Laadtijd lipos

Leden

Ik lees veel over lipos laden. Somige draadjes wel 3x.

Ik begin het stukje bij beetje te snappen.
Het enige waar ik niet uitkom is Hoe de maximale Laadtijd wordt berekend/bepaald.
Voor mijn 450 heb ik bijvoorbeeld:
Lipo 11.1v 20c 2200mah.

Ik hoor graag van jullie

Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal laad je lipo,s met 1C (dus 1x de capaciteit) en dat duurt ongeveer 1 uur .

Gensace en Nanotechs en Hyperion G3 kan je met 5C laden , dan ben je in 10-12 min klaar (als de lader dat dan ook kan leveren)

Mvg Johan

Johan,

Dank voor zo'n snelle reactie.
Er staan dus geen standaard tijden op berekeningen voor?
Het is een benadering van een uur met 1c.
Mijn lader kan dit gaan geloof ik.

Net binnen mijn eos730i superduo.:D

Ps: er staan op mijn Lipo ook geen max laadstroom. Volgens mij is dit 2c maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Lipos zijn van kds.
Weten jullie dit ook?

Alvast bedankt!

Ik heb ook eens KDS lipo's gehad.. Ik zou alvast mar uitkijken naar nieuwe want ze zijn echt brol.. Voor de prijs van 1 kds lipo kan je bijna 3turnigy's of zippy's kopen die veel beter presteren.
Ik raad je aan om ze ook niet met meer als 1c (2,2A) te laden

Laatst bewerkt:
Als je de lipo sneller kan laden als 1C staat het op de lipolabel.

Anders met 1C laden , ga je toch met 2 of 3C laden verkort je de levensduur van de lipo .

Laadtijd ligt ook altijd aan het aantal % wat je uit de lipo haalt .
Meer als 75-80% is ook niet aan te raden.

Mvg Johan

Op Li-Po's staat nooit een laadstroom. Er is een C-waarde die aangeeft met welke stroom de Li-Po maximaal geladen mag worden.

Of beter gezegd, de C-waarde geeft in relatie tot de capaciteit de maximale laadstroom aan.

Stel, je hebt een Li-Po met een capaciteit van 1500 mAh en de laad C-waarde is 2.

De Lipo mag dan met 2 x 1500 = 3000 mA (of 3 A) worden geladen.

Als de dezelfde Li-Po een C-waarde voor het laden van 1 heeft, dan is de maximale laadstroom 1 x 1500 = 1500 mA (1,5 A).

Nog een voorbeeld. Een Li-Po met een capaciteit van 3000 mAh en een C-waarde voor het laden van 5. Deze LiPo mag dan met een maximale stroom van 5 x 3000 = 15000 mA (15 A) worden geladen.

Voor alle duidelijkheid, het aantal cellen waaruit de Li-Po is samengesteld is niet van belang voor het bepalen van de maximale laadstroom.

Het gaat ook om een maximale laadstroom. Meer mag niet, minder mag altijd.

Bedankt voor alle info.
Als ik het dus goed begrijp is de beredenering van de laadtijd ongeveer:
1c is 1 uur
2c is half uur
3c is 20 min
4c is 15 min
5c is 12 min

Ik denk dat mn lipos ook langzaam op gaan. Na een uur zijn mij lipos op 75% met 3a
Wordt tijd voor nieuwe ..

Ik denk dat mn lipos ook langzaam op gaan. Na een uur zijn mij lipos op 75% met 3a
Wordt tijd voor nieuwe ..

Je moet de deugdelijkheid van een lipo nooit gaan bepalen aan de laad-karakteristiek.

Als ze nog steeds goed presteren is dat de leidraad, presteren ze niet meer dan gooi je ze weg. Niet aan de hand van op hoeveel % de lader staat na X tijd...

Bij de eerste generatie laders (Sommer, Schultze) duurde het vanaf 75 a 80 % een eeuwigheid voor de lader afsloeg en aangaf dat de lipo vol was.....Het is dus absoluut geen criterium om te bepalen of een lipo goed/slecht is.

Stevo

Laatst bewerkt:
Back