Laad/Ontlaad techniek Topic

Corrien zei:
Hoe scoor je inmiddels bij de NK's?

Ik? zelf rij ik geen Nk's, enkelt Indoor in Noord-holland. Zelf heb ik nog geen rijbewijs, dus is het vervoer nogal moeilijk.

Wat ik wel heb zijn de uitslagen van een OC op Heemstede:

1 Jan van Steeg TQ Associated TC3 FT 1 1
2 Joost van Leeuwen X-Ray T2 3 2
3 Marc Breve Corally Assassin 4 4
4 Patrick v/d Knaap X-Ray T2 2 6
5 Stephan Beelden X-Ray T1 FK05 8 3
6 Sjors Spitteler Tamiya TA05 5 8
7 Victor Andrejew Corally Assassin 9 5
8 Lars de Backer X-Ray T1R 7 7
9 Ted Spinners Corally RDX 6 9
10 Tjitte Miedema Corally Assassin 10 10

sjorsi zei:
drift-junkie zei:
over hoeveel km/pu snelheid verschil speek jij, voorbeeld aub :?: .

Een snelheid verschil van ongeveer 6km/h. Das gewoon een giga verschil, en dus zeker de moeite waard om je accu's netjes te onderhouden..

Mag ik er vanuit gaan dat dit met een 19turns motor is vast gesteld? Topsnelheid ligt hiervan in het verleden zo op ongeveer 86km/pu, welke nu naar de 92km/pu is opgewaardeerd dankzij de ICC? Of moet ik andere maximum snelheden aanhouding ter vergelijking? [update aub]

Jaap J. zei:
En dit zegt nu precies wat over de ICC?

Jaap, dat verklaard alles van afgelopen clubrace, prima prestatie van jou :thumbsup: , ga zo door! [ongelijke strijd, David tegen Goliath :wink: ] :lol:

Die topsnelheden op de MACH lagen met een Element zo rond de 70 Per.

Enne, ik laad niet met een ICC hoor, ik heb geen geldboom in mijn tuin.

op ERCE haal je net de 50 :P
daar komt het niet zo nauw met batterijprestatie. je kunt hierbij ook compenseren door bochten wat strakker te nemen.
vooral in de standaartklasse is het belangrijk dat je accu's goed zijn, zijn ze dat niet dan zul je wat verliezen op het rechte stuk. dit kun je altijd terugpakken in de bochten, die er uiteraard zat zijn.
als je daarentegen zo'n groot circuit neemt is dat veel anders, daar is het bij elke klasse wel van belang dat je accu's goed zijn.

Jaap J. zei:
Die topsnelheden op de MACH lagen met een Element zo rond de 70 Per……..Enne, ik laad niet met een ICC hoor, ik heb geen geldboom in mijn tuin.

70km/pu maar? Ik heb grotere/hogere snelheden horen noemen? [ik ben echt verbaasd, mogelijk waren deze tijden dan met een andere 19turns neergezet!]

Enne……. Wat de geldboom betreft, je directe strijdmakker in de club-finale, gebruikte de ICC toevallig wel! Overigens reed hij toen met de Element, en de betere IB 4200 cellen, waar jij mee rijd weet ik eigelijk niet. Ikzelf rij met de Corally Spec, Corally 3300 racepack, welke nog nooit een ontlaadtray hebben gezien [laatstaan een ICC], en mijn auto weegt boven de 1600gr, op topsnelheid had ik geen enkel probleem met hem. Alles bij elkaar opgeteld zou ik volgens alle verkooppraatjes minimaal in tranen hebben moeten uitbarsten, dit is niet gebeurd zover ik mij kan herinneren [ondanks ik een off-day had]. Stel je eens voor, als ik ooit zo’n apparaat ging aanschaffen, en ook nog eens leer sturen :)

Op topsnelheid had ik geen enkel probleem met hem

lekkere vergelijking je had een motor die volgens de kenners meer power heeft dan een element en mischien had je ook wel een pinion ter grote van je spur 8O
Rij dan met de zelfde motor en zelfde vertanding

drift-junkie zei:
Mag ik er vanuit gaan dat dit met een 19turns motor is vast gesteld? Topsnelheid ligt hiervan in het verleden zo op ongeveer 86km/pu, welke nu naar de 92km/pu is opgewaardeerd dankzij de ICC? Of moet ik andere maximum snelheden aanhouding ter vergelijking? [update aub]

Morguh, 92km/h met een 19T? Dat geloof ik niet, die gasten in de Modified reden toen rond de 90 km/h.

Mijn setup die in toen reed:
Ta05 (2x diff)
Gp 3700's
oude Cs-27 bandjes
Spintec I.C.C. en Ontlader
Graupner Xr-6

Mijn snelste tijd was toen: 19.997 sec en de topsnelheid: 66.3 km/h.

Voorheen kwam ik nooit onder de 20.3 seconden (training voor de Oc) en toen ik dus nog geen Spintec lader had.

Kortom, volgensmijn heb ik nou 2 dingen bewezen:
1. de TA05 is zeker geen langzame auto
2. de spintec i.c.c. is een zeer goede lader (naar mijn mening de beste)

snelheden vergelijken is echt geen reele meting voor je accu !!! als de een keramische en gereinigde lagers heeft en de ander standaard lagers met nog wat tapijt ertussen .........

ontladen op een last en kijken wat er gebeurt met amperage en spanning .... dan kunnen we zien wat er gebeurt ....

dan moet de accu dus ook de zelfde temp. hebben enz. met de verschillende testen ... alleen dan kun je echt zien wat er gebeurt .....

op een korte technische baan is het optrekken weer belangrijk .... optrekken of snelheid ... het begint allemaal bij je accu maar er spelen zoveel meer dingen een rol !!!! earodynamica lager insert gewichten en zo kan ik nog wel even door gaan !!!

FASTER->you zei:
snelheden vergelijken is echt geen reele meting voor je accu !!! als de een keramische en gereinigde lagers heeft en de ander standaard lagers met nog wat tapijt ertussen .........

ontladen op een last en kijken wat er gebeurt met amperage en spanning .... dan kunnen we zien wat er gebeurt ....

dan moet de accu dus ook de zelfde temp. hebben enz. met de verschillende testen ... alleen dan kun je echt zien wat er gebeurt .....

op een korte technische baan is het optrekken weer belangrijk .... optrekken of snelheid ... het begint allemaal bij je accu maar er spelen zoveel meer dingen een rol !!!! earodynamica lager insert gewichten en zo kan ik nog wel even door gaan !!!

Ga der maar vanuit dat de auto gewoon netjes onderhouden was. Daarmee bedoel ik:
Netjes schoon
Goed afgesteld
Motor afgedraaid
Nieuwe Borstels
accu's altijd vlak voor de race geladen
lagers schoon
dezelfde kap
geen extra hop-ups toegevoegd
Op beide dagen banden gesmeerd

tjha, mischien dat ik op het rechte end wind-mee had... Dat zou idd die 3 tiende kunnen schelen..
Wat jij wit..

Per,

Ik reed met ehm.. 3800's in de ene finale en 4200's in de andere finale geloof ik. Standaard-Element erin, op 24 graden vertimed dus. En geladen met een Orion Advantage.

Dat jij Ted bij joudt op het rechte stuk, dat is denk ik gewoon een aanwijzing dat je anders had moeten vertanden. Ted (en ik ook volgens mij) was duidelijk sneller, dus misschien had een tandje kleiner wel soelaas geboden. Volgende keer eens proberen?!
Overigens stuurt Ted ook gewoon een heel stuk beter dan ik, daar zit de grootste winst.

92 km/u met een 19 op de MACH, dat lijkt me ook haast niet kunnen. IN ieder geval niet met een standaard Element, dan zit je echt rond de 70 (give or take a few) km/u. Mijn topsnelheid was volgens mij tijdens het NK 68 km/u, maar ik ben lang niet de snelste.

Sjorsi, je hebt inderdaad bewezen dat die Ta 05 een prima auto is. Volgens mij zou het zelfs sneller kunnen, als je je voorste diff omruilt voor een one-way of eventueel een spool (hoewel ik op MACH eerder one-way zou rijden denk ik). Het zegt natuurlijk niets over de ICC, anders dan dat ie goed meekomt met de rest. Wil je echt iets kunnen zeggen over de ICC, dan zul je objectief moeten testen denk ik.

De gemakkelijkste winst zit echt in andere dingen dan een lader van 349 euro . Ik snap echt niet dat je voor dat geld een nieuwe lader koopt en dan op oude banden gaat rijden. Banden zijn echt zo enorm belangrijk. Tijdens het NK waren de banden echt super, ik reed met die banden op HFCC voor het eerst in mijn leven l;achend 16 ronden, en dat met een gewone Element. Dus.....

86km/pu voor een 19turns is inderdaad niet juist, zelfs voor een Modified is dit nog een aardige kluif, kennelijk ben ik niet goed geïnformeerd destijds [of slecht geluisterd]. Dit neemt niet weg dat 6km/pu snelheidverhoging op een snelheid tussen de 60 en de 70km/pu erg veel is, om dit uitsluitend toe te schrijven aan een speciale manier van laden.

)ERIK( Ik denk dat de vergelijking die ik trek wel degelijk hout snijdt. Nu is mij ook wel bekend dat de Element een [veel] minder snelle motor is, maar als je de rest van het materiaal er ook in betrek, hoeveel minder snel zou een Element dan wel in praktijk niet moeten wezen, of is de rest zwaar overtrokken/overgewaardeerd; veel betere accu’s, geconditioneerd door een goede ontlader, een stuk lichtere auto [1500gr], en om niet te vergeten, een SUPER-LADER die goed is voor zo’n extra 6km/pu, de keuze is aan jou om een aantal zaken hier uit weg te strepen? De overbrenging die ik reed was 5,73!

PS, Jaap ik had maar slechts 1 heat voledig volbracht zonder verdere problemen omdat mijn hele stuurinrichting los bleek te zitten, dan rij je ook niet met echt veel zelfvertrouwen, sturen blijft moeilijk voor mij :wink:

Jaap J. zei:
Ik snap echt niet dat je voor dat geld een nieuwe lader koopt en dan op oude banden gaat rijden. Banden zijn echt zo enorm belangrijk.

jha ik weet het, bandjes zijn het allerbelangrijkste. Maar voor die 5 dagen dat ik buiten rij ga ik geen 50 euro investeren.
Indoor rij ik serieuzer als outdoor, daarom rij ik ook Ta05 en heb daarom ook geen nieuwe Cs-27 gekocht.
Maar daar in tegen wel weer een Spintec I.C.C. en Spintec ontlader, omdat ik denk dat het goed is voor je accus en voor Indoor (tapijt).

Pluspunten:
Lange rijtijden
Lange levensduur accu's
Maximale Punch

Nadelen:
Duur
Groot
Mischien zwaar?

Overgens vind ik ook dat je een lader maar 1x koopt in (globaal) 2 tot 5 jaar. En als jij je lader kan blijfen updaten, rij je over 5 jaar nogsteeds met de nieuwste technologie-en.
Vind ik ook een waardevol pluspunt.

FF wat over ontladers:

Wat is nu het verschil tussen de Team Wave ontlader en de Much More CTX-D?
En is dit ook merkbaar in tijd van ontladen, accu spanning/voltage/Mah enz.?

FF wat over ontladers:

Wat is nu het verschil tussen de Team Wave ontlader en de Much More CTX-D?
En is dit ook merkbaar in tijd van ontladen, accu spanning/voltage/Mah enz.?
Tenopzichten van een "normaal" ontlaadtreedje, b.v. robitronic of Novak equalizer.

Sjorsi: een investering in bandjes is veel belangrijker als de misschien 0.02 volt winst na het laden met een ICC lader. Dat kleine beetje extra aan voltage wat je wint verlies je vele malen meer met slechte bandjes. Met een goed setje banden ten opzichte van een slecht setje kan dat tot 2 sec per ronde oplopen. Geen akku die dat goed kan maken !!

Ik heb al 2 complete set's (4 stuk's per set) voor de training, en 1 set voor wedstrijdjes.
Lijkt mijn genoeg..

Maar nog ff terug komend op dat verschil, betaal je nou 60 euro extra voor het merkje? of maakt het daadwerkelijk iets uit?

Thnx,

Kort gezegt, de CTX-d2 ontlaadt met 30A pulse of 5A linear. De Lightning past zijn ontlaad snelheid automatisch aan van 5A tot 0,1A. Je kan dus met de lightning je cellen beter equalizen dan met de CTX-d2 en je krijgt meer mah in je accu tijdens het laden. Met de ontlaadplankjes is eigenlijk niks mis, alleen ontladen deze onder de 0,9v per cel, goed voor bijvoorbeeld 3300's, maar niet voor de IB's.

stevenkoiter zei:
Kort gezegt, de CTX-d2 ontlaadt met 30A pulse of 5A linear. De Lightning past zijn ontlaad snelheid automatisch aan van 5A tot 0,1A. Je kan dus met de lightning je cellen beter equalizen dan met de CTX-d2 en je krijgt meer mah in je accu tijdens het laden. Met de ontlaadplankjes is eigenlijk niks mis, alleen ontladen deze onder de 0,9v per cel, goed voor bijvoorbeeld 3300's, maar niet voor de IB's.

De ontlaaddiepte van een cell heeft niet alleen te maken met de spanning waarop deze afslaat/stopt [cut-off], maar is een combinatie van ontlaadstroom en de spanning waarop hij stopt. Het is dus logisch, als beide ontladers ingesteld staan op bijvoorbeeld 0,9Volt, dat je bij de Lightning meer energie moet toevoeren om hem weer vol te krijgen. Dit komt omdat deze pas afslaat bij 0,9Volt met een belasting 0,1Amp, in plaats van bij een belasting van 5Amp [of 30Amp]. Hoe groter de belastingstroom hoe eerder deze zijn afslagspanning ziet. Feitelijk is het zo hoe groter de belastingstroom des te lager mag je ook de afslagspanning instellen zonder dat de cell te diep ontladen zal worden.

Bij een eenvoudige ontlaad-tray, loopt er bij de afslagspanning [Robitronic ongv. 0,73Volt per cell] bijna geen stroom meer, dus worden de cellen een stuk dieper ontladen dan bij de Lightning, omdat deze stopt als er nog een stroom loopt van 0,1Amp bij 0,7Volt per cell, al zou je dat ingesteld hebben. Een Zero-cut-off ontlader zou dus pas bij een spanning van 0Volt en bijna geen stroom pas stoppen, en deze wordt ook in de handel aangeraden, terwijl men op dezelfde pagina een dure ontlader aanprijst omdat deze veilig zou wezen voor je 4200IB, omdat deze niet zo diep ontlaad, hier ben ik het spoor een beetje bijster, U ook?

Het is makkelijk zat volgens mij: IB's moet je niet te diep ontladen, want daar worden ze niet blij van. Sommigen zeggen dat als je IB's te ver ontlaadt dat goed is voor het voltage en slecht voor de runtime (en dus goed toepasbaar als je stock rijdt). Over het algemeen ontlaadt men zjin IB's voorzichtig en niet te ver.

3300's kun je gewoon in een traytje doen, no problemo.

Back