kyosho caliber 30

Ik heb heli kyosho caliber 30.
Heb een crash gehad. Ondertussen heb ik alle onderdelen vervangen,
maar er blijft een probleem.
Juist voor hij opstijgt (een paar duizend toeren) begint hij te trillen en te schudden.
Alles lijkt perfect in orde en ik heb alles geprobeerd,maar het wil nog niet lukken.
Kan iemand mij helpen a.u.b

Rotorbladen statisch en dynamisch uitgebalanceerd ?
Zeker ook eens naar de tracking kijken !

Zeggen deze termen je iets ? Zoniet , toch maar even naar een club gaan waar de meer ervaren vliegers
de zaak eens goed kunnen nakijken.
Kan nog aan veel andere dingen liggen, ... een slecht lager , hoofdas krom ( kan je ook snel checken ) enz.

Succes , Luc :wink:

Vaak wordt de hoofd as vervangen maar wordt de bladas (waar de bladhouders op gemonteerd zijn) vergeten.
Leuke manier om die blad as eenvoudig ff te checken doe je door bijde rotorbladen ff te demonteren en dan met een inbussleutel aan 1 zijde de bout te verdraaien waarmee de bladhouder vast zit op de bladas.
Als je nu de inbussleutel in de rondte draaid kun je zien aan de bladhouder aan de andere zijde of deze gaat wiebelen en gaat op en neer en heen en weer.
Dan is je bladas krom. Blijft de bladhouder aan de andere zijde mooi stilstaan en beweegt niet dan is de bladas in orde.

Grt,
Eric.

Aan Lunuxrc
Rotorbladen statisch en dynamisch uitgebalanceerd - dat heb ik gedaan.
een slecht lager , hoofdas krom - nagecheckt

Aan Wrobijns
Heb je de spindle (bladas) en hoofdas vervangen - ook gedaan.

Aan Erichevy
Vaak wordt de hoofd as vervangen maar wordt de bladas (waar de bladhouders op gemonteerd zijn) vergeten.
Leuke manier om die blad as eenvoudig ff te checken doe je door bijde rotorbladen ff te demonteren en dan met een inbussleutel aan 1 zijde de bout te verdraaien waarmee de bladhouder vast zit op de bladas.
Als je nu de inbussleutel in de rondte draaid kun je zien aan de bladhouder aan de andere zijde of deze gaat wiebelen en gaat op en neer en heen en weer.
Dan is je bladas krom. Blijft de bladhouder aan de andere zijde mooi stilstaan en beweegt niet dan is de bladas in orde - dat heb ik ook gedaan.

Eigenlijk heb ik al die onderdelen thuis in stock,
maar ik vraag mij af of het zou kunnen dat er iets met de elektronica of kunststof fout is?

Allemaal bedankt, maar dat is nog steeds niet in orde.

Mvg
Zeba

Misschien dat je hoofdrotor bladen TE vast hebt zitten, dan kunnen ze zich moeilijk (of geheel niet) "uitstrekken". Probeer ze eens iets losser te doen.
Via het forum is dit dus lastig uit te leggen omdat je er een gevoel bij moet leren te krijgen.
Als lijdraad kun je dan aanhouden dat met gemonteerde rotorbladen je jou heli op zijn kant houdt door hem bij de rotorrem en aan de skids vast te houden, dan moeten de bladen op hun plek blijven zitten.
Maar geef je nu een licht ruk aan de heli dan zouden de bladen naar benee moeten kunnen draaien.

Zelf heb ik wel eens ervaren dat door gebruik van kunststof opvul ringen tussen de bladen, deze ringen de bladen als het ware lieten plakken waardoor de bladen zich ook niet konden "zetten"
Dit had ik opgelost met metalen shimringen.
Welke rotorbladen gebruik je?? want de originele houten bladen hebben een kunstof "root" waar je de bladhouders op vast draaid. En daarbij zet je de bladen redelijk snel te vast.
En klemmen de bladen te vast in de houder..
En de houten bladen zijn vaak nog eens lichter van gewicht wat dit effect dan weer verergerd.

En het bladspoor (bladetracking), had je deze al gechecked? (Is al eerder genoemd)

Grt,
Eric.

T is ook erg leuk om iemand met maar liefst 2 berichten te beoordelen op ZIJN kundigheid !!
Wie zegt dat hij weet waar die t over heeft ???

Als hij nog op de grond staat is dat niet zo erg. Dit komt omdat de heli dan zn trillingen doorgeeft aan de grond. Misschien dat je nu opstijgt vanaf een harde ondergrond ipv gras?

Ook heeft de Caliber 30 minimaal 1600 rpm nodig om zonder "wobble" te vliegen. Dit komt door de dempers.

laurens zei:
Ook heeft de Caliber 30 minimaal 1600 rpm nodig om zonder "wobble" te vliegen. Dit komt door de dempers.

Ik heb calibers in-gevlogen oa voor een clublid die het prachtig deden op 1400 en 1500 toeren Laurens. En dan nog zelfs met de originele houten bladeren :wink:
Een caliber 30 die lichtjes wiebelde (in de lucht) bij een vliegmaatje bleek 1200 toeren te draaien op de rotor, en dat is echt te weinig. Het verdween vanaf zo'n 1400tpm.

Grt,
Eric.

Hmm dit was mij verteld toen ik begon met vliegen. Ik heb ook leren vliegen met een Caliber 30, prachtig helitje.

Back