Kyosho SandMaster 1/10

@indoorvlieger, zal van't weekend ff kijken. Hier zit een G20 motor in, alleen de tandwielverhouding met de twister is net ff anders. De twister is sneller weg, maar na 4 meter zit ik ernaast en ga hem voorbij :D

Filmpje van zondagmiddag

2012-12-02 Ofroad gymzaal 1op10 electro - YouTube

o.a, kyosho sandmaster, Team C RTR en kit buggy en Losi Twenty Two komen voorbij.

leuk baantje zeg, waar is dit? Aan jouw woonplaats te zien vrees ik dat het voor mij al veel te ver ligt..

De 85mm en 110m voldeden goed? Zijn ze al gevuld? Ik heb zelf olie voor het RACO circuit en dus vrij dik. Zou dit volstaan? Zijn de veren juist slap of sterk?

Heren,

Ik rijd al weken op tapijt met mijn Sandmaster tussen brushless buggy's. Ook met 110 cm en 85 cm shocks die jullie noemen..
(Winterbezigheid, zomers een Kyosho DBX VE 2.0 op klei.) Ik moet zeggen dat ik ze achter toch iets langer zou willen hebben. Bij jumps ploft de Sandmaster toch vrij lomp neer!

Overigens kan de Sandmaster goed mee, behalve op het rechte stuk verliest hij gigantisch, kan ook niet anders.

Dus proberen nog langer langer dan 110 mm te krijgen dus! Maar is 134mm niet te lang? Teveel stuiteren als gevolg?

Iets dikkere olie misschien een idee?

Zou kunnen. Het grootste probleem is eigenlijk dat de shocks niet veel langer kunnen dan 110, en je hebt veel gewicht achter de shocks (de motor) en tussen de shocks een dikke nimh accu dus veel gewicht op de shocks.

Maar verder super auto heb er bijna 1 jaar meer gereden elke maand ca 1,5 uur (6 accu's) en nooit wat stuk gehad, bij andere auto's sneuvelden nog wel eens draagarmen.

Ik heb een spur gear in de vernieling gereden. En deze was niet op voorraad bij banzai.
Dus heb ik creatief moeten zijn. Het plan werkt maar de uitwerking was niet goed gedaan. Gevolg opnieuw spur defect.
Wat had ik gedaan.
Ik had het orgineel spur gear omgevormd naar een adapter zodat een "standaard" spur op de wagen past.

Spur Gears: 48P :: 48P Spur Gears Only - Kimbrough Racing Products - RC Spur Gears, Pinion Gears, Servo Savers

Ik vermoed dat ik de gaatjes in de spur niet mooi gecentreerd heb geboord , vermits ik geen draaibak heb. Hoewel beide tandwieln om op de as zaten toen ik boorde.
Maar ik wil wel verder in die richting zodat ik van de dure kyosho spurs verlost ben.
Er zijn veel auto's die een gelijkaardig systeem gebruiken meer geen met een zeskant.
https://www.google.com/search?q=tc5...r&rls=com.microsoft:en-US:IE-Address&tbm=isch

Heeft er iemand een suggestie voor mij ?

Kun je misschien de centrale as vervangen, waar het spur op zit? Dan ben je meer vrij in de keuze, en kun je er een echte slipper clutch op zetten.

Ik heb een tijdje een (almost) RTR gehad.

Deze heb ik gereden met een 6 cel NiCd 1,8 en een NiMh 4,2Ah paket. Met de laatste 25 minuten rijtijd minimaal.
Erg leuk model en op de NiMh erg snel op asfalt voor een brushed RTR.

Mijn bevindingen wil ik hier delen.

Voordelen:

- Voordelige instap in de hobby
- Goede 2.4Mhz zender en ontvanger met zeer goede range
- Krachtige standaard brushed motor voor een dergelijk model
- Zeer stevig en behoorlijk crash bestendig
- Volledig voorzien van kogellagers
- Alle onderdelen (online) te verkrijgen en wat hop-ups.

Nadelen:

- De vering is ondergeschikt (maar eenvoudig te upgraden)
- De veerweg achter is te beperkt. Bij lage schansjes klapt de motor en tandwielkast hard tegen de ondergrond. Hierdoor verschuift de motor t.o.v. het hoofdtandwiel. Gevolg is het aanlopende geluid.
- Off-road uiterlijk waardoor de illusie ontstaat dat je ermee op onverhard kan rijden
- De banden worden onvoldoende in de richel gehouden door de plastic "beat-lock" ringen. Zeker als je op maximale snelheid bochten neemt op asfalt
- motor zuigt stof door ventilator op de as door de motor de tandwielkast in
- tandwielkast onvoldoende beschermd tegen vuil en steentjes
- Stuurinrichting niet stabiel rechtuit te trimmen door teveel aan speling

Wat mag je verwachten van een dergelijk goedkoop model? Dat is de vraag.
Ik vind het jammer dat Kyosho investeert in kogellagers in het model, maar zo'n slechte afscherming heeft van de tandwiekkast. Ik vermoed dat dit komt doordat de motorkoeling uitkomt in de kast.
Dicht je deze af met bijvoorbeeld schuimrubber en tape, dan is hij beter beschemd. Maar dan wordt de motor opeens loeiheet. Je ziet vonken ontstaan bij de collector tijdens het rijden

De banden zou ik gewoon verlijmen aan de velg, of de aluminium ringen aanschaffen

Tot slot is het motorschot van een te zacht kunststof, waardoor bij iedere harde klap de kans bestaat dat de afstand tussen motortandwiel en hoofdtandwiel te klein wordt = tanden verliezen bij doorrijden na aanloopgeluiden.
Direct bij aanschaf nastellen is echt aan te raden.

Verder las ik over langere veren met oliedempers monteren. Achter kan dit niet want de aandrijfassen lopen standaard al tegen de eveneens stalen meenemers aan bij de maximale standaard rijhoogte.

Een leuk model maar wellicht beter voor een beginner om door te sparen voor een iets volwassener model

Back