Ach, je kunt beter vragen stellen i.p.v. afwachten en jezelf tekort doen zeg maar.
Maar m.i. kun je best met rolroeren trainen of als je met rudder wil trainen de rudder op je rolroerkanaal zetten (of gewoon die stick gebruiken).
Bij E-zwever trainers is het allemaal niet zo spectaculair.
Ik heb geen ervaring met de Robbe maar als ik het zo zie is het gewoon een gemoedelijk kistje waar je best wat plezier aan kan hebben.
Mijn ervaring met zulke kistjes i.c.m. borstelmotoren is dat het dermate gemoedelijk gaat dat je bij windkracht 4 al af moet haken.
Het vliegt allemaal wel maar je krijgt hem moeilijker omhoog en als je eenmaal omhoog bent gaat het allemaal wat wilder (en zou je juist rolroeren willen hebben om wat rapper te kunnen reageren bij met name de landing).
Maar nogmaals, ik sluit het niet uit maar mijn persoonlijke ervaring is dat je A) vrij snel over het 'alleen rudder' heen bent en B) dat je onder begeleiding bij zo'n kistje net zo makkelijk traint met rolroeren.
Dan heb ik het natuurlijk niet over een MDM Fox op schaal van een paar Kg met kunstvlucht vleugelprofiel.
Voordeel van een brushless model is veelal dat de motor sowieso in verhouding tot de afmeting en gewicht veel meer power heeft en dat de lipo simpelweg niet eens de helft weegt als een NiMh accupakket en stukken kleiner is.
Dus alles wordt lichter (en sterker).
Zo'n vliegtuig later ombouwen naar Brushless met LiPo en rolroeren kost je ook al snel ong. 80 -140 euro dus dan kun je net zo goed een andere kist kopen.
Daarnaast heeft de Freewind een vrij korte neus dus als je daar een lichte set-up in steekt kom je waarschijnlijk weer lastiger uit met je zwaartepunt.
Maar ik moet daarnaast ook toegeven dat de spoeling iets kleiner is geworden in deze prijsklasse omdat je bij gelijkwaardige toestellen zelf een BL set up moet kopen en een BL motor + regelaar kost je bijv. 40 euro, een LiPo wederom 3 of 4 tientjes t.o.v. een borstelmotor van 7 euro.
Dan ga je al snel nét over de 200 euro heen.
Veel modellen met rolroeren in deze prijsklasse zijn dan ook weer de modellen die weer net effe wat sneller gevlogen willen worden wat weer niet helemaal overeenkomt met het doel.
Ach ja, ik vlieg nog regelmatig met mijn 2-asser van 17 jaar oud en het is goed te doen (maar daarnaast heb ik 2 e-zwevers voor het serieuzere werk).
Ergo, met zo'n Kyosho of Robbe zal je jezelf echt geen bult vallen en best wat plezier kunnen beleven. Maar je gaat toch op een punt komen dat je meer wilt dan dat zo'n Kyosho of Robbe je kan geven.
Wil je nu op korte termijn wat fladderen ga dan voor zo'n Robbe en zie later maar wat je wil en kan. Dan heb je in ieder geval veel meer keuze.

Een jaar is ook zo voorbij.