Alles op een rijtje
First connect the charge lead (Order No. 12 5023) to the battery charger, then
connect the charge lead to the transmitter.
Charging the battery – important:
· Automatic battery fuse
The battery of your PROFI CAR features an integral thermal fuse which protects the
battery from excessive currents if a short-circuit should occur.
This transmitter must be used with a genuine MULTIPLEX battery
fitted with this type of fuse!
! If a short-circuit occurs and the fuse trips, the fuse element will reset itself about
1 minute after the fault is corrected, and the unit will then work again normally.
· Charging the battery - note:
If you charge at the standard (slow) rate, no restrictions apply.
If you fast-charge the battery using a charger with automatic termination, the charge
current must not exceed 600 mA. Exceeding this rate may cause the thermal fuse to
trip, and the charge process will be interrupted prematurely.
Dat is uit de gebruiksaanwijzing van de zender
Zoals ik het begrijp mag ik max tot 600mah. Maar ik ga heus niet tot de max.
laden van zenderaccu’s
Een in een radiobesturingzender ingebouwde accu kan meestal via de in de zender ingebouwde laadbus
worden opgeladen. Zenderlaadbussen zijn meestal voorzien van een terugstroom-zekering (diode). deze
verhindert een beschadiging van de zender door verpolen of kortsluiting met de blanke uiteinden van de
laadkabelstekkers. Een opladen van de zenderaccu met de ULTRAMAT 14 is alleen mogelijk na overbrugging
van deze diode – let u op de aanwijzingen in de handleiding van de zender! De voor de zender max. toegestane
laadstroom mag nooit overschreden worden!
Om schade in het inwendige van de zender door oververhitting of warmteophoping te voorkomen, moet de
zenderaccu uit de accubehuizing worden gehaald.
De zender moet tijdens het hele laadproces op “OFF” (UIT) zijn gezet!
Nooit een radiobesturingzender, zolang deze met het laadapparaat is verbonden, aanzetten. Een ook slechts korte
onderbreking van het laadproces kan de laadspanning door het laadapparaat zover laten stijgen, dat de zender
door overspanning direct verwoest wordt.
Pas geen accu-ontladingen of accu-onderhoudsprogramma’s via de laadbus toe! De laadbus is voor deze
toepassingen niet geschikt.
•
En dit is van mijn oplaader.
Hier staat dus ook in wat een diode is