Citaat:
Zum Abschluß nun noch die notwendigen praktischen Tips zum Bau und fliegen von Wölbklappenmodellen mit meinen Profilen.
Die Profilen sind so konzipiert, daß bei einer Klappentiefe von 22% ± 2% der Flügeltiefe größtmögliche Klappenausschläge ohne Scherpunktveränderung und ohne großes Nachtrimmen des Höhenruders möglich sind.Der für optimalen Schwerpunkt nutzbaren Bereich für die Klappenwinkel geht für positive Ausschläge bei allen Profilen bis zu ca. +5 grad (zum Hochstarten können die Ausschläge af + 10-15 grad weiter erhöht werden). Allerdings nimmt die Rollwendigkeit dabei ab. Die maximalen Negativausschläge sind für das 1% gewölbte Profil etwa -2 grad und können miet zunehmender Profilwölbung bis zu ca. -6 grad beim 3,5% gewölbten profil erhöht werden. Dabei nimmt die Rollwendigkeit deutlich zu, was vor allem bei großen Spannweiten sehr vorteilhaft ist.
Was getekend,
Dr. Helmut Quabeck
Komt uit een boek over HQ-profielen uit 1984. Daarop, en op wat ik in de praktijk zie, baseer ik dus mijn idee over deze materie.
Ik zie natuurlijk ook bij mijn zwevers dat ze nogal kunnen reageren op het uitdraaien van de kleppen. Maar de reakties zijn heel verschillend en ik heb dat naar aanleiding van bovenstaande altijd geweten aan het niet optimaal zijn van het ontwerp van profiel en kist.
Verderop Schrijft Dr. Quabeck overigens dat door het uitdraaien van de kleppen de C-lift naar het maximum gaat, en je daardoor dus wel meer risico hebt op loslaten van de stroming. Ik vertaal dat niet als dat de invalshoek groter wordt.
Aardig in deze is het volgende voorval:
Bij mijn Thermik XXXL van Valenta (6 vleugelkleppen) had ik aanvankelijk als butterfly de binnenste kleppen 5cm omlaag, de middelste kleppen 1,5 cm omhoog. Natuurlijk ook nogal down bijgetrimd.
Omdat ik ook een filmpje zag waarop iemand zo'n grote kist met alle kleppen omlaag had, wilde ik dat natuurlijk ook proberen. Dus middelste kleppen 3,5 cm naar beneden ingesteld. Rolroeren 1cm omhoog.
Tot mijn verbazing veranderde de trimming vrijwel niet.
't Is nog niet zo gemakkelijk
Groet,
André