Kyosho inferno DX brushless

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 7 jan 2015.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ah zo. Tussen welke waarden zit dat? 2-3-4?
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Volgens mij gaat het bij brushless modelmotoren meestal per 2 omhoog, dus 2,4, 6 etc. Maar om voldoende toerental over te houden zie je vooral 2 en 4 pool bij auto-motoren.
    Net als dat je bij brushed motoren voor auto's vaak 3 polige ankers ziet, maar 5 polig zou ook kunnen, alleen zie je die dan weer vaker als bijvoorbeeld scheepsmotor, om dan de as direct aan te drijven.
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    De Vorza heeft geen slipper clutch, ik ken geen enkele 1:8 buggy die dat heeft eigenlijk.
    1:8 Buggy's en Truggy's hebben vaak een center diff.
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    dus is de opbouw dan helemaal gelijk aan wat ik hier heb. Dan komt het gewoon neer op hoe sterk de aandrijflijn is? Dan zit ik wel goed denk ik.
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Daar lijkt het wel op ja!
    Misschien dat de HPI iets beter staal of een iets andere manier van vertanden op de diffs gebruikt, maar het principe lijkt mij hetzelfde?
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    is allemaal gehard staal wat ik heb lijkt mij. Buiten eens verkeerd geshimd, nog niet echt overmatige slijtage gehad eigenlijk.
     
  7. Misterbuell

    Misterbuell

    Lid geworden:
    16 feb 2009
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Merelbeke Oost-Vlaanderen
    Enkel uw differentieel eens nakijken, hopelijk is het gehard staal met vier tandwieltjes binnenin, anders trekt de motor de tandwielen in kapot, of het differentieel smelt. Allemaal voorgehad met de mp 7.5.......
     
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    heb ze zelf alle drie herbouwd. Met 4 tandwieltjes.
    Smelt? Gemaakt uit chocolade of zo?
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Even nog brushless vraag. Mss voor deze, of voor een andere auto.
    Bij het kijken voor een motor, is vooral bereikbare stroom van belang vermoed ik? Wat is snel gezegd het belang van de kv waarde? Hier en daar iets over gelezen hier, maar is me niet helemaal duidelijk. En vele esc zijn sensorless. Huidige op de inferno ook. Is dat de reden dat hij in lage toerentallen sputtert? De moeite om te kijken naar toch sensored?
    Ben aan het kijken naar bv deze als upgrade van wat ik al heb, maar mooi compromis qua kost en doenbaar vermogen in zo'n 1/8 buggy op 4s?
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Sensorless kan stotteren op lage toeren, maar de ene regelaar kan daar beter mee omgaan dan de andere. Ik heb in 1 van mijn 1/14 auto's een sensorless setje, maar net zo soepel als brushed. Niet te hoog vertanden wil ook nog wel eens helpen.

    Wil je maximale smoothness, dan is sensored de oplossing, is wel gevoeliger voor bijvoorbeeld water, slechte contacten van de sensor wire, etc.

    kv geeft aan hoe snel de motor onbelast per volt wil lopen. Dus een 1000 kv motor op 7.2 volt zou in theorie 7200 rpm draaien. Zegt alleen niets over koppel, je kan 2 motoren met gelijke kv hebben die toch verschillen in koppel. Als je compleet indentieke motoren gaat vergelijken, zelfde merk, zelfde materialen, zelfde afmetingen, enige verschil kv, dan zal de motor met hogere kv meer vermogen hebben, maar minder koppel. Door met de vertanding te spelen kun je met de hogere kv motor toch dezelfde acceleratie en hogere prestatie halen.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    kv is dus niet echt een waarde om op te letten als ik goed begrijp. Sensored is dus niet zo vaak in gebruik? De mijne staat al redelijk laag vertand hoor. Ik geef meer om koppel dan topsnelheid. Was zelfs van gedacht wat zwaarderte vertanden wegens ruim koppel.
    Wat denk je hiervan?
    Turnigy TrackStar Waterproof 1/8 Brushless Power System 1900KV/120A
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Welke pitch heeft de pinion? Is dat 32? Ik vermoed van wel gezien de binnendiameter van 5mm, maar zo op zicht bij bestellen niet altijd zeker te zeggen.
     
  13. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Kv is wel degelijk belangrijk om op te letten, een te hoog Kv zal heel veel stroom gaan vragen op een lager voltage.
    Maar 1900 is prima voor een 4S of 5S set up.

    Meestal hebben 1:8 buggy's een mod 1 pitch, maar omdat dit al een ouder model is weet ik het niet zeker.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Alright.
    Het is zelfde tandwiel als bij moderne buggies. Maar als ik nu eens rap kijk bv op hobbyking bij de pinions gears bij geen enkel mod1 staan. 48 pitch, 32 pitch... Weet niet hoe die aanduiding juist is?
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    thx! Daar was ik dus nog niet op uitgekomen. Het is ook alleen maar hobbyking daar die metric heeft. Meeste wel in backorder momenteel, maar ik weet nu wel wat het moet zijn.
    Bedankt!
    Nu nog een motor/esc setje beslissen.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    kv betekent niets anders dan het getal waarmee je de spanning moet vermenigvuldigen om het onbelaste toerental bij die spanning te krijgen. Een 2000 kv motor zal bij 7.2 volt een onbelast toerental van 14400 geven. Neem je dan een 3000 kv motor bij dezelfde spanning, dan zal die 21600 toeren willen draaien, onbelast. Zet je die op een lagere spanning, dan draait de motor minder toeren, maar vraagt niet meer stroom.

    Een motor met erg hoog kv kies je vaak als je niet een hoge accuspanning hebt, en toch een hoge snelheid en veel vermogen wil hebben. Omdat je dit vermogen bij een lage spanning wil hebben, zal de stroom hoger zijn dan wanneer je een lager kv motor, met vergelijkbaar vermogen, op een hogere accuspanning laat lopen. Simpel de berekening, vermogen = spanning x stroomsterkte. Zakt de spanning, en je wilt net zoveel vermogen, dan moet de stroom hoger worden, en andersom.

    Daarom wordt er bij 1:8 vaak voor 4S gekozen, hogere spanning, en lager kv. Dan heb je een lagere stroom bij een bepaald vermogen. Maar bij bijvoorbeeld 1/10 buggies is de beperking bij competitie dat de accu 2S moet zijn, en heb je een hoger kv motor nodig om toch nog genoeg toeren te hebben op deze lagere spanning.

    Zeker iets om op te letten, maar alleen als je een bepaalde spanning in gedachten hebt voor de accu, en bij vergelijkbare motoren qua afmetingen en verdere specificaties.

    Sensored heeft zeker voordelen, zeker als je gegarandeerd een soepele gasregeling wil hebben in de lagere toeren. Maar voor wat rondcrossen is sensorless makkelijker, goedkoper, en mis je de extra souplesse van een sensored motor niet echt. Bovendien zijn er sensorless setjes die ook erg soepel kunnen werken.
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dan komt het toch op hetzelfde neer als ik zeg, indoor?
    Je kan beter een lager Kv hebben met een hoger voltage, dan een hoog Kv met een lager voltage, mijn inziens?
    Dit is minder belastend aan je ESC etc en ze zou in theorie zelfs langer kunnen rijden..


    Persoonlijk zou ik als je gaat bashen gewoon een sensorless set up nemen, de sensor is alleen iets extra wat stuk kan gaan.
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ah, dat bedoelde je toch? Had ik je eerdere bericht verkeerd opgevat, het leek daarin zo omschreven alsof je aangaf dat als je een motor met hoog kv neemt, en daar een lagere spanning op aansluit, de motor meer ampere zal vragen, alsof hij een vast vermogen heeft, en dat ongeacht de accuspanning wil gaan halen. Maar je bedoelde ook dat je een bepaald vermogen kan halen met lage spanning en dan hogere stroomsterkte, of hogere spanning, en lagere stroomsterkte, wat efficiënter is, en dan met 2 verschillende motoren.
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat bedoel ik inderdaad, dan zijn we het eens :)
    Wat ik voor mijn auto toen had uitgerekend kan het behoorlijk schelen op stroom, als je een bijvoorbeeld een 2100Kv op 4S of een 1600Kv op 6S gebruikt!
    Alleen rijd ik met monstertrucks dus heb je meer ruimte en doet het gewicht er niet echt toe.
     

Deel Deze Pagina