Keuzes, keuzes... en geen vliegen zonder serieus lessen natuurlijk.
Elektro is thans vrij voor de hand liggend.
Modelbrandstof in mindere mate door het sterk verschraalde aanbod van brandstofmotoren.
In deze methanol gedreven, gloeiplugmotor, brandstof met een aandeel olie, tussen 15 en 20% olie en 5% nitromethaan voor een beetje meer pep. (Dat olie aandeel is sterk afhankelijk van wat de fabrikant aangeeft voor de olie).
Benzine uit de pomp kan ook op een methanol modelmotor worden ‘geïnstalleerd’.
Echter dit vraagt het een en ander aan aanpassingen, bougie en elektronische ontsteking, aangepaste carburateur.
Of je daar in een 'novice' periode mee moet aanvangen?
Gezien je in de leer periode nog wel eens een onaangename smakker kunt maken, gaat er dan ook direct veel stuk. Eenvoudig houden is in het begin het meest Practisch.
Met de techniek moet je affiniteit hebben, maar kan Brutus voortreffelijk daarin coachen.
Zelf vlieg ik de Calmato op een .46 ofwel 7,5 cc OS motor. Methanol. Een ‘Sport’ is het thans geworden.
In de les-fase destijds de trainer op een standaard uitlaat met een 11 x 6 APC prop,
later met een resonantiepijp op 11 x 7. Aanschaf resonantiepijp is thans een lastig verhaal.
Oude voorraden of tweede hands. etc... 2 fabrikanten nog over, maar geeft briljant meer vermogen, is ook aanzienlijk stiller.
Ook hier, complexiteit en kwetsbaarheid... in de les gaat veel aan flarden, een mooie prijzige pijp wil je niet plat smoren.
Elektro is zeer goed te doen, en bij velen dan ook favoriet.
3 kilo servo’s zouden moeten volstaan.
De Calmato moet onder het gewicht van 3 kilo blijven, licht is beter.
Gewicht van de kist wordt als norm gehouden voor de ‘treksterkte’ van de servo.
Bij een elektro model kan het een stukje lager.
Het elektromodel lijdt niet onder de vibraties van een brandstof model.
Op te stuurorganen komt bij de uitslagen ook geen 3 kilo te staan. Wellicht dat een sterker exemplaar wat slijtvaster is? Crash als norm?
Keuze van een servo is al een hele draad mee te vullen als onderwerp. Budget speelt een rol, kijk ook daar naar. Futaba had voorheen een allrounder voor dit soort modellen. 15 euro per stuk, of zelfs minder? 3001 of 3002. Hitec had vergelijkbare kwatiteit. Analoge servo, en zo rond de 4,8v gevoed.
Verder de stroomvoorziening van de elektronica. Ook al een draad waard.
Servo’s van nu zijn sterker dan 40 jaar gelee.
Werd toch mee gevlogen in een stevige 10cc kist. Men had niets anders.
Hieronder een oudere draad met waardevolle motorinfo.
Bijdragen
@Gerben uiterst nuttig.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/buitenloper-keuze-voor-calmato.85593/
Das war einmal... gesneuveld in een 'buls-eye' midair...
Hele goede vlieger, 17 jaar volgehouden. Model ‘Basmato’, te veel aan gemodificeerd. Net over de 3 kilo, moest toen flink de zaag in om dat er onder te brengen,
Hoe zwaar kon je een frisse ARF nieuw in doos aantreffen!
Op deze motorcombinatie nagenoeg vertical unlimited met aanloop. Prophangen, kon, maar beste op veilige hoogte. Voor deze kist was het plenty power voor jaren vliegplezier.
Gr Bas