Laad / balansprobleem...

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik snap er niks van.

Vanmiddag met een nieuw model gevlogen, twee 3S 1300 mah lipo's leeggevlogen. Toen ik wilde laden gaf mijn lader bij beide lipo's aan dat cel 1 ernstig te ver ontladen was (plm. 2,6 V.) De andere twee cellen waren normaal. Beide lipo's vertoonden hetzelfde probleem, allebei voor cel 1.

Eenmaal thuis had ik de mogelijkheid om deze lipo's aan een andere lader te hangen. Verrassing... volgens deze lader waren ze allebei goed, binnen de marges van een gezonde ontlading, zonder problemen kon ik ze allebei laden.

De conclusie leek dus: die lader is kapot, die geeft een verkeeerd voltage aan voor cel 1.

Omdat ik nog een derde accu, 2S 500 mah, te laden had hing ik die balorig aan de verdachte lader. Ik verwachtte eigenlijk gewoon melding dat cel 1 te leeg was. Niks hoor! Beide cellen waren normaal ontladen, de lader is nu bezig deze accu verder te laden.

Hoe kan dat? Ik had die lader al bijna afgedankt (deze Chinese vierknops laders zijn niet slecht maar ze lijken bij mij niet zo heel lang mee te gaan). Maar als hij bij twee 3S lipo's kennelijk onterecht aangeeft dat cel 1 te ver ontladen is, dan zou hij dat bij een 2S lipo toch ook moeten aangeven?

Kortom, kan die lader afgedankt of is er nog hoop voor hem? (en bij voorkeur niet alleen voor 2S lipo's).

Bart Doets

Bart, kijk eens naar de connector op het balansbordje waar je de balansstekker van de accu op aansluit. Ik heb het sterke vermoeden dat daar het pootje van cel één niet helemaal lekker is gesoldeerd.
Bij een 2S accu merk je dat niet want die sluit je op een andere connector aan. Tenminste dat is bij mijn balansbordje wel het geval.

Het balansbordje is geïntegreerd, dus als er iets niet goed gesoldeerd is zit dat binnenin de lader. Maar het lijkt wel een goed idee om daar naar te kijken... da's tenminste iets dat ik met mijn beperkte technische kennis moet kunnen vaststellen. Ik ga 'm openschroeven, bedankt!

Overigens... is het denkbaar dat, als dat de fout is, de lader voor cel 1 een spanning aangeeft van 2,6 V en niet nul volt?

Dat hoeft niet. De verbinding is slecht maar niet open. Als hij open is heb je gelijk dan zou er 0V moeten worden gemeten. Een slechte verbinding heeft een hoge weerstand en vormt zo een spanningsdeler. Daardoor zal je dus een lagere spanning meten.
Het is dus goed mogelijk dat je zo op het oog niets zal zien aan de soldeerverbinding. "Het probleem" zit min of meer binnenin. Het soldeer kan bijvoorbeeld slecht doorgevloeid zijn waardoor het slecht aan het pennetje is gehecht. Als je er dus niets aan ziet moet je toch de hele connector even doorsolderen en dan weer proberen. Als dit de oorzaak is zal het daarna over moeten zijn.

Het gekke is dat de lader sinds ik hem heb -pakweg een half jaar- prima heeft gewerkt, en gisteren dus opeens die foute uitlezing gaf...
Lader opengeschroefd, en er is inderdaad niks te zien aan de soldeerverbindingen... tja met mijn wat beperkte soldeervaardigheden denk ik dat ik meer kans heb daar iets te mollen dan te repareren met een soldeerbout.
Nadat ik het ding weer in elkaar had geschroefd, nog even een paar andere accu's aan gehangen. Met een 4S lipo kreeg ik tot mijn verrassing weer dezelfde fout als met de 3S: cel 1 een spanning rond de 2,7 volt, de rest goed. Maar... dat is dus niet hetzelfde pennetje van de balancer-connector!
Dit werpt een ander licht op de zaak denk ik, toch?

Even voor de goede orde: het gaat over een lader van het merk Hype, die uiterlijk volkomen identiek is aan deze, alleen met andere kleur en opdruk:
IMAXBAC.jpg

Zelfde als al die andere vierknops laders, maar dan de AC versie (in het dikke gedeelte zit een kant-en-klare computervoeding, met zijn eigen plastic doosje eromheen...)

Dat betekend dat er waarschijnlijk niet slechts één pennetje is dat slecht gesoldeerd is. Misschien is er een "zwakke plek" in een printbaantje vanaf de 2S connector. Dan zullen alle daarachter zittende connectoren, 3S, 4S en eventueel verder, dit probleem hebben.
Ik denk dat een bezoekje aan de "dokter" van de service dienst hier op z'n plaats is. Zeker als je de eigen "soldeerkunsten" niet vertrouwt moet je er niet zelf aan beginnen. Het is dan misschien wel een goedkoop apparaat maar reparatie lijkt mij prima mogelijk en ook tegen acceptabele kosten. Zo niet dan kan je hem altijd nog weggooien.

Is het niet onwaarschijnlijk dat, nadat de lader maandenlang goed heeft gewerkt, er opeens twéé soldeerlassen slecht zijn?
Nou ja, ik heb je suggestie ter harte genomen en Corrien een PB gestuurd. Even afwachten. Ik heb gelukkig nog een andere lader...

Als ik jou was zou ik de lader maar voor garantie inleveren bij de winkelier waar 't ie is gekocht. Eventueel kun je de winkelier ook vragen of deze de lader heeft betrokken bij Kyosho Duitsland. Als dat zo is, kun je 'm ook voor garantie naar mij sturen (niet vergeten de aankoopbon mee te sturen!).

Online gekocht, weet zo gauw niet meer waar, zou best kunnen dat ik geen papieren meer heb. (Ja okee, stom.) Ik ga op zoek.

Ik kwam dit oude draadje tegen, het kan geen kwaad even te melden dat ik de lader naar de Duitse leverancier heb gestuurd en zonder verdere kosten gerepareerd heb teruggekregen; sindsdien werkt-ie weer prima. Bedankt voor alle suggesties!

Off topic:
Opeens valt me op hoe verwant maar tegengesteld de onderschriften van Corrien en cdromflyer zijn:
>Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd.< (Corrien)
>Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken.< (cdromflyer)
:D

Er zijn nog wel meer verwantschappen tussen ons alle drie.
Ik heet ook Bart ben ook 68 en Corrien zal dat volgens mij ook zijn binnen niet al te lange tijd.
Met het aantal berichten sta ik echter nog ver achter.:D

Back