Kyosho Seadolphin 770 servo problemen

BadBert

Forum veteraan
Hallo,

al een aantal jaren heb ik een Seadolphin 770 van kyosho.

Ik heb er nog maar een paar keer mee gezeild (ivm tijd en locatie problemen), maar bij de 1e paar keer zeilen viel al op dat de servo het zeil niet aangetrokken kreeg bij wat wind (normale standaard servo).

Dus ik ben naar de winkel gegaan waar ik de boot gekocht had, en ik kreeg een sterkere servo aanbevolen. Op de servo staat:

T2M Racing Devision. En type: ts-534M.

na de nieuwe servo heb ik nog 1 keer geprobeerd te zeilen, maar de on board accu was zo leeg (zo'n houdertje voor 4 AA cellen gebruikte ik, met 2650 mah oplaadbare cellen).

Ik ben nu de boel weer vaarklaar aan het maken, en zelfs met verse oplaadbare, of verse NIET oplaadbare krijgt de servo de zeilen niet aangetrokken op het moment dat er ook maar een beetje weerstand is......

WIE helpt me even verder, want nu vind ik het zonde de boot zo te laten staan, maar er is niet mee te zeilen :(

Volgens de verkoper (modelbouwwinkel) moet het zelfs met een standaard servo gaan, maar veel mensen zetten er (net als ik nu heb) een sterkere in.
Zeilwinch zou niet nodig moeten zijn zeggen ze....

servo en voeding

Hallo..

Ik lees net je ervaring met de Seadolphin..

De servo laat je zoals ik begrijp , draaien op 4.8 V.
Dit vindt ik voor de beweging die je moet maken mbt het aantrekken en de kracht die je opwekt aan de lage kant.

Een 6 volt accu nemen. 2200-2800 Mah is voldoende. Je moet even kijk of de servo die je hebt ook 6 volt aankan. Anders zou je een 6 volt servo moeten nemen.
Wat ook belangrijk is dat het aanpak-koppel zo direct mogelijk is. Bij digitale servo's is dit zeker het geval. Een digitale servo levert direct het vermogen , zodra je de servo activeert.
Bij analoge servo's is dit minder.

Mvr gr.
Hans Witjes

Beste hans, ook met 6 volt doet hij niet meer, of minder als met het 4.8 volt pakket.
Dat heb ik geprobeerd door 4 aa cellen te pakken die niet oplaadbaar zijn, en dus 6v. Deze cellen waren overigens gloednieuw.

In het boekje van de zeilboot staat dat een standaard analoge servo geplaatst dient te worden... dat heb ik dus ook gedaan, maar die lijkt net zo veel "kracht" op de draden te leveren als de sterkere servo die er nu in zit.

Ik heb ook al verschillende standen van de hevel geprobeerd (op de servo zit een hele grote hevel geschroefd), niets helpt.....

Er varen er genoeg rond, ik snap dus niet wat ik fout doe.

Je servo zou 77 cq 96 Ncm als moment hebben bij 4.8 cq 6.0 volt

Mi zou dat voldoende moeten zijn, vaar zelf met een minder sterke servo in de boot.

kijk eens hoeveel weerstand er onbelast al is in je schoten systeem,
er niets blijft haken oid.

gr

Als ik de zeilen niet aangesloten heb, hoef ik met de hand maar een klein beetje weerstand te bieden (aan 1 van de haken die aan het groot, of fokzeil gaan) en het spul stopt er al mee... servo bromt, meer gebeurt er niet.
Weerstand is verder minimaal, aangezien alles door ijzeren ringen en haken loopt (glad en rond) en door 1 poullie aan de achterkant van het schip....

Alle draden lopen ook zoals de handleiding voorschrijft

Hier voor het gemak de link naar de handleiding:
http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/racing_yacht/pdf/40904_seadolphin770_m.pdf

Overigens was dit vanaf begin af aan al, vandaar dat ik een sterkere servo had gekocht....

Iemand verder nog tips over hoe ik het boeltje kan verbeteren?

De lijnen lopen op zich soepel, iig, ik zou niet weten hoe het nog soepeler moet!

zou toch graag gewoon weer met de boot zeilen namelijk...

Zouden er kleine katrolletjes zijn die kunnen? Dat loopt misschien wat soepeler als die metalen haken en ogen?
en hoe groot moet ik ze dan zoeken?

Laatst bewerkt:
Hallo Bert,

De gebruiksaanwijzing laat het niet duidelijk zien, maar als de lijn aan de servo arm dubbel is (en aan één kant gefixieerd is) dan is het glijden door het oog op de arm het punt waar de meeste winst te halen valt.

Ik heb op de arm in m'n Voyager zo'n katrolletje gezet:
ROLLER BLOCK MS 12X6MM2PCS Robbe 1-1322 1322 - Hobbydirekt Modellbau
Dit reduceert de weerstand aanzienlijk.

full

Conrad heeft ze ook: http://www.conrad.de/ce/de/product/295558/

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt inderdaad, aan 1 kant is het touw gefixeerd, en de ijzeren haak aan de servo arm "glijd" hier idd door.

ik ga eerst eens wat katrolletjes plaatsen denk ik.....

Die bij conrad zijn wel duur... + verzendkosten.
Van graupner zijn ze er ook in nylon dacht ik, misschien wat fijner? (voor de micro magic)

Op aanraden van een andere Seadolphin zeiler, ga ik de kunststof rollenblok voor de racing micro magic bestellen :) hopen dat het genoeg is.

EDIT: katrolletjes besteld... hopen dat het werk! Wil wel weer eens zeilen eindelijk!!!!

Laatst bewerkt:
De Sea dolphin is weliswaar iets groter dan de MM, maar toch:
Bij mijn MM's worden fok en grootzeil samen door één standaard servo aangetrokken: Geen probleem.
Maar: alle hoeken worden gevormd door katrollen.

Vraag anders even aan gebruiker Puffin... Die heeft ook een SD.

Vreemd, al jaren een Sea Dolphin met standaard servo.
Nooit echte problemen gehad met het aantrekken van de zeilen.
Moet er toch ergens wrijving zijn lijkt mij.

Pendelaar

Puffin heeft me idd tips gegeven, en die kwam met de katrolletjes van de MM :)

Hij heeft ze er zelf ook tussen zitten, en dat werkt prima zegt hij.

ik ga ze ook inbouwen dus (liggen thuis al te wachten)

Ik heb verder ECHT nergens wrijving kunnen ontdekken.... maar alles gaat toch los, dus dan ga ik goed opletten bij het terug aansluiten.

Bedenk me net, dat ik misschien beter 2 setjes had kunnen bestellen (4 katrolletjes)....

maar we beginnen met het punt op de hevel aan de servo, zoals op de foto een paar posts terug, en ik denk ook bij het hoofdzeil

Laatst bewerkt:
Gisteren de katrolletjes in elkaar gezet, lopen lekker soepel.

Vanmiddag ze er even in zetten na het werk denk ik, en dan hopen dat het werkt :)

Heb nu 2 katrolletjes, en het loopt nu super :D

Net in de wind vast gehouden, dus de boot kon zich ook niet scheef trekken (dan kost het dus nog meer kracht, meer dan eigenlijk zal gebeuren) en hij kreeg de zeilen bijna 100% aangetrokken :)

Duurt even, maar dan heb je ook wat....

met de katrolletjes gaat alles goed, echter waren elke keer na 10 tot 20 minuten de batterijen leeg van de boot....
zelfs met nieuwe niet oplaadbare hoog kwaliteits AA tjes, ging het nog niet....

Nu zit er een lifepo in, 2cel 2500 mah, en dat gaat als een malle!

Afgelopen vakantie het ding mee gehad, en in totaal een uur of 6 mee gezeild :) heerlijk!
Zelfs in dikke windkracht 3 (meer 4) aan het zeilen geweest om te kijken of hij dat hield, en dat ging ook nog :)

merk wel dat na al die jaren dat ik de boot al heb (8 jaar!!!!!) de "plak" van de tape waarmee de zeilen verstevigd zijn, ver op is... heb dus wat gelijmd hier en daar, kijken hoe lang het nog heel blijft.

Ga wel een 2e boot (1 maatje groter) erbij bestellen :)

Zeilen is echt mega ontspannend en relaxed!!!

Back