starthulp. Probeer maar eens een diesel te starten met niet al te dikke startkabels, die kabels worden roodgloeiend en de motor zal te langzaam rondgaan.

Dus je mag aannemen dat wanneer een life accu een hele hoge stroom kan leveren (staraccu) wanneer er genoeg parallel staan, deze zeer zeker voldoende is om als starthulp te fungeren.

Volgende vraag is, wat wil je er mee gaan starten. Lichte benzine motor. Of een zware diesel?

Een BMS. Daar kan je bij die SuperB voor kiezen, met of zonder BMS. Meeste mensen gebruiken zonder. Andere fabrikanten geven die optie geen eens. Zit er standaard Niet op.

Dus nee, absoluut niet noodzakelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb accutesten gedaan, ook bij dieselgeneratoren.
De startstromen vallen best mee.
Als je een gemiddelde auto neemt zal het op pieken van 200 a 250A zitten.
Mijn 1.4 motortje heeft een piek van 170 tot 230 Ampere, hangt van de temperatuur af.
De 16 liter dieselgenerator deed 1200 Ampere, op 24 volt, 2 Optima loodaccus.
Bij de 3e keer starten lag de stroom rond 800A.
Allemaal gemeten en gelogd met geijkte apparatuur.

GJ
 
Krik een van de aandrijf wielen van de grond, zet je auto in hoogste versnelling, zet je contact op, draai met het wiel en je start vanzelf, zet je auto uit versnelling, krik laten zakken en wegrijden .
PS Dit werkt alleen als de handrem op de niet aangedreven wielen werkt.
Dat is een goeie! De volgorde is wel belangrijk [emoji28]
 
  • Like
Reactions: Cnn
Interessant :)
In mijn geval was het nu gewoon in de winter. Mijn auto accu is redelijk versleten, maar vervangen wil ik nu niet doen omdat de nieuwe auto in bestelling is (toevallig, niet vanwege de accu ;) )
Ik laadt de accu wel als het heel koud is, of ik veel korte ritjes gedaan heb, maar had 2 jumpstarts nodig voorbije weken.
Daarmee dacht ik...
Mss probeer ik het dus wel eens. Moest ik een permanentere oplossing nodig hebben, dan investeer ik idd in zo jumpstartpack.
Maar ook die moet je weer onderhouden bij slechts sporadisch gebruik...
Nu, ik heb ook een eerder projectauto staan in de garage. Wanneer ik die eens wil starten, kan dat ook daarvoor dienen dan natuurlijk.
Een mens werkt liever met wat hij al heeft natuurlijk. Op die manier...
 
Back
Top