Kyosho Inferno MP777 WCE : bouwverslag, foto's & updates

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Matthijs NED 469, 13 dec 2006.

  1. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Kyosho Inferno MP777 WCE : 2008 seizoen....

    Na vorig jaar kennis gemaakt te hebben met de 1:8 offroad klasse, en de wedstrijdserie's daarin (Brothercup), was ik verkocht. Mijn eerste voorzichtige rondjes op het Offroad circuit in Purmerend werden in de zomer gemaakt met de Inferno mp7.5 die, hoewel opgeleukt met sp2 onderdelen, toch wat verouderd was. Ik twijfelde om direct de mp777 sp2 te kopen en daar nog een aantal wedstrijden mee te rijden. Toen waren er echter al geruchten dat er een nieuwe versie uit zou komen. Het is uiteindelijk niet de sp3 geworden, maar de sp2 met diverse aanpassingen speciaal voor het wereldkampioenschap in het hete Jakarta. Nadat mijn mp7.5 was overgegaan naar m'n broertje heb ik de mp777 besteld bij Modelsport Hoofddorp. Dit omdat Peter Verkerk één van de motivators is van de wedstrijdserie, en natuurlijk straks genoeg reserveparts heeft...

    Na enkele geruchten dat de levering uitgesteld werd, en ik al de eerste wedstrijd van de wintercup-serie moest toekijken, was op 5 december de bouwkit binnen! Peter was op tijd met zijn bestelling, en mijn kit zat bij de eerste serie die uitgeleverd werd.
    [​IMG]

    Even hiervoor had ik ook de motor (de Ninja) en body binnen die ik in Duitsland besteld had bij MC Modellbau (was zo'n waanzinnige aanbieding, die kon ik niet laten schieten...). De Ninja en een RB WS7 II moeten het in 2007 gaan doen:
    [​IMG]

    Alle onderdelen waren netjes verpakt, in verschillende bouwstadia. De velgen en wing heb ik meteen kado aan m'n broertje gedaan. Deze waren geel, en dat gaat niet passen bij mijn groene body....
    [​IMG]

    Ik heb netjes de handleiding gevolgd (in het duits) en kon dus beginnen met de diff's:
    [​IMG]

    In de kit werd de diff-olie bijgeleverd, 2000 achter, 5000 midden en 5000 voor. Hier heb ik me eerst netjes aan gehouden, hoewel het middendiff er in eerste instantie niet in komt. Hier zit nl. een 48 tands tandwiel op, met een 14 tands koppelingsklok en dat is niet echt nodig op de Nederlandse banen. Ik heb dus gekozen om een ander middenndiff met 46 tands tandwiel te plaatsen en een koppelingsklok met 13 tanden (had ik beide nog liggen..)
    [​IMG]

    Volgende stap ik de behuizing van het achterdif. Stevig gegoten plastic-delen die verbonden worden met titanium schroeven (nieuw tov de sp2 versie)
    [​IMG]

    Na het goed uitshimmen van het diff kon de shocktower erop:
    [​IMG]

    waarna de spoilersteun erop kon en de draagarmhouders. De spoilersteun in de kit is een zgn. versie met harder plastic dan de sp2 versie. Aangezien deze bij de koude Nederlandse temperaturen eerder kunnen breken heb ik voor de koude maanden in het jaar de 'oudere' versie erop gezet. Deze had ik nog liggen en ik heb hierbij een extra alu versteving tussen de delen gezet. Normaal zitten er alleen de bovenste twee blauwe alu-bussen.
    [​IMG]

    Vogende stap is het monteren van de draagarmen (hier ook weer de vorige zachte versie voor de wintermaanden), aandrijfassen en uprights:
    [​IMG]

    Standaard zitten er in de kit plastic uprights, maar op ebay had ik een leuk alu-setje gevonden:
    [​IMG].
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2008
  2. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Deze achterkant kon vervolgens in zijn geheel gemonteerd worden op de bodemplaat:
    [​IMG]

    Waarna de nieuwe versie van de chassisverstevigers erop kon:
    [​IMG]

    De voortrein is praktisch hetzelfde verhaal, en ook hier weer gekozen om niet de standaard stuur-knuckles te plaatsen, maar een cnc-alu setje van ebay:
    [​IMG]

    Het geheel komt er dan zo uit te zien:
    [​IMG]

    Hierna werd het tijd om het middendiff te plaatsen met daarop de remschijven. De alu-houders zijn ook niet standaard, maar die heb ik later weer vervangen omdat er toch teveel speling op bleek te zitten (dat krijg je met die goedkope ebay prulletjes..). De remvoering is wat beter dan de vorige versie, nu met craddock voering. In plaats van plastic geleiders heb ik flenslagers geplaatst bij de remnokken
    [​IMG]
    [​IMG]

    Stap hierna was om de servosaver en stuurinrichting verder compleet te maken en de chassisversteviging te monteren (lekker blingbling):
    [​IMG]

    Nu krijgt de auto al vorm:
    [​IMG]
     
  3. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Dan wordt het tijd om de motor te plaatsen. In eerste instantie komt de koppeling van Kyosho erop, met de alu-koppelings-schoenen. Hier is nogal wat onderhoud bij nodig, na het inlopen vervang ik deze voor een RMV speed 2.5 koppeling met kunststof schoenen. Die is mij de afgelopen tijd prima bevallen.
    [​IMG]

    De uitlijning op het middendiff was een beetje lastig. Met deze combi steekt het koppelingshuis eigenlijk net iets te ver naar voren om naadloos aan te sluiten op het hoofdtandwiel. Met het verwijderen van wat shimm's kwam ik uiteindelijk wel uit, maar echt tevreden ben ik nog niet.
    [​IMG]

    Hierna kon er begonnen worden met het inbouwen van de servo's. Tweemaal een Ace / Thunder Tiger DS 1015 servo, die lekker snel en sterk zijn:
    [​IMG]

    Samen met de accu/ontvanger box, de antenne en tranponder vormt dit een makkelijk te verwijderen en monteren geheel. Ideaal voor het snel sleutelen en reinigen van de auto:
    [​IMG]

    De schokbrekers waren de volgende wijzigingen tov de vorige sp2 versie. Hierbij was er schijnbaar nog wel eens last met lekkende membramen (topcapjes boven in de demper). Dit kwam oa door erg scherp schroefdraad dat nog bijgevijld moest worden. In deze kit is dat niet meer nodig, en hebben ze extra rubbertjes bijgesloten die gemonteerd moeten worden in de topcap:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Hier de complete set, wel met alternatieve veren. Deze zijn van RMV, en zijn wat harder en progressief. De blauwe van Kyosho zitten er nu weer op:
    [​IMG]

    Dan was eigenlijk alles gemonteerd (tankje, etc.) en tijd om de leidingen aan te sluiten. Bij het monteren hiervan een klein zekerheidje ingebouwd (tip van Kyosho USA) door een stukje leiding over het uiteinde van de slang te schuiven. Zo kan de leiding eigenlijk niet meer los schieten:
    [​IMG]
     
  4. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    En dan is de auto vrijwel klaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Als body niet de standaard kop die in de kit zit, maar een Symbio MP7X (via MC Modellbau, die hem ook gespoten heeft). De wing is van Proline, net als de banden/velgen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    In het kort: heerlijk om te bouwen, mooi spul, stevig en duidelijk. Komende periode rustig beginnen met inrijden en dan eind januari de eerste wedstrijd!
     
  5. DiezeL

    DiezeL Guest

    Hey,

    Echt super mooie auto, en mag ik misschien weten hoe lang je hierover hebt gedaan, over de bouw dan?

    Greatz,

    Diezel
     
  6. Whoow, Echt een vette auto. Mooie motor,,
    En een duidelijk bouwverslag :D
     
  7. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Met een paar avondjes stevig doorbouwen ben je er wel. Ik had al wat ervaring met het bouwen van Kyosho auto's en de handleiding is lekker duidelijk, dus daar kan niks mis gaan.

    Kleine toevoeging, alle hingpins (die pennen die de draagarmen vasthouden e.d.) heb ik gelijk bij de bouw vervangen voor een setje van Kfactory waar schroefdraad en moertjes opzitten. Dit vervangt de irritante c-clips, die of losgaan, of wegschieten als je snel bezig bent in de pits....
     
  8. Atarikid

    Atarikid Guest

    Mooi bouwverslag met duidelijke foto's. :)

    Je gaat er zeker veel plezier aan hebben. (Zeker met de Ninja)
     
  9. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Heel mooi bouwverslag Matthijs!

    Nu kan ik je denk ik niet meer bijhouden met mijn auto :D Hoop hem snel een keer te mogen zien rijden in purmerent!

    Veel plezier ermee
     
  10. alfaracer

    alfaracer Guest

    Prachtige auto, mooi met die Ninja !
    Goed en duidelijk verslag, veel succes/plezier ermee ! Ik moet toch ook s komen kijken daar in Purmerend....
     
  11. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    mooiie bouwverslag
    goed uitgelegt
    mooiie fotos

    mvg mike
     
  12. apexi

    apexi Guest

    Die auto ziet er werkelijk super uit! Jammer dat ik het geld er niet voor heb... Ik vind vooral die chassisverstevigingsstangen met Kyosho erop erg mooi. Super detail!

    Ook mooi dat je er zo'n duidelijk en uitgebreid bouwverslag van hebt gemaakt!
     
  13. modelsport

    modelsport Guest

    Top verslag Mattijs.

    Zit gelukig niet zo veel sluipreclame in :wink:
    Nu nog een JP er op en het plaatje is compleet :cry:

    Waarom stuur je het niet door naar de modelbouactueel en de M-auto.

    21 Januari gaan we testen.

    Groeten Peter
     
  14. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    als je goed kijkt staat er inderdaad heel klein Kyosho op de achterkant..... :p

    [​IMG]
     
  15. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    vooruit dan, er zit nog een klein stickertje op van Kyosho.... :)

    [​IMG]
     
  16. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Wat een plaatje zo...

    [​IMG]
     
  17. justah

    justah Guest

    Netjes netjes ;)
     
  18. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    yeah! Team Kyosho Jansen, hahah, leuke foto broertje! :D

    Komende week eens beginnen met inrijden als het wat mooier weer wordt...
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Kan mij niet voorstellen dat het dan droog blijft.... :wink:

    Suc6 met het inrijden..
     
  20. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    je komt toch ook wel even langs John? Een zonnestraaltje kunnen we dan wel gebruiken :lol: Tussen kerst en oud&nieuw probeer ik een middagje in Purmerend te gaan rijden, zet het wel op het forum.
     

Deel Deze Pagina