Laad probleem.

Hallo,

Kan iemand mij antwoord geven op het volgende probleemstuk?:
Ik kan mijn nieuwe EP 1500 mAh cellen niet laden voor mijn scalpel.
Het gaat om 4 aan elkaar gesoldeerde 2/3 formaat cellen.
Lader = Much more cell master Andy more edition.
ingesteld op 4 cell - 1500 mAh - 2A laden - delta peak op 3 mV.

De intellect 1400 mAh cellen stopt hij in een keer vol maar bij de EP cellen stopt hij al na 10-20 seconden en geeft hij aan dat de Delta peak is bereikt maar de cel is nog leeg?!?!?!?!?!

contact met de cellen is goed d.m.v. stukje kabel gestript vlakbij de soldering op de cel waar ik de krokodillen klemmen op kan zetten.
Zoals gezegd de Intellect cellen heb ik gisteren 2 keer geladen en dat ging beidde keren gelijk goed.

Iemand nog een optie waar dit aan kan liggen?

vraag 2: tot/met hoeveel volts/Ampere kan ik deze cellen het beste ontladen?

Kijk ook even na of je lader een delta peak instelling gebruikt voor de hele accu of alleen 1 cel en dat ie zelf de maximale deltapeak berekend aan de hand van het aantal cellen. Bij het eerste moet de instelling 12mV zijn in plaats van 3mV.

Verder kan het natuurlijk gewoon zijn dat de cellen al vol zijn. Eerst maar met de auto rijden?

Andere optie is dat je de cellen veelte warm heb gemaakt tijdens het solderen als je dit zelf gedaan hebt. Zo de cellen dus defect zijn gegaan?

ik denkt dat bono 3mv per cel ingesteld heeft wat overeenkomt met 12mv voor het hele pack.

het kan zijn -en ik weet niet precies waarom- dat in het begin van het laden het voltage omlaag loopt, maar daarvoor is de peak-lock uitgevonden. Ik weet niet of de CTX-C ook die functie heeft zo ja zet die eens op 1 minuut en kijk wat er gebeurd.

succes ermee!

Als je toch de delta peak in kunt stellen, kun je deze ook hoger zetten. Mijn lader kan niet eens lager dan 5 mV en heeft zijn default op 7 mV staan. Iets meer dan 3 mV kan volgens mij dan ook niet schadelijk zijn. Als je bang bent dat de accu te warm wordt, houdt het dan gewoon even in de gaten.

Ik heb laatst ook een accu pack van vapextech gehad dat zich plots niet meer liet opladen. Geen idee waarom. Ik had 3 precies dezelfde accu's, alle drie gelijk behandeld en toch heeft er één de geest gegeven. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets hield. Volgens vapextech zelf had ik gewoon pech.

Ik haal de beste resultaten met de IB1400's op 2.2 laden en delta peak van 17mV. De VTEC1400's soe ik met 2.0A en 20mV. En ik rij wekelijks vele accu-packs leeg met de Scalpel (en TamTech GT01, maar die is 6 cellen). ;)

Ik heb laatst ook een accu pack van vapextech gehad dat zich plots niet meer liet opladen. Geen idee waarom. Ik had 3 precies dezelfde accu's, alle drie gelijk behandeld en toch heeft er één de geest gegeven. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niets hield. Volgens vapextech zelf had ik gewoon pech.
Meet per cel de restspanning en kijk welke cel niet overeen komt de de gemiddelde spanning van de andere cellen. Neem een volle stickpack en doe de plus en min voor 3 tot 5 seconden op die ene cel drukken. De draden worden best warm, de cel ook. Laat de cel een paar minuten afkoelen en herhaal dit nog een keer. Laat de cel weer afkoelen en laad je pack dan op zoals je normaal doet. Ontlaad hem steving (ontlader als de Spintec o.i.d. of een halogeen lampje van 20 Watt). Laad daarna de accu met 1x de capaciteit. Ontladen, nog een keer laden en kijk dan eens wat de cel doet. Grote kans dat alles weer is zoals het hoort.

Soms gebeurt het dat een cel "lui" wordt. Zeker als je de cellen in serie gaat laden kan door een ongelukkige interne weerstand de cel niet goed laden. Beetje mishandelen en door het "schrikeffect" werkt-ie dan weer goed. 8O ;)

Ik had het met een VTEC1400 2/3A 6-cell pack. Die doet het nu were net zo goed als de andere twee packs.

Kijk ook even na of je lader een delta peak instelling gebruikt voor de hele accu of alleen 1 cel en dat ie zelf de maximale deltapeak berekend aan de hand van het aantal cellen. Bij het eerste moet de instelling 12mV zijn in plaats van 3mV.

Verder kan het natuurlijk gewoon zijn dat de cellen al vol zijn. Eerst maar met de auto rijden?

Ik deed ze ook gelijk inn me auto maar zelfs de servo klonk zielig als hij zich proeerde te bewegen ;) (bij wijze van spreken)
De mV cut off van de lader is berekend per cel zover ik weet. zal nog eens kijken.
En wat het solderen bereft. dat doe ik nu al een aantal jaren zelf en met deze 2/3 cellen zit hij alleen maar sneller vast. Heb hier ook nog nooit problemen mee gehad (afkloppen!)

Als je bang bent dat de accu te warm wordt, houdt het dan gewoon even in de gaten.
Hij is uitgerust met temp. sensor die ik heb afgesteld op 42 graden cut off dus daar ben ik niet bang voor. maar zoals gezegd hij slaat al na 10 seconden af dus is nog niet warm geworden:(

Heeft iemand voor mij een idee met hoeveel Volts en Amperes ik deze cellen packs het beste of gunstigste kan ontladen? BVBD

Ik wil iedereen bij deze alvast bedanken voor hun reactie, als ik het zo lees denk ik dat het inderdaad aan de delta peak afslag aarde kan liggen. ik zal dat eens verder onderzoeken of dat no inderdaad per cel ging of totaal pack.
als dat niet werkt kan ik altijd nog de (wat rigoreuze, beunhaas :D) methode van sleurhutje proberen. Vind het alleen zonde om me nieuwe cellen zo te behandelen :D:) maar u gotta do what you gotta do.

Laatst bewerkt:
hoi,
het probleem dat je hebt is dat de lader een valse delta piek doet. Het beste dat je kan doen is het volgende. Je kan je cellen met de CTX methode laden. Je moet er wel voor zorgen dat als je deze methode van laden kiest dat je eerst ervoor zorgt dat de cellen leeg zijn en het beste is dat je ze nog gelijk trekt met een ontlaad traike. Hou wel je cellen goed in het oog tijdens het laden zodat je tijdig kan ingrijpen (ik heb het zelf nog niet moeten doen). Laad de cellen met maximum 1.5C dus 2A is voldoende. Ik heb dit probleem ook gehad met een paar packs en sinds ik ze zo laad heb ik geen probleem meer. Ik heb de lader ingesteld op 5mV per cel.
Groetjes en laat maar weten of je ze zo vol krijgt

Ik heb mijn lader op 7mV/C staan en dat gaat prima met de IB1400 cellen. Soms slaat die ook eerder af maar dan start je hem nog een keer en dan gaat die goed....

hoi,
het probleem dat je hebt is dat de lader een valse delta piek doet. Het beste dat je kan doen is het volgende. Je kan je cellen met de CTX methode laden. Je moet er wel voor zorgen dat als je deze methode van laden kiest dat je eerst ervoor zorgt dat de cellen leeg zijn en het beste is dat je ze nog gelijk trekt met een ontlaad traike. Hou wel je cellen goed in het oog tijdens het laden zodat je tijdig kan ingrijpen (ik heb het zelf nog niet moeten doen). Laad de cellen met maximum 1.5C dus 2A is voldoende. Ik heb dit probleem ook gehad met een paar packs en sinds ik ze zo laad heb ik geen probleem meer. Ik heb de lader ingesteld op 5mV per cel.
Groetjes en laat maar weten of je ze zo vol krijgt

De CTX mode is niet echt handig voor cellen met zo'n lage capciteit lijkt me. Heb de CTX mode alleen bij me 'finale' pack gebruikt. de eerste 2 stappen moet hij tot zo'n lage Ah laden dat i net zo goed in een keer kan doen ;) waarom jij de CTX charge gebruikt is waarschijnlijk om zeker te weten dat de delta peak bereikt is gezien hij bij CTX nog eens 're'-peakt (du 2x tot delta-peak gaat) it kan ook zoals Roelof zegt door hem gewoon nog eens te laden met hetzelfde Amperage.:D

Ik ga vanavond proberen de EP1500cellen eens een keer te cycelen met de peak van 3mv/c dus per cell. Heb namelijk net even de handleiding doorgenomen via internet Muchmoreracing (onderaan) en het blijkt dat in dit geval de 3mV voor het hele pack geld en dus niet 3mV/c
Als ik dus 3mV wil hanteren per cell moet ik hier 12mV van maken gezien het in serie is kun je dit toch optellen als ik het goed heb?!

ow en had nog steeds even de vraag: tot hoever kan ik de cellen het beste ontladen (V) en met welk Amperage geef ik de cellen nog net niet op hun knetter ;)

Vaak is 0,9Volt per cel wel het minimale afslag punt. Als je je cellen niet op hun kop wil geven moet je gewoon langzaam ontladen met 1C of minder.

Maar als ik de handleiding leest en je weet 100% zeker dat de accu leeg is kan je ook de lockout functie van de lader gebruiken tijdens het laden. Hierbij kan je een bepaalde tijd instellen bijvoorbeeld 10 a 15 minuten en tijdens dit punt slaat hij niet af op de deltapeak.

Delta peak value setting(Threshold setting) 03 means 3mV(0.003V). The delta peak value entered is the drop in millivolts that the CM looks for to determine that battery pack has peaked. This is adjustable from 03~99mV/pack. To adjust,push the buttons. If you set up high delta peak value, the CM will charge longer time. We recommend to start charge with 03mV for all batteries at the beginning. Under certain conditions, a battery pack or cell can exhibit a false peak. Under these circumstances, it peaks before it is charged, and the result is that battery pack or cell does not receive a full charge. False peaks can be caused by several things. Batteries that have been fully discharged can false peak for several minutes. Use long lockout to alleviate this problem. Another cause is using alligator clips on solid leads. This can produce a poor connection that can’t handle the charge current. It is best to clip onto braided wire or multi-stranded wire where more area is contacted by alligator clips.
LONG LOCKOUT CHARGE(can be used PEAK, CTX CHG, CYCLE) Set long lockout charge time(1~30min) at USER SETUP(page4) Press and hold key for 2seconds. If long lock out charge acts, mark will be shown instead of delta peak value.

Beetje late reactie, maar bedankt voor de tip, Sleurhut, al ben ik de topic starter niet... 't klonk ingewikkeld, maar ik ga 't zeker proberen. Heb toch niets meer te verliezen! Dus als 't lukt, ben ik weer blij.

Laatst bewerkt:
Net even geprobeerd met 12mV... nog steed niets. laad 250 mAh bij voor hij weer afsloeg op delta peak. :( snap er niks van... in me autootje gezet en die komt amper vooruit zo leeg als de cellen zijn. zal nog eens met een delta peak van25 proberen. geen reactie = cellen weggooien..

Is die 12mV per cel of in totaal ?
Als het in totaal is moet je toch meer aan 20 tot 30mV denken, zoals ik al zei laad ik ze met met 7mV/C en heb alleen een enkele false peak als ze wat verder leeg zijn.

Inderdaad en stukje terug geef je aan dat je de deltapeak per pakket in moet stellen en niet per cel.

Stel je hem dus in op 12mV betekend dat je hem heb ingesteld voor 3mV per cel. Met als resultaat dat je lader te snel afslaat.

Zoals Roelof ze op 7mV per cel instelt met zijn lader moet jij ze dan in stellen voor 28mV per pack wat uiteindelijk ook neer komt op 7mV per cel.

Sommige cellen zijn ook vervelend als je ze voor het eerst laad. Geef je ze eerst een volledige lading met 1/10 C en dat 16 uur laden ze volgende keren normaal. Hoeft hier de reden niet te zijn maar is het proberen waard.:rolleyes:

Dat heb ik ook gemerkt. Eerste deden alle drie mijn accupacks moeilijk, maar na enkele laad en ontlaad cycli waren er twee weer heel ver hersteld. Nu die éne nog. Als 't me gelukt is, laat ik 't even weten.

Het probleem is opgelost :D

Na het nog eens met een delta peak afslag van 25mV gerpobeert te hebben gaf hij weer geen reactie (sloeg na een minuut weer af)
toen kwam er blijbaar een geniale ingeving om eens te gaan proberen te ontladen.
Gaf aan de er ongeveer 300 mAh uit is gekomen op een afslag bij 3,5V.
Daarna weer opnieuw proberen te laden maar weer met 2A en 12mV en ja hoor. Hij begint het pakketje vrolijk vol te proppen :D even testrondje gereden daarna en geen probleem gehad verder :D denk dat er een cel voller/leger was dan de rest. denk dat deze na een aantal cycles weer normaal is.

Bij deze wil ik iedereen ook graag bedanken voor het meedenken van de oplossing.:) Ik heb in ieder geval weer wat bijgeleerd over deze kleine cellen.. TNX!

Back