Kunstvlucht zweven: buitenwaartse looping

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Even een vraag. Hoe vlieg je met een zwever een buitenwaartse looping? Als ik het met mijn Salto probeer lukt het niet een cirkel te vliegen omdat hij zijn snelheid niet goed vasthoudt. Ik moet dus beginnen met een lange duik die overgaat in het onderste deel van de looping. Het opgaande deel krijgt een veel kleinere radius omdat ik anders, bij gebrek aan snelheid, halverwege als een rotte peer naar beneden dwarrel.

Ik denk dat extra ballast zou helpen maar allereerst wil ik even weten hoe het figuur dient te worden uitgevoerd.

Nu we het er toch over hebben, zijn er ergens sites waar kunstvluchtzweven met modellen wordt uitgelegd...?

Je kunt natuurlijk de outside loop ook naar beneden vliegen, dus je vlieglijn aanhouden, vooroverduiken, daarmee de outside loop doen en op dezelfde hoogte terugkomen. Wellicht dat dat met een zwever beter gaat dan inverted starten en dan omhoog trekken.

Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat een outside loop ook niet met iedere zwever gaat lukken.

Over RC zwever aerobatics heb ik nog niet veel gezien wat betreft instructie. Misschien ook eens op een Duits forum proberen?

Hier een paar sites vanuit mijn bookmarks, waar je wellicht nog iets interessants vandaan kunt halen:

Basic RC Airplane Aerobatics.htm

Model aircraft aerobatics. Loops, Cuban Eights, Bunts etc

Glider Aerobatics | Slope Aerobatics

Aerobatic and Flying Links

Aviation Aerobatics FAQ

The R/C Aircraft Proving Grounds - Index of Maneuvers

Hartelijk dank voor de linkjes, uitstekend leesvoer!

Je kunt natuurlijk de outside loop ook naar beneden vliegen, dus je vlieglijn aanhouden, vooroverduiken, daarmee de outside loop doen en op dezelfde hoogte terugkomen.

Dat is juist wat ik doe maar dat wil niet lekker. Het eerste deel natuurlijk wel maar de tweede helft kom ik snelheid/energie tekort om het af te maken. Een zwever heeft geen motor om weer op de oorspronkelijke hoogte uit te komen tenzij je met een flink overschot aan snelheid begint......

Ik ga me er eens in verdiepen.

Probleem is misschien dat jouw salto niet zo groot is. Ik kan me voorstellen dat een kist van 2x jouw spanwijdte veel meer doorzettingsvermogen heeft in dit soort figuren. Bij die grotere modellen valt het ook minder op als je met een stuk oversnelheid zo'n figuur ingaat.

Klopt. Vooral massa kom ik tekort. Maar inmiddels via de linkjes nog véél meer interessante figuren gevonden. Het is toch leuker om echt wat te oefenen dan zomaar wat te doen.

Ik ga me vermaken met de Salto. Zeker nu ik eindelijk de starthaak goed voor elkaar heb en hem met mijn "zware" lijn onbeschoft hoog de lucht in kan schieten. Dan heb je tenminste een beetje tijd om wat te doen.

Kwam gisteravond ook nog deze linkjes tegen:

http://www.salto-skydance.de/videos/skydance2007_LowRes.wmv (op deze site staan nog een paar leuke acro filmpjes).

SEGELKUNSTFLUG.COM - Frderverein Segelkunstflug BWLV e.V.

http://www.sagach.ch/Deutsch/pdf/GestaltKuer0905.pdf

ftp://www.fai.org/sporting_code/sc06p2_2009a.zip

Glider Aerobatics .com

Veel succes en plezier met uitzoeken. Glider Aerobatics vind ik erg super om te zien, lijkt me ook geweldig om te doen. De laatste jaren heb ik vooral aerobatics met motorkistjes gevlogen.

Ja, met een zwever is het toch weer heel anders. Alles draait om energie-management en timing, je hebt immers geen motor om te corrigeren. Onwijs leuk om te doen, zelfs als het nergens op lijkt. Ik moet zeggen dat het me pas wat ging doen na het bekijken van de film van Manfred Radius die al jaren met een 1:1 Salto shows verzorgt. Je moet echt eens op zijn website kijken en dan de film opzoeken:

Welcome to my website

Directe link naar de film: http://www.radiusairshows.com/mpeg.mpg

Het is zó sierlijk.....

Briljant filmpje, ik had hem al een keer gezien bij het lezen van jouw bouwverslag, maar het blijft mooi om naar te kijken.

In het najaar ga ik ook aan de slag met een Salto. Romp gekocht via Ebay, merk onbekend, vleugels moeten dus nog opgebouwd worden.

Maar eerst de Grunau Baby vliegklaar maken, en de Barracuda en de Pitts en.......
nou ja voldoende te klussen.

Gr,

Johan

Arjan,
Wat ik altijd doe als een zwever niet mooi negatief wil, is de welfkleppen als snap-flaps gebruiken. Meesturen met het hoogteroer dus. Bij down dus de vleugelkleppen omhoog.
Bij up mix ik niets bij.

Dat kun je ook met je rolroeren doen. Snapflaps alleen inschakelen voor negatief-figuren.
Is de moeite waard het eens testen.

Groeten,
André

Snapflap werkt goed. Dat kan ik bevestigen. Zelfs op mijn F3J kan ik zo probleemloos een buitenlooping vliegen (en overigens ook behoorlijk efficiënt op z'n kop thermieken).

Een kist van 3m30 en maar 2 kg heeft niet zoveel doorzettingsvermogen. Toch?! Maar hij doet het wel zonder enig probleem.

Gr. Dirk.

Eigenlijk heel logisch. Met snap-flap geef je de vleugels onderin negatieve welving. Nou ja, met kist op zijn kop dus eigenlijk positieve welving! Zo wordt het onderste deel van de looping ineens een stuk efficienter.

Eigenlijk heel logisch. Met snap-flap geef je de vleugels onderin negatieve welving. Nou ja, met kist op zijn kop dus eigenlijk positieve welving! Zo wordt het onderste deel van de looping ineens een stuk efficienter.

Inderdaad. Maar je moet het verschil eens voor je zien. Ik heb ooit een model geprogrammeerd zonder en met snapflap, omschakelbaar tijdens de vlucht. Eerste test op de helling bij weinig wind. Kon toe zonder snapflap op z'n kop geen hoogte houden. Met snapflap kon ik hoogte winnen, en flink ook.

Dirk.

@PH_AJH, het is vooral de weerstand die je kist heeft die dergelijke figuren mogelijk maken.

Heel wat schaal-acrozwevers hebben een SD6060 profiel. Een vrij slank profiel. Men probeert de acrotoestellen ook zo licht mogelijk te bouwen.

Heb je een dik profiel, dan bouw je heel wat weerstand op, en dat wil nogal eens remmend werken... Het gemis aan slankheid, kan je wel deels compenseren met extra gewicht, de inertie wordt dan een stukje groter, maar je boet in aan vliegeigenschappen.

Hoe minder weerstand, hoe langer je een bepaalde snelheid kan vasthouden. Kijk maar naarde F3j en F3B zwevers, hoe slank die vleugeltjes wel zijn.

@Dirk: Die snap ik niet. Als je al tipverdraaing hebt (wat me bij een Salto onlogisch voorkomt), wat maken die snapflaps dan uit ?? Daar veranderd de tipverdraaiing toch niet mee?

@Evert: Ik weet uit eigen ervaring dat een zwever met te weinig gewicht maar matig vliegt. Heel licht hoort bij een langzame thermiekkist. Een hellingzwever heeft een veel meer vleugelbelasting nodig om een behoorlijke "Durchzug" (hoe heet dat in het nederlands?) te hebben.
Toevallig heb ik afgelopen week helling gevlogen op de Wasserkuppe met mijn nieuwe Cappuccino van net 2 kg (en snapflaps)
Vliegt wel leuk.
Dan een loodstaaf erin van 800 gram; vliegt opeens heel erg leuk en veel beter kunstvlucht.
OK heeft natuurlijk wel meer stijgwind nodig.

De truuk is, stapsgewijze meer ballast erin om te kijken wat zinvol is.

André

@Dirk: Die snap ik niet. Als je al tipverdraaing hebt (wat me bij een Salto onlogisch voorkomt), wat maken die snapflaps dan uit ?? Daar veranderd de tipverdraaiing toch niet mee?
.....
André

André,

Als je een profiel met een klep hebt (rolroer, flap), en je gaat die klep 10 graden naar beneden zetten. Wat gebeurt er dan met de koorde lijn (de koorde-lijn is de rechte(!) lijn van profielneus naar achterlijst)?
De profielneus blijft op z'n plek, de achterlijst gaat naar beneden.
Er gebeuren dan twee dingen:
1. de bekendste: je maakt een meer gewelfd profiel,
2. de invalshoek wordt groter (je had ook up kunnen geven).

Als je ze in de speedstand zet (5 gr omhoog) verklein je dus de invalshoek en je creëert een S-slag-profiel. Ergo, je had ook down kunnen geven ...

Jij wilt dat doen met "flinke ailerons". Die zitten niet over de hele spanwijdte, maar voornamelijk aan de tip. Dus creëer je een normale tipverdraaiing (kleinere invalshoek aan de tip dan aan wortel).
Vervolgens ga je op z'n kop vliegen. Dan keer je ook de tipverdraiing om. Je krijgt een grotere invals hoek aan de tip dan aan de wortel. Als je dan overtrekt weet je zeker dat de overtrek aan de tip begint.

Is dit duidelijk(er)?

Gr. Dirk.

Voor mij in ieder geval wel :-)
Maar aangezien het overgrote deel van de looping met hoge snelheid gevlogen wordt verwacht ik weinig problemen, als ik de snapflap op tijd weer uitschakel. Toch...?

Overtrekken heeft niets met snelheid te maken, maar met invalshoek. Een vleugel overtrekt als de kritische invalshoek wordt overschreden. Die kritische invalshoek kan worden bereikt door a) steeds langzamer te gaan vliegen of b) door manoevreren.
Het onderste deel van de negatieve looping vlieg je uiteraard met hoge snelheid, maar als je teveel prikt kan je alsnog overtrekken. Het is dus zaak met beleid met de knuppels om te gaan.
Eigenlijk is dat ook het mooie van glider aerobatics, het is geen stickbangen maar zeer bedacht en bewust van het energieniveau je kist door diverse figuren sturen.

Back