Kyosho World Cup (KWC) Holland, reglementen & Kalender

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Marten, 20 dec 2004.

  1. Flip

    Flip Guest

    en over de banden
    ik heb nou al een tijdje met die rubberen banden gereden die je derbij krijgt
    maar nou reed ik laatst met foam banden van een vriend eronder
    en dan heb je veeeeel meer grip
    dus gebeurt het straks niet dat de helft van het veld van de baan afglijd?
    want ik heb nou al met die rubberen banden als het droog is dat ik nog geregeld glij met remmen en vol optrekken
    dus worden foam banden dan onder geen enkele voorwaarden niet toegelaten?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je wel op een circuit gereden ???

    Een circuit is veel schoner en kent vaak een anders behandelde asfalt met reeds ingereden rubber. Dan zal foam of rubber niet veel uitmaken.
     
  3. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Precies wat Roelof stelt. En daarbij heb je waarschijnlijk ook nog de bouwdoosbanden gebruikt. Nu is het ook zo, dat rubberbanden op tempratuur moeten komen. Onze ervaring op de circuits is, dat de motor met foambanden oververhit raakt (je kunt met veel meer vermogen door de bochten). Ook is de controle helemaal weg. Overigens rijdt de electro 4wd nauwelijks op foam.
     
  4. Flip

    Flip Guest

    maar je mag toch ook haast geen andere banden gebruiken dan die er in de bouwdoos bij zitten? of heb ik dat fout?
     
  5. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    UIt het regelement:

    Toegestane banden:

    Banden + Inserts
    92014-30B V slicks 30 shore*
    92014-35B V slicks 35 shore*
    92906 S Insert Geel Soft
    92906 M Insert Rood Medium
    92906 H Insert Blauw Hard
    *Bij de slicks moet de hardheid op de band staan

    De banden die standaard in de doos zitten zijn ook toegestaan.
     
  6. Flip

    Flip Guest

    maar dat zijn dus maar 2 verschillende soorten banden
    en wat is eigenlijk het verschil? de hardheid?
    en wat heeft dat dan voor invloed op het rijgedrag?
    en geld dat ook voor de inserts?
     
  7. Roger B.

    Roger B. Guest

    rubber van een zachte compound heeft meer grip, echter als het asfalt erg warm is (30 graden in het zonnetje) zou het kunnen zijn dat je banden te warm worden en een hardere compound beter is

    (ff voor de ziekerheid..... klopt dit verhaal, heren kenners onder ons?)
     
  8. Flip

    Flip Guest

    en de inserts die standaart bij de auto zitten zijn zwart
    welke hardheid zijn deze dan?
     
  9. Roger B.

    Roger B. Guest

    k had het over de BAND niet over de inserts
     
  10. Flip

    Flip Guest

    jah sorry, ik in eerste instantie ook
    maar ik keek naar het bericht van Vassago en daar stonden ook in welke inserts toegestaan zijn
    dit was eigenlijk een nieuwe vraag dus bij deze; wat voor effect hebben de inserts dan op het rijgedrag? en welke hardheid zijn de standaart [de zwarte bij mij] inserts dan?
     
  11. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Rubber banden hebben een beperkt tempratuurbereik, bij koud weer neem je de zachte banden, bij warm weer de hardere. In de bouwdoos zit een heel ander soort rubber, slijt veel harder en geeft minder grip. Vandaar dat wij er in Nederland voor hebben gekozen ook de 30 en 35 toe te staan (25 en 40 worden haast niet gebruikt, vandaar dat we ze niet toe laten om de keuze iets te beperken) In tegenstelling tot het duitse reglement, waar alleen de bouwdoosbanden in de standaard klasse toe worden gelaten. Deze zijn overigens ook niet "belted" waardoor ze onder het rijden vervormen, alsof je met een dweil rijdt. Vreemd genoeg staan ze in duitsland wel toe, dat je bij de bouwdoosbanden zelf de binnenzijde beplakt, wat hetzelfde effect heeft als belted banden, maar dit terzijde.

    De inserts hebben hetzelfde effect alsof je de banden harder of zachter oppompt, ook hebben de inserts het vemogen warmte vast te houden. Zoals ik al eerder aangaf, moeten de banden liefst zo snel mogelijk op bedrijfstempratuur komen en blijven. Een zachte insert zorgt ervoor dat de band snel warm wordt, maar bij hoge baantempratuur en veel grip, kan de rubberlaag te heet worden. Er komen dan blaren op de band, met alle gevolgen van dien!

    Nu gaat het jullie zeker duizelen: 2 bandsoorten, 3 inserts geeft 6 combinatiemogelijkheden. Zou je dus 6 setjes rondom nodig hebben om te testen welke het beste gaan.... Valt gelukkig mee. Voor neem je een iets hardere insert dan achter. De laatste tijd rij ik rondom met dezelfde hardheid band (30 of 35) Heb je echt veel over of onderstuur en het is niet op te lossen met de inserts, zet dan voor de 35 en achter de 30. Ik denk dat je in eerste instantie voor 30 met blauw en achter 30 met geel kunt plaatsen. Is het erg warm buiten (30+), moet je overgaan op 35 shore. Onze circuits hebben zoveel grip, dat de banden dan echt te heet worden. (om het verschil in circuits aan te geven: in Dubai moesten we bij boven de 35 graden met de 25 shore banden rijden, dit tegen alle basisregels in...)


    En dan hebben we nog het "smeren" Je maakt met een oplosmiddel de banden zachter. Helaas is dit van korte duur. Het enige voordeel wat je hebt, dat je met kouden banden direct grip hebt en als de smering uit is gewerkt, zijn de banden op tempratuur. Maar de brandstof heeft altijd een opwarmtijd, dat maakt smeren naar mijn idee overbodig.

    Op de infodag zullen we dit alles nog duidelijker toelichten.
     
  12. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Begrijp ik goed uit dit verhaal dat de banden die in de bouwdoos zitten NIET zijn toegestaan? Vertel het even, want ik sta net op het punt om ze te lijmen op de velgen.....
     
  13. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ze zijn wel toegestaan, maar ik adviseer om op de circuits toch over te gaan op de 30 of 35.
     
  14. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hebben jullie die 6 februari bij je? en die inserts? Anders moet ik ze weer via het i-net bestellen....
     
  15. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb al gehoord dat er onderdelen komen.
     
  16. Flip

    Flip Guest

    bedankt marten !
    nu snap ik het
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Hmm, ik heb eens via de site www.kyosho.de uitgerekend wat het eigenlijk kost om van elke combinatie banden en inserts één set te hebben. Als je van elke hardheid (30 en 35 shore) combineert met elke insert (soft, medium, hard) kom je dus aan 6 verschillende sets, maal vier wielen is dus 24 wielen en banden Het totaal is ruim 300 euro! (302,70 om precies te zijn). Dat is best wel veel, dus welke kan ik als beste het eerste aanschaffen???
     
  18. Flip

    Flip Guest

    bart,
    kun je die banden dan niet gewoon bij de modelbouw winkel kopen?
     
  19. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ja, maar dat zal niet veel schelen, want het merk en type van de velgen, banden en inserts is reglementair voorgeschreven: dus deze prijzen zijn gelijk aan de winkel prijzen...

    Artikel/Anzahl/Einzelpreis/Preis
    - 92014-30 Reifen#1:10,High-Grip 24mm,30Shore (2) 6x 16,90 € = 101,40 €
    - 92906S Reifeneinlage#24mm, weich, gelb (4) 9,90 € 19,80 €
    - 92906M Reifeneinlage#24mm, mittel, rot (4) 9,90 € 19,80 €
    - 92906H Reifeneinlage#24mm, hart, blau (4) 9,90 € 19,80 €
    - 92014-35 Reifen#1:10,Slick,24mm,35Shore (2) 6x 16,90 € 16,90 = 101,40 €
    - 92012-08BK Felge# 15-Speichen, schwarz, 24mm (8) 3x 13,40,50 €

    Totalsumme euro 302,70
     
  20. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    @Bart_Banaan, hier stond het antwoord al:

     

Deel Deze Pagina