kunnen jullie mij helpen te leren vliegen?

Ik ben hier al even lid, en reageer wel eens in andere draadjes.
Maar ik dacht even een eigen draadje te maken.

Ik heb laatst een Protech Helixx gekocht maar ik kan er totaal niet mee vliegen.
Ik weet ook niet goed waar de knuppels precies voor dienen en kan dit ook moeilijk vinden.

Ik heb vandaag 2 setjes nieuwe rotoren gekocht en ook een paar rotoren gemonteerd want als ik slecht land breek ik constant rotoren.

De winkel (RC Pitstop) had helaas geen Sim kabel maar die heb ik bij AerTronic gekocht.
Toen ik hem had besteld schoot me trouwens ook te binnen dat er veel negatieve verhalen over die webshop zijn.
Bij mij gaat het om een Sim kabel voor een 4 kanaalszender van €9,45 incl. verzendkosten.
Volgens AerTronic is deze op voorraad.

Ik wacht nog even met vliegen voordat ik rotoren ga breken en mijn plan is, als de kabel binnenkort binnen is, dat ik eerst met FMS ga oefenen.
Die staat al op mijn pc geïnstalleerd.

Graag wil ik weten hoe je de controller in FMS kan installeren en kalibreren want ik kan mijn joystick er niet in kalibreren.
Ik ben over het algemeen goed met computers maar van de kalibratie-functie in dat programma snap ik weinig.

Ook wil ik graag leren te vliegen met de echte heli.
Dank voor de reacties.

Stormbreaker.

Regio Rotterdam.
Bedoel je voor clubs?

Ik zou graag niet naar forum-meetings gaan hoor.
Ik zou wel naar een club willen gaan om te kijken en info op te doen.

Ik heb opeens een idee.
Om beter te leren vliegen ga ik training skids onder de heli maken.
Ze moeten wel licht zijn want mijn toestel weegt met accu zo'n 250 gram.

Verder heb ik het probleem dat als ik opstijg het toestel neigt te kantelen.
Ik zag dat je dan de flybar moet veranderen, en nog een paar andere oplossingen.
Geldt dit ook als het toestel, als je langzaam opstijgt, naar links kantelt?
Want de rotoren drukken dan tegen de grond en kunnen breken.

Als je heel snel opstijgt heeft hij geen tijd te kantelen.

Weten jullie welk materiaal je voor training skids moet hebben voor een Protech Helixx?

Stormbreaker,

Voor een trainingskruis hoef je niet zo moeilijk te doen
Stel satestokken bij elkaar tapen en met een ty wrap aan je landingsgestel vastmaken.

Het hoeft niet veel te kunnen hebben, als het goed is probeer je de heli nl recht te houden :mrgreen:

Als je eenmaal opgestegen bent, blijft hij dan wel redelijk op 1 punt hangen?
Een beetje beweging zal er altijd wel inzitten, maar continu naar 1 kant tegensturen is niet geheel wat hoort..

Dus die satestokken in een groot kruis?
Ik wacht nog af tot de usb kabel komt en dan ga ik eerst een paar dagen oefenen met de simulator.

Over dat naar 1 kant toe vliegen.
Ik ben bang dat dit behoort tot het gedeelte dat de helixx besturing niet correct is wat wel opgelost kan worden.
Ik moet nog even kijken van welke optie ik gebruik van ga maken.

Verder, is het niet handig om een paar verende hele kleine balletjes aan het uiteinde van het saté-kruis vast te maken?
Want dat zie ik ook bij de training skids van de CP's.

Ik probeer nu een beetje te hooveren.
Heb de onderste trim rollers helemaal naar rechts gedaan en jawel, hij vliegt recht naar boven.
Vlieg een stuk makkelijker dan de pitch 45 grad. naar rechts te draaien.

Update, heli draait nu wel flink om z'n as.

Update, om z'n as draaien weggewerkt, helaas is de lipo leeg.
Moet toch eens serieus na gaan denken om een 2de en misschien ook een 3de lipo te kopen.

Het vliegt op mijn parketvloer nu veel makkelijker, yes!

Laatst bewerkt:
Ja, anders is hij half afgesteld.
Ik wist niet goed hoe lang de lipo mee kon.
Had wegens vakantie en rc-vlieg-angst al 2 weken niet gevlogen.

Nu de landingen zo goed gaan op het parket durf ik meer en heb ik geen angst meer.

Nog even dit, ik zit op internet te zoeken maar ik nergens vinden of er wedstrijden met coaxiale heli's zijn.
Dit is nu zeker nog niet aan de orde maar ik ben gewoon benieuwd.

Ook zal ik even gaan zoeken naar een club in de omgeving Rotterdam, dan neem ik de heli even mee en dan ga ik een kijkje nemen.

je kunt er lastig wedstrijden mee houden. Het platform is van nature stabiel en eigenlijk alleen voor hoveren optimaal geschikt. Wil je snelheid of uberhaupt gewoon een beetje rondvliegen dan verliest coax het van enkele rotors omdat de bovenste rotor in de regel niet op de servo's is aangesloten en gewoon alles tegenwerkt.

Kijk of de bladen goed gebalanseert zijn. Hang de bladen van een rotor dus met een schroefje in het midden aan elkaar en laat het geheel op een smal punt hangen. Als het 1 kant opvalt plak dan stukjes dun plakband op de andere rotor totdat het waterpas blijft staan. Doet dit met beide rotors.

Ook de flybar moet in balans zijn. Kijk of de afstand tussen de gewichtjes en de rotor even lang is en of de gewichtjes even zwaar staan. Ook moet de flybar zelf recht zijn.

De lagers waarin de hoofdas / binnenas in vallen moeten soepel zijn. De assen ook kaasrecht.

Als dit alles klopt dan vliegt het heel stabiel, zonder te trillen en kun je het geheel opstijgen en de controller in principe lostlaten en wachten tot de accu leeg is eer het weer neer komt of dat je moet sturen.

De joystick calibratie in FMS is vrij maf. Je moet even spelen met de nummertjes in de vakjes totdat je de juiste input bij de juiste assen hebt, als je het googled zou je het vrij snel moeten vinden.

Buiten kun je enkel vliegen als het volledig wind stil is, anders waait de bovenste rotor gewoon weg (als vliegwiel zijnde) en gaat alles wat eronder hangt mee. Als je te veel tegenstuurt klapt de onderrotor in de regel tegen de bovenste aan en praten we over bladestrike.

Het is leuk om aan de hobby te proeven, maar geeft een slecht beeld van de hele heli hobby. En FP / CP is al veel lastiger om te vliegen (helemaal bij kleinere formaten) maar is wel een stuk leuker. Tevens kun je CP echt alles en zelfs met een FP kun je al beter buiten vliegen dan met een coax.

Beste Styreta,

Jammer dit te moeten lezen, en speciaal voor het onderste stuk.
Ik ben nu 16 en ga naar 4 havo, ik ga kijken of ik dit schooljaar een bijbaantje ergens kan nemen om goed te sparen voor onderdelen voor de heli.

Ook zal ik alvast beginnen met sparen, voor een FP heli.
Daarmee wil ik pas beginnen als ik de coax compleet onder de knie heb.
Dit kan dus wel een tijdje duren.

Wat trouwens wel wordt gezegd is, dat je als beginner in de RC heli wereld, het beste met een coax kunt beginnen omdat hij zo makkelijk vliegt.

Jammer dat er geen wedstrijden worden gehouden, al zag ik op dit forum wel een ingescande flyer van indoorvliegen.
Volgens mij mogen die coax dan ook meedoen.

Ik wacht nog op de usb kabel, en verwacht dat deze vandaag aankomt.
Stormbreaker.

Ik heb zojuist nog even gevlogen en ben nu de lipo aan het opladen.
Ik begin steeds meer verstand te krijgen van het trimmen en de functies van de aanwezige knuppels.

Na enig trimmen kon ik de heli al een beetje stil laten hangen.

Met de parketvloer op mijn kamer kan je makkelijk vliegen, alleen de kamer is wel groot maar niet groot genoeg om met de heli echte goede vluchten te maken.

Beneden hebben we plavuizen en daar kan ik niet landen, want als de heli op een richel landt dan kantelt hij en valt hij met de rotors op de grond die dan kunnen afbreken.

Ook is er boven als ik wat ruimte maak een vierkant oefenstuk vrij.
Beneden is het ook te smal.

Maar ik wil eigenlijk een nog grotere ruimte om te oefenen.
Weet iemand hoe je dit kan oplossen?

Maar ik wil eigenlijk een nog grotere ruimte om te oefenen.
Weet iemand hoe je dit kan oplossen?

Nou ik zou zeggen zoek een indoor vliegclub bij jou in de buurt!die vliegen veel al in bijv. een gymzaal!:D

suc6

helixxpilot:cool:

Kantelprobleem bij voegen kun je oplossen met de pingpong balletjes aan het eind van de satestokken (als daar je trainingskruis van gemaakt is), om antwoord te geven op je eerdere vraag

In jouw geval mischien zelfs kleinere balletjes, maar dat wijst zichzelf.
Door de balletjes zal de heli minder snel blijven "steken"op een harde ondergrond, maar eerder willen glijden.
Vandaar dat veel andere trainingskruizen ook iets dergelijks aan het eind hebben zitten.

Om je trims weer goed te krijgen, zou je eigenlijk de linkjes tussen de servo's en de swashplate moeten gaan verstellen. Dus als je de trim naar links verschoven hebt, 1 van de linkjes aanpassen zodat de swash iets meer die kant op wijst. Werk hierbij met halve en hele slagen, niet meteen meerdere tegelijk....
Als je dit goed doet, zul je zien dat je de heli kunt laten hooveren zonder de knuppels aan te raken (zoals Styreta al zei) en met de trims in het midden.

Let ook op met je lipo, deze mag niet te ver ontladen worden.
Nu weet ik niet of de heli al afslaat op het goede tijdstip.
Normaal mag een lipo cel minimaal 2.4 Volt zijn, aangeraden wordt om te stoppen met vliegen (bij kleine heli's zoals de jouwe) als een cel op 3 of 3.3 volt zit.
Dus minimaal voltage van een 2 cel lipo is 6.6 Volt, voor een 3 cel 9.9 volt etc.

Kijk even als je hem weer leeg hebt wat je voltage is, dan weet je of je lipo goed gebruikt wordt

Ik heb zojuist de simulator kabel ontvangen.
Ik zal de aanwijzingen van Martin46 via de ontvangen pm's opvolgen.

Student, met welke apparatuur kan ik kijken hoe hoog mijn voltage van de lipo is?

Van die satéstokjes zie ik af, de heli is beter getrimd en maakt geen kantelbewegingen meer en kan op het parket goed landen met het aanwezige landingsgestel.

Helaas herkent FMS mijn nieuwe controller niet terwijl windows hem wel herkent.
Hoe los ik dit op?
Het kalibratiebereik wordt niet overgenomen in FMS maar wel in Windows Configuratiescherm.
Pc aan en uit zetten?

Update, ik zag op dit forum dat ik PP joy nog moest downloaden.

Laatst bewerkt:
Jongens, ik heb hem aan de praat.
Vraag niet hoe maar PPjoy had ik niet nodig want ik heb een usb kabel.
Ik het deze controller via confi scherm als geprefereerde controller gezet.
Toen herkende FMS hem ook.

Zojuist weer met de heli gevlogen.
Heli deed vreemd en maakte onverwachte bewegingen op 20 tot 30 cm hoogte.
Ook ging de lipo vrij snel leeg.
Heli ging ook de hele tijd naar achteren en ik kon dit niet wegtrimmen.

hmzz

Heli ging ook de hele tijd naar achteren en ik kon dit niet wegtrimmen.
Heej storm...

Ik denk om te verhelpen dat hij naar achteren trekt,en niet weg kunt trimmen, moet je het arm stangetje bij je elevator servo langer maken , oftewel uitdraaien eerst met 1 slag roonddraaien dan proberen is het nog nog meer geven!en is het maar weinig meer dan pas proberen te trimmen!

dat is mijn ervaring!

suc6!

grtn helixx pilot

Back