KV-2 van Tamiya bouwbericht

1/16 Scale radio control tank
Russian heavy tank GIANT KV-2
Dit is de benaming die Tamiya op de doos heeft staan.

Hier mijn bouwbericht.
Komende weken (maanden of jaren) zal ik dit topic aanvullen tot dat het model in elkaar is gezet en is gespoten. Tijdens de bouw zal ik met name schrijven over aanpassingen die ik doe tegen over de standaard bouwbeschrijving.

kv_2_by_balongaboy.jpg


Wat info,
De KV-2 is een zware Sovjet tank uit de Tweede Wereldoorlog. De tank is een artillerieversie van de KV-1 tank. Eerst stond de KV-2 bekend onder de aanduiding 'большой башни' (‘grote koepel’). De KV-2 is ontworpen om bunkers en versterkte linies te vernietigen.
Het is een tank met een krachtige houwitser. De tank is gebaseerd op de romp van de KV-1 tank. De KV-2 werd ingezet tussen 1940 en 1941.
Bij de productie van de KV-2 werd het zware pantser van de KV-1 tank gecombineerd met de idee van artilleriegeschut. Net als de KV-1 is de KV-2 vernoemd naar de Sovjet-volkscommissaris van Defensie: Kliment E. Voroshilov.

Het grote gewicht, de omvang en de traagheid van de KV-2 zorgden ervoor dat weinig exemplaren gebouwd werden. De tank werd gefabriceerd in de Kirov (Кировский Завод) fabriek (LKZ) in Leningrad en in ChTZ (Chelyabinsk tractorfabriek).
Die fabrieken produceerden machines en tanks. Vóór de overplaatsing van Sovjetfabrieken naar de Oeral, werd de productie van de tank stopgezet. Dit omdat artillerietanks op het slagveld van 1941 en 1942 niet meer bruikbaar waren.

Technische gegevens:
Model: KV-2
Gewicht: Plusminus 52 (52.4) ton
Bemanning: 6 man
Motor: V-2K / W-2K (Duitse aanduiding) / В-2К (Russische aanduiding) V12 diesel van 500 tot 600 pk
Snelheid: 25 km/u op de weg, 34 km/u maximaal, plusminus 15 km/u door het veld
Bereik: 250 km
Afmetingen: Lengte: 6.79 meter, hoogte: 3.65 meter, breedte: 3.35 meter
Bewapening: 1 x 152mm M-10(T) houwitser, 3 x 7.62mm DT mg
Munitie: 152mm M-10(T) - 36 granaten, 7.62mm - 3024 patronen
Bepantsering: Koepel - 75 tot 110mm, zijkant - 75mm, achterkant - 75mm, Romp - 75mm, zijkant - 75mm, achterkant - 70mm


Okay laat ik maar beginnen bij het begin.
Voordat er onderdelen op de romp komen deze eerst maar geschuurd.
KV2%20%201.jpg


KV2%20%202.jpg



De achterkant behalve schroeven gelijk ook maar vastgelijmd met secondelijm.
Waarom? Omdat als men door los zand rijd de mogelijkheid bestaat dat door de kieren zand en vuil naar binnen kan komen
KV2%20%203.jpg


De vertragingen gedemonteerd en de glijlagers met Loctite 290 vast gezet.
Voordeel hiervan is dat er minder speling is daardoor minder slijtage.
KV2%20%204.jpg


verder de motoren vervangen door een versie die een hogere voltage nodig hebben. Voordeel daarvan is een veel lagere topsnelheid. Minder kracht neem ik maar op de koop toe. in het echt was dit ding ook niet vooruit te branden...
KV2%20%205.jpg


tot zover....
 
Laatst bewerkt:
Met Mr Surfacer en een oude kwast krijg je gemakkelijk wat strucktuur op de gladde plastic onderdelen.
KV2%20%206.jpg


In de plaats van de pinmarks te plamuren en glad te schuren kan je ook de markeringen camoufleren met Mr Surfacer.
KV2%20%207.jpg


De glijlagers heb ik met een drupje seconde lijm in de terug loopwielen gelijmd.
Je moet er alleen opletten dat de lagers tegenover elkaar goed zijn uitgelijnd. Dit is makkelijk te doen door tijdens het lijmen gelijk een as in te plaatsen
KV2%20%208.jpg


En om het vast schroeven te vergemakkelijken even met een M2 tap een beginnetje maken.
KV2%20%209.jpg


Na een weekeindje prutsen is er al een rijdend onderstel....
KV2%20%2011%20.jpg
 
Begin van extra detailleringen.

Als eerste de hijsogen van het motordek uitgeboord.
KV2%20%2021%20.jpg


Al weet ik nog niet of ik een rookgenerator in ga bouwen, toch de uitlaten hol gemaakt.
Zo zien de onderdelen standaard uit.
KV2%20%2012%20.jpg


en zo na wat freeswerk
KV2%20%2016%20.jpg

KV2%20%2015%20.jpg


De onderste delen moeten dus ook worden uitgeboord.

voor,
KV2%20%2013%20.jpg


en na,
KV2%20%2014%20.jpg


De onderdelen in elkaar lijmen en een messing pijpje als doorvoer geeft dit als resultaat.
KV2%20%2017%20.jpg


Ondertussen ook nog wat aftermarket spul binnen gekomen.
een pe set van Aber!
KV2%20%2018%20.jpg


Het is een heel gepruts maar het verschil kan je wel zien.
bijvoorbeeld de zaag met houder.
Tamiya,
KV2%20%2023%20%20.jpg


en Aber...
KV2%20%2022%20.jpg


Ik moet nog wel iets bedenken voor de vleugelmoertjes, want die van Aber zijn niet in elkaar te krijgen...
 
Nu is de achterzijde aan de beurt.

De ventilatie uitgang deflector of hoe je het ook mag noemen.
De inkeping waar het Tamiya deel moet komen opgevuld met Apoxy......
KV2%20%2026%20%20.jpg


.... zodat de Pe er kan worden opgeschroefd.
KV2%20%2027%20%20.jpg

Oja, eerst nog wat structuur aangebracht.

Verder ook nog een rooster voor de ventilatie uitgang.
KV2%20%2028%20%20.jpg


De ventilatie ingangen moest ook aangepast worden.
Met wat houtlijm tijdelijk malletjes aangebracht, het plastic is blijkbaar iets te groot.
KV2%20%2029%20%20.jpg


na wat vijlwerk ziet het er zo uit.
KV2%20%2030%20%20.jpg

binnenzijde ook gelijk maar zwart geschilderd.

De roosters vast geschroefd met M0,6 modelbouwschroefjes.
Helaas had ik er niet genoeg , deze zullen later alsnog worden toegevoegd.
KV2%20%2031%20%20.jpg


tot zover....
 
Een kleine update,

Volgens de handleiding van Aber moet je 2 of 3 platte stukjes Pe op elkaar solderen.
KV2%20%2038%20.jpg

Dit is A: bijna niet te doen
en B: het schroefdraad is niet functioneel.

Daarom mijn eigen versie
Als eerste een M0,6 moer opgeboord tot 0,5mm.
vervolgens een stukje M0,6 draadeind tegen de moer gesoldeerd.
daarna de buitenkant van de moer rond gevijld en de draadeind ingekort.
KV2%20%2036.jpg


In de plaats van de Aber vleugelmoertjes gebruik ik nu maar een M0,8 moertje.
KV2%20%2037.jpg
 
zo, met die Aber set wordt de detaillering stukken beter goed bezig! Wat doe je met het achterlicht, gaat dat ook werken? Veel succes :)
 
Yep!
Voor- en achterlicht word standaard door Tamiya van verlichting voorzien.
Bij de oudere FO modellen werd een klein gloeilampje gebruikt.
Maar tegenwoordig moet je een led en een stukje optische kabel gebruiken.
Of dit beter werkt weet ik nog niet, dat moet ik nog uitproberen.
 
dat wordt een hi tech KV2 met die optische kabel en led Voroshilov zou er posthuum van gaan glunderen :)

 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week niet veel tijd gehad,

Alleen een paar MG lopen gemaakt.
KV2%20%2040.jpg

Ziet wel beter uit dan de Standaard versie.

Net als ..... tja wat zal er in zitten....
KV2%20%2039.jpg


Oja, zo ziet de plastic versie uit....
KV2%20%2041.jpg
 
Volgend onderdeel....
KV2%20%2044%20.jpg


...worden er twee...
KV2%20%2042%20.jpg


KV2%20%2043%20.jpg


En zo ziet het er uit op de KV
KV2%20%2050%20.jpg


En de antennevoet krijgt ook een upgrade...
KV2%20%2045%20.jpg


KV2%20%2046%20.jpg


En vervolgens de verlichting.
KV2%20%2047%20.jpg


De led geeft zo veel licht dat het door de behuizing schijnt.

Maar met wat alu tape zie je er niks meer van.
KV2%20%2049%20.jpg


Verder een stekkerverbinding tussen de led en DMD gemaakt.
het verwijderen van het bovendek gaat nu veel makkelijker.

het kleine stukje optische kabel net achter de lamp moet straks goed in de verf zitten om doorschijnen te voorkomen.
KV2%20%2048%20.jpg


tot zover...
 
Hallo Arthur

Mooie grote schaal om mee te werken
Ben er zelf ook mee bezig
1/16 tiger 1
1/16 king tiger
1/15 pzKpfw 4
1/15 hummel
Alles gebouwd 'zo uit de doos'.
In de king tiger heb ik 2 kleine
Laptop spiekertje's in gebouwd
Geefd een goed geluid

Succes met de tank
Ziet er goed uit
En ik blijf dit volgen.

Gr. Edwin
 
Laatst bewerkt:
Het torenrotatiemechanisme heeft een slipkoppeling. Deze is als het wat ouder wordt niet echt geweldig (te zwak) om de toren te laten draaien.
KV2%20%2024%20%20.jpg


Een simpele "hack" is door de tandwielen in het mechanisme om te wisselen.
KV2%20%2025%20%20.jpg


Een tweede upgrade die ik heb gemaakt in het elevatie systeem.
Deze heb ik voorzien van twee eindstand schakelaars.
KV2%20%2034.jpg


Aangezien er ook een Battlesysteem in komt moest er een plek gevonden worden voor de IR-led.
De led is in een 15mm lang messing buisje gelijmd dit buisje is wederom in onderdeel M19 gelijmd op de plaats waar in het echt het richtmechanisme.
KV2%20%2032%20%20.jpg


Verder moest erachter ook nog wat plastic verwijderd worden.
KV2%20%2033%20%20.jpg


Verder aan de onderzijde van het terugslag systeem extra gewicht toegevoegd.
Nu hoeft het elevatie systeem niet zo hard te werken.
KV2%20%2035.jpg
 
Back
Top