kunststof rotorbladen Align & Trex

wat vind je van de bij de kit bijgesloten plastic bladen?

• Bagger! lijkt wel een zwabber! :evil:

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    148
Vandaag heb ik eens de bij de kit geleverde kunstofbladen gebruikt inplaats van de houten bladen. Mijn Trex vloog erg strak en netjes maar met deze bladen zwabbert hij maar wat in het rond.

Hij stuurt veel minder direct en houdt zich graag in 1 richting. Ik denk dat dat komt doordat de bladen erg taai zijn. Tijdens het vliegen zie ik ze gewoon buigen zodra ik meer pitch geef. Wel zijn de bladen een stuk korter dan de houtenbladen, daarom draai ik ook een wat hoger toerental.

Met de houten bladen draai ik +/- 1700 toeren op de kop en met de kunststof wat meer, maar het vliegt bagger! :evil:

Wie kent deze bladen ook en weet het hoe en wat erover?

ik ben benieuwd wat een andermans bevindingen ervan zijn!

gr,

niels

13 euro uitgeven voor een setje 325 pro's ik ben niet zo'n voorstander van hout voor de grotere heli's maar dit zijn de beste bladen voor de trex.

Ook een setje sab of gct is nog beter maar dan ga je dit over de 30 euro, en eigenlijk voegt het alleen maar wat toe bij het harde 3d werk.

gr Remco

1700 is nog niks voor een T-Rex :). Wel lekker zuinig en goed voor de crashproofynes...

Zelf vlieg ik alleen met Pro Woodies. 1 keer carbon gehad, maar die vlogen niet echt veel beter en gaan ook gewoon stuk in een crash...

Ik ben happy met de woodies dus :D

Ik heb ook nog wel houten bladen liggen maar ik wilde ze eens proberen. Ik zoek namelijk iets moois voor het hooveren en rondvliegen; dat doe ik dus nu. Ik ben geen 3D piloot :oops:

gr,

niels

ik heb en SAB's gevlogen en woodies, ik eerlijk gezegt ben ik meer te spreken over de woodies. ze zijn lekker efficient en vliegen erg direct. ik vlieg wel met 3000 toeren op de kop.. hoop dat ze er tegen kunnen :roll:

Bagger! lijkt wel een zwabber.....dit is nogal zachtjes uitgedrukt.
Ze moeten verboden worden ,wat een kl.....bladen.

Voor gewoon rondvliegen zijn de 315 standaard en de 325 pro prima bladen.
Goed en goedkoop.

beetje: :offtopic:
dutchhelipilot zei:
ik ben niet zo'n voorstander van hout voor de grotere heli's maar dit zijn de beste bladen voor de trex.
gr Remco

Vind dit dus ook de beste bladen voor de kleine T-Rex, maar waarom ben je geen voorstander van hout bij grotere heli's? Slechte ervaring?
Ik heb nu een Hirobo Sceadu Evo omgebouwd naar elektro. Vloog heel even met 600mm carbon bladen, maar heb nu voor een tientje toch maar ff houten erop gezet om alles te testen. Leek me wat veiliger/goedkoper crashen.
Dus wat is je onderbouwing van je mening? :)

ik heb en SAB's gevlogen en woodies, ik eerlijk gezegt ben ik meer te spreken over de woodies. ze zijn lekker efficient en vliegen erg direct. ik vlieg wel met 3000 toeren op de kop.. hoop dat ze er tegen kunnen

Ik vind de 325 Pro's ook de "fijnste" bladen, alleen heb ik een setje gehad wat "uitstapte" tijdens het vliegen met 3000rpm... met resultaat: BOEM! Dit gebeurde pas na 40 vluchten vrij lompe 3D overigens...

Kortom, tot 2500 rpm zijn de 325PRO's het beste waar voor je geld en daar boven zul je toch aan de CF blaadjes moeten van bijvoorbeeld SAB of GCT (laatste zijn naar mijn mening iets fijner). V-blades zijn er tegenwoordig ook zo klein, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Vind dit dus ook de beste bladen voor de kleine T-Rex, maar waarom ben je geen voorstander van hout bij grotere heli's? Slechte ervaring?

Grotere houten bladen waar de folie niet aan het blad vastgebakken zit (zoals bij de PRO woodies) hebben de neiging om krom te trekken als de temperatuur/vochtigheid wisselt. Daardoor gaan ze sneller out of track. Ook zit er meer onbalans in en zijn de krachten op grotere bladen ook groter, met meer risico op "uitstappen". Dat is ook de reden waarom je ze enkel kan gebruiken bij relatief lage toerentallen (1600 of lager bij voorkeur) en je de plastic roots er op moet plakken. Uiteraard ken ik de verhalen van mensen die tijden lang met 2000rpm vliegen met houten bladen, dat heb ik zelf ook weleens gedaan... maar het risico is er echt dat ze uitstappen, niet leuk op een T-rex 450 maar helemaal niet leuk op een .50er.

Cheers,

Richard

Rich was me voor, want inderdaad hebben grote bladen nog wel eens de neiging krom te trekken in het Nederlandse vochtige weer.

Maar als er bij je heli houten bladen geleverd zijn, en je zit nog in je beginners fase prima mee te vliegen, alleen houdt de balans en tracking goed in de gaten want deze verloopt met die grote houten bladen nog wel eens.

De woodies van align heb ik er nog niet op kunnen betrappen.

gr Remco

@Richard

Ik vlieg nu nog met het 11 tands pinion en 100% gascurve met de 325 PRO woodies. Dus als ik het goed begrijp kan ik het 13 tands pinion niet veilig gebruiken met de PRO woodies en 100% gascurve? Dat zou jammer zijn want ik wou net vandaag het pinion wisselen.

oki, duidelijk.

Ik moest idd zelf de plastic roots erop plakken, maar das wel goed gelukt. Ze zien er verder prima uit, en draaien ook prachtig. nog geen echte onbalans en ook de tracking is nog goed.
Ik ben nu nog een beetje bezig met rustig achtjes vliegen en wat stall turns. Als ik meer vertrouwen in de heli heb, dan wil ik hem ook wel gaan flippen net als ik nu met de T-Rex450 doe :).

Het gaat trouwens om een Hirobo Sceadu Evo waar ik elektro in heb gezet. Draait nu net onder de 1600RPM. Meer dat zat voor milde 3D volgens mij...

De pro woodies draaien bij ook best rap (nog niet gemeten). Houden het prima tot nu toe :).

Zouden de 325 PRO Woodies (toevallig) ook geschikt zijn voor de Zoom 450 EP met 16T pinion :D

@Richard

Ik vlieg nu nog met het 11 tands pinion en 100% gascurve met de 325 PRO woodies. Dus als ik het goed begrijp kan ik het 13 tands pinion niet veilig gebruiken met de PRO woodies en 100% gascurve? Dat zou jammer zijn want ik wou net vandaag het pinion wisselen.

Ik vloog met de 11 tands pinion en 100% curve zonder problemen, maar met de 13 tands pinion en 100% curve vlogen de bladen (waarvan ik de roots nog eropgeplakt had met superlijm, aan de "covering" vast dus) er na 40 harde vluchtjes af.
Dat is dus niet aan te raden.

Cheers,

Richard

Leuk dat er zo'n duidelijk antwoord uitkomt! :D

De plastic pruts dingen zijn dus niets! :wink:

JAmmer genoeg kan ik een tijdje niet vliegen, mijn zender is kapot en die zal eerst gemaakt moeten worden! :evil:

gr,

niels

Dan zal ik maar even uitleg geven...

Bladen zijn redelijk universeel. Als nadeel van 325 Trex bladen heb je dat je voor dezelfde lift die 350 bladen geven misschien wat meer toeren of pitch nodig. Verder maakt het NIKS uit dat ze wat kleiner zijn.

Helaas geeft de bron van runryder geen onderbouwing van zijn mening.

Back