Kyosho Stratus 2000

Hallo,

Heeft iemand misschien al ervaring met de Kyosho Stratus 2000 ?

Hij wordt aangeboden RTF voor 123,90 euro. Erg weinig dus.

Maar...is dit wel wat of is de kwaliteit van Kyosho bedenkelijk ??

Lijkt mij in standaarduitvoering vrij zwaar. Oude techniek met een borstelmotor en nihm accu maar dat hoeft niet slecht te zijn. Is het een model a la easyglider (schuim?)

Qua kwaliteit van het goedkopere Kyosho kan ik alleen als ervaring delen dat je krijgt waarvoor je betaalt maar dat je toch wel eens positief verrast kan worden.
Neem bijvoorbeeld de Calmato's van Kyosho, kost relatief gezien geen drol en steekt eigenlijk best goed in elkaar en daarnaast vliegt het ook nog eens heel behoorlijk.
En zo zijn er nog meer Kyosho modellen te bedenken die best goed zijn voor wat je er voor betaalt.

Vandaag heb ik een Hype Fox binnen gekregen. Hype is een onderdeel van Kyosho of wordt in ieder geval geïmporteerd door Kyosho want de fabrikant is naar het schijnt de blijkbaar ook niet geheel onbekende firma Sheng-Teng (ik had er nog nooit van gehoord maar allez).
Dingetje kost bij Staufenbiel ook maar 99 euro dus dat kon ik nog wel eens wagen voor wat vertier tijdens mijn vakantie.
Goed, doos open gemaakt en gekeken naar de onderdelen.
Wat je betaalt is echt wat je krijgt want het ziet er met recht behoorlijk Sheng-Teng uit zeg maar. Ook Chinezen hebben hun dag wel eens niet zal ik maar zeggen.
Het is niet slecht en zeker niet qua design c.q. doordachtheid maar voor 99 pleuro had je ook niet echt veel meer kunnen verwachten.

Maarrrr, ik hoop dat ik voor het weekend wel een ontbrekend onderdeel krijg van Staufenbiel :evil: want het schijnt daarentegen best goed te vliegen. :cool:

Nu weet ik het niet geheel zeker met die RTF setjes van Ebay.de maar je moet geloof ik wel even kijken of je de A- of B-band krijgt qua zender.
Volgens mij was de B-band niet geheel goed te gebruiken in NL.
(Maar als ik mis ben, verbeter me gerust.)

Laatst bewerkt:
Het ziet er inderdaad niet uit als een echt schaalmodel, maar inderdaad wat moet je verwachten voor een komplete RTF-set voor 124 euro !!

Moet zeggen dat jullie reactie's niet echt negatief zijn. Hij staat op de Duitse Ebay.
Er staat helaas niet bij welke band het is. Maar welke problemen kan ik daarmee ondervinden ?

De aanbieder heeft ook een Kyosho Hype DG1000 RTF voor 205 euro. Spanw.2,05 meter. Ziet er op de foto ook mooi uit, maar ik heb alleen bedenkingen bij de opklapschroef. Heb bij de DG modellen van 2,65 meter ( BMI ) gelezen dat er hier en daar nogal wat aan mankeert. Ik zie dat het gewicht inderdaad nogal hoog is. Nou ja, als je er een paar vleugels afvliegt, wordt hij vanzelf lichter...

Dus ja, wat is wijsheid.... Lijkt me gewoon leuk om zo'n setje erbij te hebben.
Maar het moet natuurlijk wel een beetje redelijk werken alles.

Oja, nog even het linkje :

Kyosho Stratus 2000 Elektro Segler Komplett RTF Set Neu bei eBay.de: Segelflugzeuge (endet 19.08.09 21:56:15 MESZ)

Maarrrr, ik hoop dat ik voor het weekend wel een ontbrekend onderdeel krijg van Staufenbiel :evil:

Heb net al een mailtje gekregen van Staufenbiel dat ze kosteloos iets opsturen. Is eigenlijk niet anders dan normaal maar ik wil toch wel even kwijt dat ze bij Staufenbiel echt heel coulant en servicegericht zijn.

On-topic.
Nadeel van die modellen zoals de DG 1000 en Ventus CS van bijv. CM Pro is dat ze wel 2,65 mtr spanwijdte hebben maar ook verschaalde vleugels (dus heel smal).
Dus ja, op de helling fantastisch maar bij doorsnee vliegwerk zijn het eigenlijk best wel vliegende bakstenen met een vrij slechte glijhoek.

Kijk, met dat Chinese spul hoeft an sich helemaal niets mis te zijn. Daar werken de mensen nog voor dat spreekwoordelijke kommetje rijst dus hun overhead is vrij laag.
Maar als ik bij de Fox de reviews lees zie ik ook dat bijv. de meegeleverde motor bij sommigen na weinig vlieguurtjes al op raakt.

Al het waar naar zijn geld :)

Qua kwaliteit van het goedkopere Kyosho kan ik alleen als ervaring delen dat je krijgt waarvoor je betaalt maar dat je toch wel eens positief verrast kan worden.
Neem bijvoorbeeld de Calmato's van Kyosho, kost relatief gezien geen drol en steekt eigenlijk best goed in elkaar en daarnaast vliegt het ook nog eens heel behoorlijk.

de calmato?? die hangt alleen maar aan elkaar door de bespanning... boor hem maar eens de grond in... allemaal kleine stukjes... en nergens wat fatsoenlijk gelijmde spullen te zien.

vliegen doet dat wel behoorlijk ja.

boor hem maar eens de grond in... allemaal kleine stukjes...

A voila, niet in de grond boren dus :mrgreen:

Maar voor het geld steekt het best goed in elkaar ;)

Maar het grote euvel met zulk soort zaken zoals een Fox en wellicht Stratus is dat je niet zo ver af zit van veredeld speelgoed.
Ik heb een ARF zwever van 17 jaar oud, doet het nog prima!
Een originele Calmato van 17 jaar oud gaan we inderdaad waarschijnlijk nooit meemaken.
Bottom-line bij zulk soort zaken is dat het gewoon lekker vliegt voor weinig. En dat lukt Kyosho en andere merken best aardig.
Daarom brand ik het niet per definitie af.

Ik heb vanmiddag bij de modelbouwshop een gebouwde Robbe Freewind electro gezien.
Model met motor, verder zonder RC kost 150 euro. Mijn gevoel zegt dat ik voor zoiets ga.
Ben toch van plan vliegles te gaan nemen. Lijkt me een goede leskist.
Moet dan nog wel een paar servo's en een regelaar erbij kopen. Zender en ontvanger heb ik al. Voor zo'n 250 euro eigenlijk bijna klaar. Wel wat duurder, maar volgens mij ook wel veel beter. Tenzij hier iemand dit geen goed planvindt, maar dan hoor ik ook graag het waarom !

voila, nu zijn we er... iets degelijk word oldtimer... rommel niet...
ik heb niet de indruk dat een moderne zwever (arf wel te verstaan) het zo lang uithoud dan een echte oude klasbak.
maarja... je koopt ook geen citroen C2, om deze te gaan vergelijken met een bentley.

Ik heb vanmiddag bij de modelbouwshop een gebouwde Robbe Freewind electro gezien.
Model met motor, verder zonder RC kost 150 euro. Mijn gevoel zegt dat ik voor zoiets ga.
Ben toch van plan vliegles te gaan nemen. Lijkt me een goede leskist.
Moet dan nog wel een paar servo's en een regelaar erbij kopen. Zender en ontvanger heb ik al. Voor zo'n 250 euro eigenlijk bijna klaar. Wel wat duurder, maar volgens mij ook wel veel beter. Tenzij hier iemand dit geen goed planvindt, maar dan hoor ik ook graag het waarom !

Is inderdaad niet verkeerd.
Maar als ik de keuze zou hebben zou ik gaan voor iets wat is uitgelegd voor Brushless en met rolroeren.
Er zijn in die prijsklasse genoeg leuke trainers te koop waar je na de 'training' nog lang lol van kan hebben.
Let wel, ik zeg niet dat het niets is want die Windstar van 17 jaar oud is ook op 2 assen maar rolroertjes mis ik soms wel eens.

Laatst bewerkt:
Er zitten heir inderdaad geen rolroeren op, maar om te beginnen met vliegen is dat toch ook niet handig ?

Of is een trainer een model met rolroeren die je in eerste instantie vastzet of zo ?

Kan je in zo'n model als de Robbe geen brushless later inbouwen of wordt dat te duur of is het technisch niet mogelijk ?

Is het ook niet mogelijk om de Freewind later om te bouwen met rolroeren ?

Als je de Freewind bekijkt, wat zou dan het alternatief zijn als trainer ?

Maar goed, een hoop vragen. ( Zonder vragen kom je nergens hé ! )

Ach, je kunt beter vragen stellen i.p.v. afwachten en jezelf tekort doen zeg maar.
Maar m.i. kun je best met rolroeren trainen of als je met rudder wil trainen de rudder op je rolroerkanaal zetten (of gewoon die stick gebruiken).
Bij E-zwever trainers is het allemaal niet zo spectaculair.
Ik heb geen ervaring met de Robbe maar als ik het zo zie is het gewoon een gemoedelijk kistje waar je best wat plezier aan kan hebben.
Mijn ervaring met zulke kistjes i.c.m. borstelmotoren is dat het dermate gemoedelijk gaat dat je bij windkracht 4 al af moet haken.
Het vliegt allemaal wel maar je krijgt hem moeilijker omhoog en als je eenmaal omhoog bent gaat het allemaal wat wilder (en zou je juist rolroeren willen hebben om wat rapper te kunnen reageren bij met name de landing).
Maar nogmaals, ik sluit het niet uit maar mijn persoonlijke ervaring is dat je A) vrij snel over het 'alleen rudder' heen bent en B) dat je onder begeleiding bij zo'n kistje net zo makkelijk traint met rolroeren.
Dan heb ik het natuurlijk niet over een MDM Fox op schaal van een paar Kg met kunstvlucht vleugelprofiel.

Voordeel van een brushless model is veelal dat de motor sowieso in verhouding tot de afmeting en gewicht veel meer power heeft en dat de lipo simpelweg niet eens de helft weegt als een NiMh accupakket en stukken kleiner is.
Dus alles wordt lichter (en sterker).
Zo'n vliegtuig later ombouwen naar Brushless met LiPo en rolroeren kost je ook al snel ong. 80 -140 euro dus dan kun je net zo goed een andere kist kopen.
Daarnaast heeft de Freewind een vrij korte neus dus als je daar een lichte set-up in steekt kom je waarschijnlijk weer lastiger uit met je zwaartepunt.

Maar ik moet daarnaast ook toegeven dat de spoeling iets kleiner is geworden in deze prijsklasse omdat je bij gelijkwaardige toestellen zelf een BL set up moet kopen en een BL motor + regelaar kost je bijv. 40 euro, een LiPo wederom 3 of 4 tientjes t.o.v. een borstelmotor van 7 euro.
Dan ga je al snel nét over de 200 euro heen.
Veel modellen met rolroeren in deze prijsklasse zijn dan ook weer de modellen die weer net effe wat sneller gevlogen willen worden wat weer niet helemaal overeenkomt met het doel.

Ach ja, ik vlieg nog regelmatig met mijn 2-asser van 17 jaar oud en het is goed te doen (maar daarnaast heb ik 2 e-zwevers voor het serieuzere werk).

Ergo, met zo'n Kyosho of Robbe zal je jezelf echt geen bult vallen en best wat plezier kunnen beleven. Maar je gaat toch op een punt komen dat je meer wilt dan dat zo'n Kyosho of Robbe je kan geven.
Wil je nu op korte termijn wat fladderen ga dan voor zo'n Robbe en zie later maar wat je wil en kan. Dan heb je in ieder geval veel meer keuze.:cool:
Een jaar is ook zo voorbij.

R1-3037.jpg

Laatst bewerkt:
Back