kyosho concept 30 conversion

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
Zodat ik dan de governer op 1650 kan instellen, en het toerental dan constand blijft. :wink: Maar voorlopig kan ik zo nog wel even voort...

Niels

niels polfliet zei:
Zodat ik dan de governer op 1650 kan instellen, en het toerental dan constand blijft. :wink: Maar voorlopig kan ik zo nog wel even voort...

Niels

Dan regel je de governer mode toch gewoon op 1500rpm, is zat om te
vliegen en je houd vermogen over om bij te regelen.

Gr Hans

Nu ik hoor dat jij 1400 vliegt zal ik dat inderdaad misschien doen ja. Ga de volgende vluchten kijken hoeveel de stabiliteit/vlieggedrag verminderd bij een lager toerental, en dan zal ik vlug weten wat ik juist wil...Als er nog lipo's komen moet dit toch weer allemaal anders. Allicht bedankt voor je advies..

Niels

niels polfliet zei:
Nu ik hoor dat jij 1400 vliegt zal ik dat inderdaad misschien doen ja. Ga de volgende vluchten kijken hoeveel de stabiliteit/vlieggedrag verminderd bij een lager toerental, en dan zal ik vlug weten wat ik juist wil...Als er nog lipo's komen moet dit toch weer allemaal anders. Allicht bedankt voor je advies..

Niels

hallo Niels,

Kijk eens op www.helifun.info onder de groene knop rpm~temp~whatt.
Daar staan diverse artikelen over rpm en governormodus.
Voor de governormodus is het namelijk belangrijk dat de regelaar ook de mogelijkheid heeft om te kunnen regelen. Dat wil dus zeggen dat je niet in de governormodus 1600 rpm instelt en dat dat rpm tevens het maximum is en dat de curve in de zender op 100% staat.
Dan moet dus de gascurve in de zender op bv 80% staan. Nog beter is om een berekening te maken uitgaande van een spanning onder belasting en dan daarmee te bereken welk rpm en motortandwiel je zou kunnen toepassen. Afijn, het klinkt hier allemaal wat ingewikkeld, maar als je even rustig de tekst op de site leest, wordt het je ongetwijfeld duidelijk.
1400-1500 rpm is een prachtig toerental om mee te leren vliegen. Extreem 3D-vliegen wordt gedaan met 1800 rpm, althans door de beste in de wereld, Curtis Youngblood.
Dat houdt dus in dat het gewone vliegwerk met een aanmerkelijk lager toerental kan.
1600 rpm is een prima rpm om als maximum te hebben. Meer heb je echt niet nodig om goed te kunnen vliegen. Als het daarmee niet lukt, dan is er echt wat aan de hand..............
Dit kun je ook zien als je naar de site van bv Mikado gaat. Daar worden ook toerentallen vermeld voor verschillende typen vliegwerk.
1100-1200 voor hoveren
1300-1500 rondlvucht en eenv. kunstvlucht
1600 Kunstvlucht en 3D

Hoge en hogere rpm heb je beslist niet nodig voor het helivliegen, en al helemaal niet voor het rotor-up vliegen...

vr.gr.

Henk-Joyce

niels polfliet zei:
Heb ook geen idee hoeveel stroom hij nu trekt, zou ik eens moeten meten...

Niels,

daarvoor heb je een heel mooi metertje: de Whatts Up.
Staat een artikeltje van op mijn site onder rpm~temp~whatt

vr.gr.

Henk-Joyce

Bedankt Henk-Joyce, zal eens op je site gaan kijken. Vind btw the medusa power analyser plus veel interessanter dan de whatts-up...Ik wacht nog tot de volgende versie uitkomt, deze zou naast de huidige interface nog enkele zelf te configureren analoge kanalen hebben (voor rpm, temp, thrust ed)

heb intussen ook een koelrib gemaakt voor de mega. Ziet er bling uit vind ik, al zeg ik het zelf. ze zit recht in de wind van de rotor, dus zal wel effectief zijn.

afb13708.jpg

afb13709.jpg

afb13710.jpg

Is gemaakt van een vlakke processorkoelerkoelrib. Hiervan de onderkant 1mm afgefreesd zodat hij plooibaar is, en dan rond gebogen, en me een tyrap rond de motor gezet. hij wordt mee warm met de motor, dus is hij ok :D . Het scheelt wel wat in motortemp. zo kan het nog even voort tot de nieuwe motor af is...

Niels

niels polfliet zei:
. Vind btw the medusa power analyser plus veel interessanter dan de whatts-up...]

hallo Niels,

dat ziet er mooi uit.
Waar vind ik info over de medusa..........

vr.gr.

Henk-Joyce

Is van medusa research;
http://www.medusaproducts.com

Die nieuwe waar ik het over heb staat er nog niet op, maar er loopt een discussie over op de ezone. Hij zou tegen vorige kerstmis uit geweest zijn, dus dat kan nog even duren :wink: Ze hebben ook mooie bec's vind ik. Als alles goed vliegt komt er ook zo nog eentje op. De regelaars zien er ook mooi uit, met ingebouwde schakelende voeding, maar wie wil er nog brushed...

Ontopic; Ben nu veranderd naar de modified houten raptorbladen, en ga er straks ook de lichter "3D" paddles opzetten ipv de metalen paddles nu 8O . Vind hem een beetje log reageren...vliegt wel al veel beter met raptorbladen.

Niels

Satoer zei:

Michel,

Je bent een geboren Amerikaan :lol:
Vlgens mij moet jij gaan emigreren :wink:

Ik houd het maar dichter bij huis: http://www.hobbyworx.com/De/IndexFrame3.html

Trouwens, heb je nog gekeken naar de governormodus in jouw Phoenix regelaar?
Ik heb daarover geen reactie van je gezien, hetzij dan dat ik die over het hoofd heb gezien..................

vr.gr.

Henk-Joyce

Dag niels

Ik zie dat jij al gevlogen hebt. Dat moet toch wel een goed gevoel geven.
De koelvin ziet er trouwens erg mooi uit en zal, zeker als je eerst zonder koelvin hebt gevlogen, wat de temperatuur betreft een heleboel schelen.

tieske

Ja hoor, geeft zeker een goed gevoel :wink:

Heb vandaag nog gevlogen, met de lichtere paddels nu. De heli luistert veel beter! Moet nu eindelijk die governer mode eens gaan instellen :oops:

Heb wel nog 1 probleempje(buiten hete motor en korte vliegtijd :wink: ); heb last van "tikken" op de staart. Hij draait soms plost even ongewild weg :? . Aan de gain van de gyro ligt het niet...zou het storing kunnen zijn? Of eerder speling op de aansturing? Ik vlieg wel met een dual conversion ontvanger...

Niels (wat vereerd dat dit draadje nog bij brandstofheli's staat :P . Wordt hij dus toch serieus genomen? :wink: )

Een storing kan altijd. Hoeft ook niet via de ontvanger te gaan. Een spannings veld opgewekt door een riemaangedreven staartrotor kan direct de gyro beinvloeden. Vooral de csm gyro is hier bekend om. De gyro een klein stukje verplaatsen deed dan al wonderen. Het is natuurlijk beter om uit te zoeken waar de storing vandaan komt en dan proberen deze zoveel mogelijk te beperken.

tieske

Mmm, maar de staart is met een as aangedreven :? ? Zal het toch eens proberen

Niels

Hier ben ik weer...

Toch maar wat zwaarder inversteren in deze heli;

Lipo's zijn wel kleine cellen, van 15 gram/stuk 620 mah, maar vele kleintjes maken 1 groot... Ze kunnen 4C aan (zijn GSM lipo's) Ga ze samen solderen tot 1 pakket van 72 cellen, 1080 gram; 6S12P. 22.2 volt, 7440 mah, en kan 30 Amp aan...moet genoeg zijn voor 20-25 minuten vlucht. Waarschijnlijk moet ik wel een andere motor bouwen..
Dan heb ik nog 20 cellen over voor een 2S10P pakketje voor de corona :P
afb15456.jpg

SBec om geen zorgen over de laadtoestand vd akku te hebben...
afb15457.jpg

dit wordt vervngen door een akku van ca 1100 gram...heli wordt dus +-300 zwaarder, maar mag ook wel voor de stabiliteit dacht ik zo.
afb15458.jpg

Ga de staartservo veranderen naar een HS81 rechtstreeks op de staart. deze is sneller, dus misschien zijn de problemen dan opgelost. de vorige constructie had veel speling, nu kan het direct aan de 5mm carbon staf..

Zou zo met gewoon 2 tywraps betrouwbaar genoeg zijn? De servo zit muurvast...misschien kan ik er nog 2 rechtstreeks over de servo zetten?
afb15459.jpg

afb15460.jpg

nu maar gaan solderen, :)
Niels

Hoe kom je aan al die accu's 8O .
En kan je die een beetje goed solderen dan er zit altijd zo veel plastik om zo een batterij.

gr marc

ik zou zeggen "soldeer ze" :D dat word een hels karwij zeg :)

de servo zou ik wel anders vastzetten, nu zit ie misschien muurvast maar als ie straks 5mm verschuifd maar voor of achter in flight zijn de spreekwoordelijke rapen gaar :)

Poeh, ben nu halverwege het losmaken van de beveiligingsprintjes van de lipo's...wat een werk.

Gerard..waarschijnlijk tegen beter weten in (sorry) heb ik die servo toch op die manier vastgezet. Heb wel nog een stukje dubbelzijdige kleef"moes" ertussen gezet, zodat de servo zeker niet kan verschuiven...Ik denk dat het echt goed genoeg moet zijn :? . Anders mag je hem er op 1 mei proberen af te trekken :wink: Heb al even zo gevlogen, de staart reageert veel feller, en staat strakker.

Heb even geprobeerd de stroom op hover te meten. Maar 13 amp bij 16 cellen maximum heb ik gezien 8O dus..slechts 234watt :?

Niks mis met de cijfers op zich, maar waarom wordt de Mega motor, die in EDF 1000watt zou aankunnen, en 70A maximum met maar amper 250 wattjes gloeiend heet? 8O Snap het echt niet, lijkt wel of er iets mis is met de motor...Vanavond even rekenen.

enneuh, heb de regelaar op governer gezet. Moest tot 135 procent gaan om het toerental goed te krijgen :? , maar het werkt :P

Niels (mag het draadje dan naar electro-heli's aub?)

niels polfliet zei:
Niels (mag het draadje dan naar electro-heli's aub?)
:pim:

draait de motor wel op zijn ideale toerental? Mijn razor 350 werd in een FP heli ook vrij warm / tegen heet aan. In mijn CP waar hij een veel hoger toerental en een veel hoger voltage voor zijn flikker krijgt, wordt hij amper warm.

Misschien moet je het voltage hoger maken en het tandwiel kleiner.

danku

Dat van de Razor was waarschijnlijk omdat in de CP de stroom lager was :wink:

De motor draait op bijna 100% curve, en de stroom is helemaal niet hoog, dus zie ik echt niet wat er mis zou zijn...In het 3D vliegtuig waar ik hem vroeger in gebruikte leverde hij met hetzelfde pakket wel 500 watt, (700 watt piek) en na een vluchtje was hij amper warm...:? (pakket wel heet :lol: )

Hij draait ook meer dan 30000 toeren, dus zou hij zich op z'n paasbest moeten voelen

Niels

Back