Laden 11.1V 5200mAh duurt lang?

Hallo forumleden,
Ik heb sinds kort een Walkera QR X350 pro voorzien van een 11.1V 5200mAh lipo. Bij de set zit de GA005 lader/balancer van Walkera. (deze zat ook bij mijn UFLY). Nu is het zo dat de lader er gemiddeld 5 uur over doet om de accu te laden. Mijn eerste vraag: is dit normaal? Ik weet dat de accu flinke capaciteit heeft maar 5 uur?! Is het een mogelijkheid om een andere lader te kopen die dit binnen een uur of twee kan? Moet lukken lijkt me. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?

Als ik even google, dan vind ik dat die lader oplaad met 800 mah.

als je accu HELEMAAL leeg is, zou hij er dus 5200 / 800 = 6.5 uur over doen.
Je walkera quad zal de accu nooit helemaal leeg trekken, dus een uur of 5 (of wat meer) is dus helemaal niet gek in dit geval. Dan gaat er evt nog wat tijd zitten in balanceren (afhankelijk van de staat van de cellen)

Als je een andere lader wil, kijk eens bij hobbyking. Je hebt vaak wel een voeding nodig.
Als je in 1 uur wil laden, moet je wel opletten dat je lader dus 5.2 A kan laden op 11.1v (3s lipo). Ook je voeding moet genoeg A leveren (dus minimaal 5.2) om dit dan voor elkaar te krijgen.

Je accu moet met 1 C laden (1 x de capaciteit) aan kunnen, dus dan is hij op (ongeveer) 1 uur vol :)

Het is maar een heel simpel en klein ladertje....
De laadstroom zal nauwelijk aan de 1A komen waardoor die 5 uur laden dus heel normaal is.

Een simpele 50W lader zal de accu al een heel stuk sneller laden , een uur tot anderhalf uur is dan genoeg voor een volle accu.

Als ik even google, dan vind ik dat die lader oplaad met 800 mah.

Een accu laadt met een bepaalde stroomsterkte. In dit geval blijkbaar 800 mA. Dus geen 800 mah, daar wordt de capaciteit van een accu in weer gegeven. Let ook op de juiste schrijfwijze. Dat is ampère (A). De juiste schrijfwijze voor de capaciteit is mAh.

Dat een lader de gevraagde stroom moet kunnen leveren, zal duidelijk zijn. Dat is dan ook precies wat de leverancier duidelijk vermeldt. Dan staat er b.v. duidelijk maximale laadstroom 5 A. Wat er niet heel duidelijk bij staat is dat deze stroom onder lang niet alle omstandigheden wordt behaald. Die wordt begrenst door het maximale vermogen van de lader.

Als je met 1 C wilt laden, laten we voor het gemak zeggen 5 A en de maximale spanning van de Li-Po is 3 x 4,2 - 12.6 Volt. Het vermogen van de lader moet dan minimaal 5 x 12,6 = 63 watt zijn. Rekening houdend met enige verliezen moet je al snel denken aan een lader met een vermogen van 75 watt, liefst nog iets hoger voor mogelijke toekomstige wensen.

allen bedankt voor deze waardevolle tips. Ik weet nu dat er niks mis is met mijn lader en accu. Ik zal morgen bij de locale modelbouwstop langsgaan voor een lader. Het hoeft om mij ook niet allemaal in 5 min geladen. Als het maar niet ten koste gaat van de levensduur en prestaties van de accu.
bedankt.

Laden met 1C of minder is altijd goed bij lipo's.
Sneller laden gaat niet bij allemaal even goed ;)

Ik heb trouwens nog 2 50W 12v/220v laders te koop staan..

Back