KV en aantal "s" accus voor dezelfde prop

Even kijken of ik een denkout maak...

Stel voor toestel X schrijft men voor een 910KV met 8x4 prop, bij 3s zou dit een theoretisch maximum toerental van 11466 (910*12.6) geven.

Stel nu verder dat ik een 1400 kv motor heb en deze wil gebruiken. Als ik daar een 2s lipo voor gebruik kom ik dan op een MaxRPM van 11760 (8.4*1400) das erg vergelijkbaar met de "spec" motor op 3s. Is dit nou appels met peren vergelijken of zou ik hiermee "in the ballpark" zijn qua motorprestaties?

Ander voorbeeld.

Ik heb de 1400kv in een kist en met 8x4 loopt ie veel te hard, echter een grotere prop zou de regelaar stressen, is het dan voldoende om een celletje minder te proberen of zijn er andere factoren?

in dit voorbeeld gemeten:
1400KV+8x4+3S= 405W +36A en de regelaar is een 40A
1400KV+9x6+3S= 500W +50A

Ik denk niet dat je een denkfout maakt. Je beredenering klopt wel redelijk. En met een 2S pakket daalt je amparage. Een grotere prop heeft wel invloed op trekkracht geven ze aan in de specs een 8x4 dan is dat de beste prop volgens hun je kunt nog wel wat groters/kleiners uitproberen maar ik zou eerst voor die 8X4 gaan.

Vraag het me af.
Je theorie klopt wel maar je .let ook nog het rendement in calculeren voor je werkelijke toerental aan de prop.
Bv 75%.
Van 3 naar 2 zit je dan wel goed. Maar idd meer stroom om hetzelfde te presteren.
Beetje zinloos als het je gaat om te veel vermogen.
Zelfde motor van 3 naar 2 s gaat dan wel rustiger lopen.

Maar wat jij zegt kan bijna niet 900 KV op 3 s met maar een 8x 4 prop kan nooit heel veel stroom trekken.
Die combinatie is gewoon niet goed. 1400 KV op 3 szou dan gebruikelijker zijn maar dan moet je nog steeds je best doen om. 40 A te halen.

Of meten of wat research doen op de gebruikte motoren en eventueel de linkjes hier plaatsen.

Je begint aan de verkeerde kant met rekenen.
Om je kist de lucht in te krijgen heb je een bepaalde hoeveelheid vermogen nodig.
Uitgedrukt in Watts.
Dan zoek je een motortje wat dat vermogen levert en pas je daar ook je regelaar en prop op aan.

Gewoon 3/4 of 1/2 throttle vliegen als ie veel te hard gaat. Je vliegtijd neemt alleen maar toe...

Zonder te weten over welk type toestel het gaat en zonder verdere specs van motor en ESC te kennen is het moeilijk om iets zinnigs te vertellen.

Je redenatie klopt als een bus.

Het vermogen van een motor bepaalt de prestaties. Omdat vermogen spanning maal stroom is, is het mogelijk dit vermogen bij elke spanning te leveren. Als de spanning daalt zal om hetzelfde vermogen te kunnen leveren de stroom moeten stijgen. Ook zal voor elke spanning een andere motor nodig zijn om het juiste toerental te kunnen halen.

Dat is de theorie. In de praktijk zijn hoge stromen ongunstig. Die vragen dikkere bekabeling,en belasten de ESC meer. Daarom is het beter om bij een hoger vermogen de spanning te verhogen en een motor met een lagere Kv te kiezen.

Voor het distribueren van elektriciteit bestaat er immers ook een hoogspanningsnet. Dezelfde energie is bij hoge spanning en lage stroomsterkte beter te transporteren dan andersom!

Daarom is het beter om bij een hoger vermogen de spanning te verhogen en een motor met een lagere Kv te kiezen.

Voor het distribueren van elektriciteit bestaat er immers ook een hoogspanningsnet. Dezelfde energie is bij hoge spanning en lage stroomsterkte beter te transporteren dan andersom!

dus de 1400kv +8x4 op 2s zal meer Ampere vragen dan op 3s, ceteris paribus?

... Stel voor toestel X schrijft men voor een 910KV met 8x4 prop, bij 3s zou dit een theoretisch maximum toerental van 11466 (910*12.6) geven.
Stel nu verder dat ik een 1400 kv motor heb en deze wil gebruiken. Als ik daar een 2s lipo voor gebruik kom ik dan op een MaxRPM van 11760 (8.4*1400) das erg vergelijkbaar met de "spec" motor op 3s. Is dit nou appels met peren vergelijken of zou ik hiermee "in the ballpark" zijn qua motorprestaties? ...
Correct. En omdat de prop in beide gevallen (ongeveer) evenveel toeren draait, vraagt de prop in beide gevallen evenveel vermogen. (Bedenk dat benodigd vermogen stijgt met derde macht van toerental: Pprop = constante × rpm³).

... Ik heb de 1400kv in een kist en met 8x4 loopt ie veel te hard, echter een grotere prop zou de regelaar stressen, is het dan voldoende om een celletje minder te proberen of zijn er andere factoren? ...
De invloed van celletje meer, of minder, handig tabelletje met wat meer uitleg:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

... En met een 2S pakket daalt je amparage. ...
Indien je van 3s naar 2s gaat, maar zelfde prop en zelfde toerental wilt houden (1,5× hogere Kv dus), moet de stroom wel stijgen Aad, niet dalen. Stroom zal moeten stijgen met factor 3/2=1,5.

Je begint aan de verkeerde kant met rekenen. ...
Hij doet het goed want hij gaat uit van een gegeven, blijkbaar goed vliegbare, situatie en verandert één parameter. Jouw manier, uitgaan van massa, gebruik je als je nog helemaal geen idee van benodigd vermogen hebt Kris.
www.trumnet.nl/modelbouw/getallen_voor_modelbouwers.pdf
(Twee virusvrije en compacte pdf readers: Sumatra en Foxit)
deels overlappend met
magische getallen voor elektropiloten
of
magic numbers for e-flight - WFF

Laatst bewerkt door een moderator:
dus de 1400kv +8x4 op 2s zal meer Ampere vragen dan op 3s, ceteris paribus?

Ja altijd. Als je van twee naar drie cellen wilt en dezefde propeller bij hetzelfde toerental gebruiken (het vermogen is dan gelijk) dan heb je een motor nodig met een lager Kv.

Gaat nooit met dezelfde motor.

Gewoon 3/4 of 1/2 throttle vliegen als ie veel te hard gaat. ...
Maar dat is weer niet de goede methode om regelaar-stroom binnen de grenzen te houden. De stroom door de eindtrap blijft namelijk hetzelfde, ook al neemt de accu-stroom af. De regelaar krijgt het zelfs zwaarder dan:
Castle Creations | FAQ: General
-> Can I control how much current passes through my speed controller by limiting full throttle travel on my transmitter with endpoint adjustments/trim?

en
Using 3s when i shouldn't use more than 2s - RC Groups

ok..

en nu kijken of ik het echt door begin te hebben of niet...

Stel je hebt twee motoren met dezelfde afmetingen 3536 en eentje is 1400KV en de andere is 910KV is het dan zo dat je met de lagere KV waarde meer "koppel" hebt? Dus beide motoren met 3s zullen anders "uitproppen"?

Voorbeeld 1:

3536-910 + 10x6 = X Watt en waarbij de snelheid = X KMPH
3536-1400+10x6 = Y Watt en waarbij de snelheid = Y KMPH

waarbij Y>X

voorbeeld 2: (omtrent afmetingen)
3536-910 + 10x7 geeft stroom XAmp
3522-910 +10x7 geeft stroom YAmp
waarbij Y>X

De motor met lagere Kv (door meer wikkelingen) zal hogere Kt, meer koppel per ampère hebben:
Kt = 1 / Kv (in SI eenheden!)
In deze artikelreeks over zelfbouwmotoren is ook het nodige te vinden
www.southernsoaringclub.org.za
-> Articles from Southeasters
-> Electric Motors - part 1 ... part 5

Kv staat gelukkig niet voor kilovolt :) doorgaans best wel dodelijk, maar voor velocity Konstante.

De waarde van de Kv constante, uitgedrukt/gemeten in rpm/Volt, zegt niets over vermogen, stroom, kwaliteit, toerental, koppel, cogging, magnetisme, temperatuur, rendement van de motor. Het geeft alleen aan hoeveel toeren motor onbelast zal draaien bij gegeven spanning: rpm = Kv x spanning. Het gaat om welk toerental de propellor moet draaien.
Een motor 10Watt, een motor van 100kWatt (denk 1:1 automotor) en een 1megaWatt motor (denk 1:1 Fyra :mrgreen:) kunnen alledrie dezelfde Kv motorconstante hebben.

Zoals gezegd, de Kv constate zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc. Dat is een misverstand dat vaak optreedt door foutieve notatie als motor heeft/is 1000Kv. Kv is geen eenheid (zoals meter, seconde, Ampère, kilogram), het is een grootheid (afstand, tijd, stroom, massa, spanning, toerental, dichtheid ...). De meeste leveranciers en fabrikanten maken zich hier 'schuldig' aan, helaas.
Schrijven dat een motor 1000Kv is/heeft, is hetzelfde als een auto die 1500massa is, met een top van 210snelheid, slechts 30.000geld kost en rubberrokend in 5,9tijd optrekt van 0 naar 100snelheid.
Correct
Kv (generatorconstante) = 1000rpm/Volt.

Ook het nodige te vinden in deze e-vlieg inleiding. Bespaart crashes, kapotte regelaar, motor en accu.
E-flight 101 by RCG member Ken Myers, will at least save you a ruined LiPo (or worse!), a burnt motor and a fried ESC:
The Future is Electric
-> Electric Power Basics
and this e-book
-> Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)

Zoals gezegd, de Kv constate zegt weinig tot niets over vermogen, koppel, stroom etc

ahaaa...

dus om de wattage te weten moet je dus ook naar de afmetingen van de motor kijken? 3536 is langer dan 3522 en dus meer koppel, zie ik dat goed? en hoe vertaalt een 2826-900kv zich tot 3526-900kv? (even uitgaande dat motor aanduiding als volgt werkt: XXYY waarbij XX diameter en YY lengte van stator is)

Grotere diameter is meestal meer koppel aangezien het moment ( de arm) groter wordt.

Grotere motor kan een grotere prop draaien.
Niet te moeilijk doen. Gewoon een motortje zoeken die past en niet te zwaar is.
Max 10% van je totale vlieg gewicht. Lees wat reviews en selecteer een passende prop.

Of zeg wat voor model je hebt en wat je wilt dan helpt iemand vast wel.
Tijd en ervaring leert zelf wel wat de beste keuzes zijn.
Er zijn zat basis regeltjes te vinden om al een indicatie te krijgen.
Zoals 3 á 4 watt per gram motor.

Laatst bewerkt:
Over wat voor type toestel gaat het hier nu eigenlijk?

Als het over een speed/pylon model zou gaan is het normaal dat die dingen hard gaan. Door hun vrij hoge vleugelbelasting moet je ze ook vrij snel vliegen of anders vallen ze uit de lucht...

Gaat het om een trainertje, dan zouden hoge snelheden een gevaar kunnen betekenen voor de structurele sterkte van het model. In dat geval kan ik me alleen niet voorstellen dat een motor prop combinatie wordt voorgeschreven die enorm grote snelheden tot gevolg heeft.

Ik ga ervan uit dat het 3/4 of zelfs 1/2 gas vliegen maar een tussenoplossing is en dat het toestel bedoeld is om relatief grote snelheden te halen... Kost je ook niks (teveel vermogen is een luxeprobleem, meestal is er een tekort...)

... dus om de wattage te weten moet je dus ook naar de afmetingen van de motor kijken? ...
Afmetingen en gewicht geven goede vuistregel voor vermogen.

... 3536 is langer dan 3522 en dus meer koppel, zie ik dat goed? ...
Correct.

... en hoe vertaalt een 2826-900kv zich tot 3526-900kv? ...
De laatste heeft meer oppervlak, kan dus meer verliesvermogen = warmte kwijt, dus kun je er meer vermogen in stoppen.

De laatste heeft meer oppervlak, kan dus meer verliesvermogen = warmte kwijt, dus kun je er meer vermogen in stoppen.

Ron wat je hier schrijft klopt op zich wel maar is eigenlijk niet juist. Het is een leuke bijkomstigheid maar niet de werkelijke reden om de motor te vergroten.
Wanneer je een motor wilt hebben die meer kracht (koppel en vermogen) levert moet je zorgen dat het magnetische veld sterker wordt. Onze motoren hebben allemaal vaste permanente magneten dus de sterkte daarvan kunnen we alleen veranderen door de magneten te vervangen door sterkere. Niet bepaald praktisch dus.
En veel simpelere manier is meer stroom door de wikkelingen sturen waardoor het magnetische veld dat daardoor wordt opgewekt sterker wordt. Helaas zal op een gegeven moment de stroom nog wel groter worden maar het magnetische veld niet meer. De ijzeren kernen waar de wikkelingen omheen zitten kunnen niet meer magnetisme bevatten, de kernen zijn verzadigd of te wel ze zitten "vol".
Ook al laten we twee keer zo veel stroom door de wikkelingen lopen de motor wordt niet sterker. Toch moet dat extra vermogen ergens heen, het wordt warmte en de motor wordt daardoor steeds heter!
Willen we de motor toch sterker maken dan zullen we meer ijzer moeten hebben om meer magnetisme te kunnen geleiden waardoor de motor sterker wordt. Hij kan meer vermogen opnemen en dus ook afgeven.

Back