Kyosho seawind

Hoi allemaal,

Ben de bouwer van de Santisima Trinidad en vermits ik nog moet leren zeilen ,heb ik deze gekocht. (kyosho seawind 105 euro (stond wel al 3jaar stil in de gang)

Direct met een 3master leren zeilen is een beetje te moeilijk.

zal ook de rede zijn dat de ST nog trager vooruit zal gaan.

Dit deksel krijg ik niet "voorzichtig" open.

Moet men dit draaien of gewoon met een schroevendraaier eruit halen.???

Ik zie hier 4 snoeren uitkomen.

heb maar 2 servo's.

2 snoeren met 3 draden (voor de servo's)
en 2 snoeren met maar 2 draden (man + vrouwtje)(vermoedelijk gaan die naar de aan/uit knop ??)(zal tss de ontvanger en de batterij in staan )

ps :moet ik nog ergens op letten voordat ik met deze boot voor de eerste keer ga zeilen. (behalve dat ze natuurlijk waterdicht moet zijn ;) )

oke bedankt, kende ze al ,maar wilde zeker zijn, weet eigenlijk niet van welk jaar deze boot, of er meerdere versie's van hebben bestaan.

heb ook al gemerkt dat hij de stop om het water uit de boot te laten heeft vastgeplakt.

zal eens aan de slag gaan met schroevendraaiers en tang om het deksel los te krijgen.

Luc denk dat het geen kwaad kan van te draaien, op de tekening van de manuel is er een rubber in een gleuf rond het deksel gelegd.
Dit is wel het grootste tuig volgens mij, dus met licht weer testen.
Om te leren een plaats zoeken waar je overal aan kan, vooral overhangende takken van bomen zijn lastig en niet te vergeten de waterplanten, zo een kiel pikt alles op wat op en onder water drijft.
Een sliertje waterpest van 50 cm :mad: en je licht stil.

juist antwoordbericht gehad van de vorige eigenaar.

weet nu toch al wat meer.

Het deksel achterin op de boot is dichtgeplakt om het water dicht te maken die servo's gaan levenlang mee.
je heb een normaal ontvangst batterij van 4cellen van 4.8vdc-1.5Ah nodig ,met dit batterij kun je een hele dag varen.
een aan en uit knop hoef je er niet tussen te steken het mag wel maar uit kijken dat er geen water aan kan
de boot heeft maar twee servo's
gewoon ontvanger tussen stekken en testen
Groetjes

newbie; zei:
Dit deksel krijg ik niet "voorzichtig" open.
Moet men dit draaien of gewoon met een schroevendraaier eruit halen.???

Hmmm.... Da's niet zo slim van de vorige eigenaar. Af en toe is het toch wel eens handig om bij je roerkoning en de aansturing daarvan te kunnen, al is het maar om nieuw vet in de koker van de roerkoning te doen.:confused:
"Normaal" druk je dat ronde deksel dicht, verder niets. Er zit een rubber ring in die alle water buiten houdt. Hoeft niet gelijmd te worden. Nu is het maar de vraag welke lijm de vorige eigenaar gebruikt heeft om de zaak vast te lijmen. Als dat secondenlijm is, kan je proberen om de zaak een aantal uren nat te houden door er een natte doek of tissue op te leggen. Die moet dan wel nat blijven! (De meeste soorten secondenlijm kunnen niet zo goed tegen water)
Als hij er plasticlijm voor heeft gebruikt ben je de sigaar; dat spul lost het plastic deels op en "smelt" weer aaneen.
Als hij er Stabilit o.i.d. voor heeft gebruikt: dat kan je door mechanische kracht over het algemeen wel loswrikken (Schroevendraaier onder de lipjes en voorzichtig wrikken)

De opmerking van de vorige eigenaar dat servo's "levenslang meegaan" klopt. Het is alleen de vraag: wat voor leven. Als dat het leven van een ééndagsvlieg is, heb je een probleem: dat duurt maar één dag.
Servo's gaan geen (mensen)leven lang mee. Ook Hitec servo's niet.
Het zijn mechanische/elektronische dingen en die slijten. Zeer zeker in een zeilmodel, waar ze best klappen krijgen. In mijn Seawind zit nu, na 10 jaar, de 2e set servo's. De eerste set heb ik na 6 jaar moeten vervangen; de tandwielen van de schootservo hadden wat minder tandjes. De roerservo heb ik toen gelijk maar meegenomen, en na opening vertoonde ook die tandwieltjes behoorlijke sporen van slijtage.

Het "loosgat" zou ik openmaken en voorlopig even met goed plakband aftapen. Altijd makkelijk als je water aan boord krijgt.

Ik zie hier 4 snoeren uitkomen.

heb maar 2 servo's.

2 snoeren met 3 draden (voor de servo's)
en 2 snoeren met maar 2 draden (man + vrouwtje)(vermoedelijk gaan die naar de aan/uit knop ??)(zal tss de ontvanger en de batterij in staan )

De twee snoeren met alleen + en - gaan naar de aan/uit schakelaar. Aan de ene kant steek je die in je ontvanger, de andere kant in je accupack.

ps :moet ik nog ergens op letten voordat ik met deze boot voor de eerste keer ga zeilen. (behalve dat ze natuurlijk waterdicht moet zijn ;) )

a) ga de eerste keer varen met een rustig briesje. Dan heb je alle tijd en gelegenheid om je Seawind te leren kennen. Ze is een snelle zeiler die behoorlijk wat wind kan hebben.
b) Niet meteen een uur achter elkaar zeilen, ook niet als het goed gaat. Als je lekkage hebt, staan je servo's voor je het weet met de voetjes in het water en dan zijn ze vaak overleden. Tien minuten zeilen en op de kant. Boot open, inspectie. Geen water? Mooi, dan de handel weer dicht en een kwartiertje zeilen. Weer inspectie. Als je haar een paar keer (aan de wind)goed op haar kant heb gekregen weer inspectie.
c) neem wat gereedschap mee: tangetje, schroevendraaierset, secondenlijm, extra draad voor de verstaging en een ouwe injectiespuit en tissues om eventueel lekwater uit je model te zuigen.

Als alles werkt zoals jij wilt, kan je met de Seawind heel wat leuke uren aan de waterkant doorbrengen. Ze is een uitstekende, snelle zeiler die tot windkracht 4 kan hebben. Daarboven gaat ze (voor de wind) duiken. Ik heb het meerdere keren gehad dat ik alleen nog maar de mast zag en de romp compleet onder water voer...:D Geen probleem, mijn SW is perfect waterdicht...

Roel bedankt voor dit zeer uitgebreid antwoord. :D :D

Heb de eigenaar nog eens een email gestuurd,misschien weet hij nog welke lijm hij gebruikt heeft.

Verder moest ik nog wel terug opnieuw van die schuimband kleven rond de voorste opening waar de servo's onderzitten. deze is vergaan van de ouderdom.

Ik dacht eigenlijk eerder aan silicone afgedekt met een folie en waar je dan het deksel moet opklemmen.
Is de silicone hard, deksel en folie wegnemen en dan heb je normaal gezien ook een goede sluitende dichting.

Hij stelt ook voor dat ik een soort van meter kocht zodat ik de trekspanning van de zijdelingse stagen kon meten.

deze moesten links en rechts hetzelfde zijn. Is dit nodig of gewoon op gevoel afgaan.

extra draad voor de verstaging
achter welke koord moet ik in de winkel vragen.

Ben zelf nog bezig met mijn Seawind te bouwen, maar voor het stellen van de verstaging kun je ook een niet rekbaar koord gebruiken. Vast maken aan de top van de mast en dan zowel aan stuurboord als aan bakboord de lengte meten. Deze moet dan aan beide zijde even lang zijn. Zorg er wel voor dat de spanning van je meetkoord aan beide zijde wel gelijk is. Is dit het geval dan staat je mast midscheeps gezien "waterpas".
Happy sailing

Roel bedankt voor dit zeer uitgebreid antwoord. :D :D

Heb de eigenaar nog eens een email gestuurd,misschien weet hij nog welke lijm hij gebruikt heeft.
Slim!
Verder moest ik nog wel terug opnieuw van die schuimband kleven rond de voorste opening waar de servo's onderzitten. deze is vergaan van de ouderdom.

Ik dacht eigenlijk eerder aan silicone afgedekt met een folie en waar je dan het deksel moet opklemmen.
Is de silicone hard, deksel en folie wegnemen en dan heb je normaal gezien ook een goede sluitende dichting.
Prima oplossing.

Hij stelt ook voor dat ik een soort van meter kocht zodat ik de trekspanning van de zijdelingse stagen kon meten.

deze moesten links en rechts hetzelfde zijn. Is dit nodig of gewoon op gevoel afgaan.

Huh??? In de beide zijstagen zitten wantspanners opgenomen. Daarmee stel je de strakheid van de stagen in. Gewoon, op zicht en op gevoel. Strak = strak en tevens vast. Die wantspanners schuiven echt niet los. Bij mij zitten de originele er nog steeds op.

achter welke koord moet ik in de winkel vragen.

Ga naar de hengelsportzaak en koop vislijn met een breeksterkte van een kilo of tien. Dan heb je 200 meter of meer voor de prijs waarvoor je in de modelbouwzaak net één setje Kyosho-draad kan kopen... (en da's tien meter of zo...)

En dat schrijf ik niet om de modelbouwwinkels voor joker te zetten, maar zelfs ik kan mijn geld maar één keer uitgeven. Sowieso kun je als scheepsmodelbouwer in de hengelsportzaak interessante dingen vinden. Loodjes (ballast) leuk gekleurde drijvertjes (fenders) allerlei soorten draad, winch-mechaniekjes, enz enz enz...

voila , het deksel is los. eigenaar heeft niks meer laten weten, maar was van plan in de volgende dagen op vakantie te gaan ??

ik vermoed at hij een soort secondenlijm heeft gebruikt.

Het deksel is er vanaf, maar nu krijg ik het er niet meer in.

de dichting is hard geworden en plakt nog vast aan het deksel.

eerst is op zoek gaan naar een nieuwe dichting voordat ik deze beschadig.

Nu vermoed ik dat ik gewoon het inbusschroefje moet losmaken onder de servoarm, het roer eruit nemen en de koker vol spuiten met vaseline.

of moet er ook nog iets anders gedaan worden. ik heb ergens gelezen dat het roer vastroest als het lange tijd niet gebruikt werd. (een constructiefoutje)

Nog 2 maandjes en dan kan ik eens volop gaan zeilen :D :D

voila , het deksel is los. eigenaar heeft niks meer laten weten, maar was van plan in de volgende dagen op vakantie te gaan ??

ik vermoed at hij een soort secondenlijm heeft gebruikt.

Het deksel is er vanaf, maar nu krijg ik het er niet meer in.

de dichting is hard geworden en plakt nog vast aan het deksel.

Hoe hard is de afdichtring geworden? Het is normaal dat je kracht moet zetten om het deksel met ring in de opening te drukken.
Wat je kunt proberen is het volgende:
Eerst onderhoud aan je roerinrichting doen: inbusboutje losdraaien, roerhevel afnemen en roer er uit halen. Kijken of de roerkoning roest vertoont. Zo ja: even wegschuren met korrel 600 of meer.
Daarna uierzalf
vaselineh.jpg

op de roerkoning smeren en het roer inclusief roerlink plaatsen en testen.

Dan dezelfde uierzalf op de afdichting smeren zodat deze glad wordt. Vervolgens proberen om het luik weer te plaatsen. Het zou zomaar kunnen dat het nu wél lukt.

Zo niet:
eerst eens op zoek gaan naar een nieuwe dichting voordat je deze beschadigd.

En dan wachten tot het water weer vloeibaar is...;)

Roel bedankt voor deze uitleg.

Als ik binnenkort nog eens de grens overkom (om te winkelen), zal ik eens kijken voor uierzalf.

Wij kennen hier wel vaseline maar uierzalf ?

En dan wachten tot het water weer vloeibaar is...:wink:
Ik wacht liever op de eerste vaardag van de club. Dan kunnen de ervaren leden mij direct wat meer wegwijs maken + dan is de reddingsboot ook aanwezig , moest dit nodig zijn.:p:p

Ik denk dat ik rap een youtube hit wordt, als ze een zot begin Maart in een plas zien duiken om zijn bootje te gaan halen.

Vandaag voor de eerste keer 1 uurtje gezeild.

Roel zijn opmerkingen ter harte genomen en verschillende keren naar de kant gehaald om te zien of ze vanbinnen droog was.

Vermits ik niet kan zeilen en niet echt wist wat ik deed lag ze soms zeer plat tegen het water en liep het water goed over het dek.

Alles OK :p :p :p

1 keer vast geraakt aan de traag aflopende oever die een beetje verderop lag.

maar een goede windvlaag sloeg ze los waardoor ik niet in het water moest.

Voor herhaling vatbaar :D :D :D

Back