Laden 8S lipo

Qua elektro en wat daarbij komt kijken ben ik nog redelijk nieuw, dus als ik een domme vraag stel, op voorhand mijn excuses :p

Ik heb voor mijn Castle 2028 op mijn HPI Baja een 5000Mah - 8S Lipo aangeschaft.
Ik heb ook een lader met ingebouwde poorten voor het balanceren.
2S t/m 8S.

Nu heeft de accu in plaats van een 8S connector, 2 connectoren van 4S.
(De accu heeft overigens wel 1 voedingskabel).

Ik heb ook een balancer board waar ik eventueel de accu aan zou kunnen sluiten.

Nu het probleem:

Zoals gezegd, heeft de lader dus geen mogelijkheid om de 8S accu te laden omdat de accu 2 aparte 4S connectoren heeft.
Het balanced board aansluiten kan ook niet, want die heeft weer een XH connector.

De ideale oplossing zou zijn een Y-kabel van 2x 4S naar 8S, maar die bestaat niet.
Iemand een idee ?

Je kan jezelf een 8s lipo verleng kabel aanschaffen en deze aansluiten op een (vaak voor 10s geschikt) balance board met daarop 2 aansluiting om 4s te laden (parallel)

Welke accu heb je dan? Is het één accu van 8 cellen in serie of zijn het stiekem toch twee accu's van 4 cellen die tot één pakket zijn samengebouwd?
Het lijkt me toch vreemd dat er twee balans aansluitingen op één accu zou zitten. Is dat toch zo dan is een verloop kabel of printje de enige simpele oplossing. Een andere oplossing is er zelf een balanskabel met 8 aansluitingen aan maken. Dat is wel een hele klus die zeer nauwkeurig moet gebeuren. Eén klein foutje kan vuurwerk veroorzaken.

ook niet in het poortje voor een 8 cellen pakketje...?
Waar je op moet letten is dat het kabeltje aan beide zijde, of in ieder geval die op de lader gaat een JST-XH connector heeft.

Pas op met elke van verloop waarbij twee connectoren worden gecombineerd naar een connector. Of dit met een verloopkabel of een bordje gebeurd maakt niet uit. Als je per ongeluk de connectoren verwisseld dan heb je een geweldig vuurwerk. Op onderstaand plaatje is dit aangegeven. Betreft twee maal drie cellen, maar voor twee maal vier cellen geldt hetzelfde.

Bedenk dat dingen die fout kunnen gaan op enig moment ook fout gaan.

Het beste kan je de twee vijfpolige connectoren vervangen door een negenpolige van hetzelfde type. Dat kan zonder solderen door de contactlipjes in de negenpolige connectot te verwijderen en de vervangen door de lipjes uit de twee vijfpolige.

Dat is een tamelijk risicovolle klus. Fouten en kortsluiting zijn snel gemaakt. Bovendien zitten aan te twee vijfpolige connectoren tien draden. Aan de negenpolige komt er dus één minder.

Als je zelf niet voldoende ervaring beschikt. dan moet je hier niet aan beginnen, maar zoek hulp bij iemand die ervaring heeft met dergelijke klussen. Kortsluiting is snel gemaakt en brandblaren of erger door gloeiend heet koper zijn niet fijn. De hoeveelheid energie in een achtcellige Li-Po moet je niet onderschatten. Bij een flinke kortsluiting komt die energie explosief vrij.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Aanvulling op N.P.S.' zijn verhaal en zeer duidelijke plaatje: de kortsluiting ontstaat doordat de buitenste twee draden van de balancer-connector de plus respectievelijk min van de accu zijn, ze zijn via de accu verbonden met de twee dikke hoofd-laad-kabels.

Het verhaal van N.P.S. maar dan met multiple choice plaatjes, met tip hoe die kortsluiting te voorkomen, een ritsbandje. Aansluiten van laad- en balancer-kabels:
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> LiPo pack wiring
-> Select LiPO configuration
en ook in het electrical menu
-> System wiring
Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?

En nog twee forumtipjes, e.e.a. in het cader van contacten, cruiwagens, connecties en corruptie:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, hulp, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, of een recente schermafbeelding, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    8CBWEZYl_gju-O0mEKjDNw0Eh_qIbYUu1oZBKfZqOypmLO1gU9NfBBUnKK5HrwoN-VKG8iQn_PvQpZDlbxq0IwVL9dQOy_HcGJ0=s0-d-e1-ft
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt door een moderator:
'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :sad:), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF
  1. Waar is een lipo van gemaakt?
  2. Hoe laad ik een lipo?
  3. Wat betekent de C waarde?
  4. Balanceren
  5. Waar Lipo laden
  6. Koude LiPo
  7. Wat betekent 2p3s?
  8. Waar op letten bij aanschaf?
  9. Laders
  10. Kwaliteit versus prijs
  11. Bolle LiPo :sad: :cry:
  12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken
Modelbouw FAQ's - MBF
-> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

Wat instructie-filmpjes voor omgang met LiPo's en laders
Accu's laden, gebruiken en bewaren - MBF

Je kan een XH Multi-Pack Balance Board 2-8S gebruiken. Het type is CB1010-XH&EH, zoals meegeleverd bij een iCharger/Junsi lader.

Wat het probleem is, je zult moeten uitzoeken welke balanceerstekker in welke poort moet. Als je ze verkeerdom aansluit maak je kortsluiting en dat wil je absoluut niet.

Hieronder een reactie op jouw lipo van de HK site:
Just use a meter to Find out which one of the black wires is the common ground (the other one will be live ) cut and tape off the live black because you won't be using it . Then using your meter and using the black wire that you have left as the ground , move accross the remaining wires and find the one that shows 3.7 volts . That's cell number one , then the one that shows 7.4 is number two and so on until you move all the way to 29.6 or cell number 8. I used a revo 8s balance plug , just cut it to length solder and shrink wrap it and mine works perfectly with my Fat Boy 8 charger .

Reactie bij het bordje:

Hi, whit this balance board is possible charger the battery 8s 5000 mah 65c - 130c nano-tech with two balance plugs?? Help me. Thanks

Yes you can charge the battery you said with this board, but beware while connecting the balance plugs in order !!!

Back