Kunstvlucht figuren, hoe te sturen?

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Er zijn er nog 4 die waarvan ik nogsteeds niet weet hoe ze gaan/eruitzien :oops: :cry:

1 Waterfall
2 High Alpha Knife Edge and Knife Edge Loop
3 Harrier
4 elevator

Iemand die ze mij uit kan leggen :?: :lol:

knife edge op grote hoogte en een looping op z'n kant? (suggestief)

harrier is met een hele grote angle of attack (AOA) voorwaartsvliegen, geen prophangen

High Alpha is dus hetzelfde als High altitude :?:
Wat is er dan zo speciaal aan High Alpha figuren. Het lijkt mij moeilijker/uitdagender om juist heel laar te vliegen :wink:

De harrier is me nu duidelijk :D (ik had al zo'n vermoeden, maar ik wist het niet zeker)

nu de andere 2 nog :P

High Alpha betekent de hoek van het toestel,dus met de neus omhoog gericht bv 45 graden en dan in die toestand langzaam vooruit vliegen.

L A U R E N S zei:
Er zijn er nog 4 die waarvan ik nogsteeds niet weet hoe ze gaan/eruitzien :oops: :cry:

1 Waterfall
2 High Alpha Knife Edge and Knife Edge Loop
3 Harrier
4 elevator

Iemand die ze mij uit kan leggen :?: :lol:

volgens mij werkt het zo:
Waterfall:
kist duikeld om zijn breedte as

high alpha knife edge:
heet volgens mij high five, je vliegt een knife edge maar dan met de neus veel hoger, dus eigenlijk een harrier op zijn kant.

Harrier:
De kist met de neus zo hoogmogenlijk houden en toch nog voorwaartse snelheid hebben.

Elevator:
Zou je het beste kunnen uitleggen als een Harrier van hoogte naar beneden. Je laat je kist a.h.w op zijn hoogte roer staan.

meer info
http://www.gsal.org/articles/flying/custom_aerobatics_simon_van_leeu.htm

Bedankt. (het zal nog wel even duren voordat ik ze zelf allemaal kan vliegen :? )

Arofly pro deluxe :?:

Ik heb jammer genoeg geen sim(kabel). Ik ben nog steeds opzoek naar een Gamebird of een kabel voor m'n futaba FC-18 (6-din). :cry:

Gister voor het eerst een rollende circel gevlogen :D
Ik kwam er eigelijk progelijk met in aanraking door dat ik tevroeg down gaf met ee n`slow`rol :D
En dacht toen als ik nu ook nog eens `te vroeg` up geef gaat hij mooi rond in een circel :lol:
Het is nu een paar x gelukt. Maar het is soms meer een ronde 3-hoek :?
of een `ronde`4-hoek :cry: maar ik blijf er op oefen :D

je moest mijn eerste pogingen eens zien van een rollende cirkel, op zicht kon je niet raden wat voor een figuur ik aan het doen was :D

Ik heb ook een paar vraagjes.
*Ik was daarstraks wat figuurtjes aan het oefenen uit een lijstje en kwam een 3 hoekige looping tegen met een rol in het horizontale stuk. Is dat dan een gelijkzijdige driehoek met 3 hoeken van 60°(onder hoek van 60° omhoog en omlaag) of een gelijkbenige met 45° omhoog en omlaag?
* hoe ziet een "cobra" figuur eruit?
* een humptybump, is dat het zelfde als een "hoge hoed/top hat", of is de laatste met een recht stuk? En bij een humptybump, is de halve looping kort getrokken of een normale.
Hoe kan dit gebruikt worden als keerfiguur? Dan moeten er toch 2 halve rollen inzitten?

en met de 1 rol in 1 cirkel draait het nog steeds de mist in :evil: ... blijven proberen, morgen is er weer een dag

Hoi Kurt,

Driehoek:
meestal is dit met 45 graden lijnen, het is dus geen gelijzijdige driekhoek.

Cobra(rol)
Trek op tot 45 graden, vlieg een halve rol , trek 90 graden, vlieg halve rol, trek 45 graden.
Niet te verwarren met de cobra manouvre die straaljagers maken, waarbij ze heel kort de neus tot 90 graden optrekken, en dan weer terugduwen. Dat kan over het algemeen alleen met kisten met trustvectoring.

Humptybump:
De basis is:
Trek met een kwart looping tot verticaal, vlieg een recht eind(je) omhoog, duw een halve looping tot verticaal neerwaarts, stukje rechtuit, duw een kwart looping tot horizontaal. Je vliet nu op zijn kop op dezelfde hoogte als dat je begonnen bent

In de rechte opgaande en neergaande lijnen worden dan vaak allerlij rollen gestopt.

Op het moment dat je in de opgaande lijn een halve rol doet, kan je alles met 'up' vliegen. Teken het maar eens.....

GRWinfried

Zo ziet een Cobra eruit :lol:

gray%20cobra.jpg

Aerobatics vliegen is gewoon veel vliegen, niet bang zijn en veel uitproberen.
Daarbij is een goed throttlemanagement van groot belang, om niet zomaar doelloos rond te scheuren, maar alleen volgas als het nodig is.
Veel spectaculaire figuren krijg je door op stallsnelheid te vliegen en daarna plots het gas open en alle roeren in de hoek.
Door de torq van de motor krijg je dan een extra gooi door de lucht.
Probeer eens een Lombcevak, die gaat als volgt.
Kist ca. 45 graden up, stallspeed, daarna volgas, vol links aileron, vol down en vol links rudder.
De kist begint als een bezetene te tollen, ziet er erg spectaculair uit en is niet moeilijk.
Je kan de Lombcevak van verschillende manieren inleiden, bv vanuit meskant.
En ja voor dit soort 3D freestyle figuren moet je wel een kist hebben, die er tegen kan.
Ik heb ook nog een videoband van Jason Shulman, waarin hij uitlegd,hoe de meeste TOC figuren gevlogen worden.
Al met al is dit wel te doen, zorg voor duel rates en exponentioneel uitslag op zowel low als high rates.
Blijven oefenen en zoeken naar nieuwe en onmogelijken figuren.

chrisvangaalen zei:
Door de torq van de motor krijg je dan een extra gooi door de lucht.
Probeer eens een Lombcevak.

Hee Chris, die Lombcevak is idd geweldig!!!! :lol:
Echter maak je geen gebruik van de torq van de motor maar je maakt gebruik van gyroscopiche precessie.
De draaiende prop vertaalt de krachtvector 90graden tegenovergesteld aan de draairichting.
Dus door volgas, vollinks rudder en vervolgens voldown te geven, krijg je automatisch een extra "pitch down" moment voor de meest fantastische thumbles!!! :D
Mooi voorbeeld van gyroscopische precessie is dit filmpje.
http://static.howstuffworks.com/mpeg/gyro.mpg

Echter maak je geen gebruik van de torq van de motor maar je maakt gebruik van gyroscopiche precessie.

Wow Dieder, je weet de theoretische kant ervan, inderdaad het filmpje legt dat goed uit.
Maar ja ik ben meer een doener, je mag het me allemaal uitleggen als we op Almere zijn.
Al is het goed om te weten waarom je vliegtuig zich zo gedraagt, als beginner zou ik de theorie willen aanbevelen, maar ook als aerobaticvlieger, kan je met de theorie een hoop duidelijk maken.

We wachten op een beetje voorjaars weer om met de Extra's te knallen.

chrisvangaalen zei:
We wachten op een beetje voorjaars weer om met de Extra's te knallen.

Zekers!!!!
Ik ga deze winter een smoke systeem in de Extra zetten, ben benieuwd!!

Ik ga deze winter een smoke systeem in de Extra zetteN

Ik heb die van pr. medien (peter ritters) gekocht,wel duur 259 euro, maar met een magneetventtiel zodat als je de smoke stopt, het ook daadwerkelijk stopt.
Ik ga hem deze winter inbouwen.
De smoke die ik nu heb word voorverwarmd over de bochten (2x) en bovenin ingespoten met een zelf gemaakte nozzle.
De opening moet ca. 0,8mm bedragen per nozzle.
Stuur me je emailadres en je krijgt mijn set-up in beeld (foto's).
Smoken is toch wel wat experimenteel.

Back