Laat het maar vriezen !!!!

Victorie !!!!!:mrgreen:

Gisteren op de Gouwzee geweest en een geweldige middag gehad!
Zo leuk dat ik moest stoppen omdat de ontvangeraccu leeg was, nog nooit meegemaakt! Uiteindelijk bijna drie gezeild. En hoe!!
Ik was er samen met een vriend met hetzelfde model maar in andere kleuren. Op vrijdag avond nog snel een paar schaatsjes ervoor gemaakt.

Buiten een heel leger aan schaatsers waren er ook genoeg grote jongens aanwezig en die kon ik redelijk bijhouden. Schatting van de snelheid is zeker 40 a 50 km per uur!

Hieronder een paar foto's en een filmpje. Er komen nog drie filmpjes bij maar die staan nog op de telefoon.

Veel kijkplezier!

img0746yt.jpg

img0745k.jpg

ZYpLjLcTLJg[/media] - Modelijszeilen Gouwzee februari 2010

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ontzettend leuk om te zien dat het ook nog 'ns erg hard gaat!

Vraag: wat voor soort zeil is gebruikt? Het heeft wel iets weg van een vliegtuigvleugel en de andere helft 'normaal' zeil? Klopt dit?

Collegiale groet,
Eric

feitelijk gezien wel.

Meer dan dat heb je niet nodig en zo zie je ze ook het meest op het ijs.

Meestal als proefprojectje dan. Nu had ik de mazzel dat ik al een nette landzeiler had die vrij eenvoudig om te bouwen is naar ijszeiler en... twee geschikte winters achter elkaar.

Vorig jaar was het één drama met de schaatsjes en ik had toen te weinig gelegenheid om het goed uit te werken. Nu kreeg ik voor de kerst de kriebels (voorgevoel?) en ben dus al vroeg aan het experimenteren geslagen met een positief resultaat als gevolg.

Ik hoop dan ook dat het voor alle anderen een voorsprong geeft de komende winter bij het eventueel iets in elkaar zetten van een idee voor op het ijs. Want als het echt werkt is het wel heel verslavend! Alhoewel ik nu even niet meer aan schaatsen hoef te denken, laat het nu maar warm worden aan de waterkant.:-D

Beste Wiggie,
Heb een ijszeiler gebouwd (zie onderstaande link).
Maar het ding wil niet echt goed sturen.
zou het betekenen dat er een beaald gewicht voorop aangebracht moet worden.
Voor de volledigheid ...ik gebruik rvs schaatsen 8 cm lang.
Ze zijn onder een hoek van 45 graden geslepen maar net niet te scherp.
Moeten deze echt scherp geslepen worden?
Als je de foto bekijkt wat valt jou op wat er eventueel fout zou kunnen zijn.
Hoop dat je een antwoord kunt geven.
met vr.gr.
Rins
Werf

Zoals ik al hierboven aangegeven had ben ik ooit begonnen met een aluminium schaats, die vroor vast en daarna bij toeval overgestapt op de breekmesjes van onder andere Stanley. Helemaal scherp is te scherp maar wanneer je ze iets botter maakt met 400 korrel schuurpapier gaan die dingen als de brandweer.
Dus scherp, ja maar niet zo scherp dat je je vingers eraan openhaalt.

Back