Laden accu Multiplex Profi car 707

Mijn zender is dus een Multiplex profi car 707
Met mijn ouwe 5r lader, deed ik hem (altijd) 100mah en dan 21 UUR!!!!!!
Maarja, de tijden zijn veranderd en ik hem nu een ultramat 14.
Maar hoe laad ik mijn zender accu nu op (1500mah en ik moet nog effe uitzoeken wat het is nicd of nihm).
Nu staat er in de zendergebruiksaanwijzing, dat er een automatische afslag opzit. En er staat de ene keer 1amp max laden en er staat 600mah max laden :roll: . Dus weet iemand hier meer van :? :?

accu uit je zender halen en een laadsnoertje maken zodat je je accu aan je lader kan koppelen, dan gewoon met 1~1.5 ampere op deltapeak laden..
of.. accu in de zender laten, alleen werkt delta peak afslag meestal niet dan.
(er is vast wle iemadn die kan bevestigen of ontkennen of deltapeak werkt (ofwel, of er een laaddiode in de zender zit..)

nou, als je je zenderaccu beter wilt laden of gewoon heel snel vol wilt hebben, is opladen met deltapeak gewoon heel makkelijk. de ultramat heeft delta peak, dus warom niet gebruiken.
het enige probleem met een diode in de zender is dat de lader de deltapeak niet ziet, en overlaad,
dus eigenlijk wat er voorheen met een 'domme' lader (zoals een multilader) gebeurde met die lage laadstroom.
echter als je dit op snelheid doet, smelt je hele zender..

Wat is een 'diode', soort temperatuur meter voor de accu en dat hij dan stopt met laden.
Maar bij 'gewoon' laden heeft de zender toch geen invloed op de lader. Dus zal zo'n 5r lader altijd door blijven laden.

Ik hoop dat jullie het snappen, ik vind nogal ingewikkeld :(

een diode is een eenrichtingsverkeer sluisje, de stroom kan er in 1 richting doorheen, niet de andere kant op. je kunt dus opladen via de oplaadbus in je zender, echter niet leegmaken omdat de stroom niet terug kan. de lader kan dus ook niet meten wat het voltage is van de accu.

de 5r lader zal inderdaad doorgaan als de accu allang vol is. daarom stel je die in op 100 mA, zodat de overtollige laadstroom nog relatief veilig in warmte omgezet kan worden, echter is dit wel negatief voor je accu, en duurt het gewoon lang voordat je zeker weet dat je accu vol is.

kortom, controleren of er eenlaaddiode in je zender zit, en die eventueel weghalen(overbruggen), en dan opladen met deltapeak op 500 mA (?) ofzo, dan is de zender met een uur of 3-4 vol, de lader zal optijd afslaan, de accu is vol en klaar om te rijden :)

Wanneer je de zenderaccu in de zender wilt laden dan kan je het beste het advies van Alexander volgen en met een LAGE stroom blijven laden. Een laadstroom van 500Ma is al hoog genoeg. Waarom?, wel omdat de kans bepaald niet gering is dat je de zender gaat slopen als je (veel) meer stroom gaat gebruiken. Als je met de zoekfunctie gaat zoeken dan kan je draadjes vinden waarin zelfs een foto te zien is van een half gesmolten zender. En dat valt niet onder de garantie hoor!
Je kan je zenderaccu natuurlijk wel snel laden maar dan moet je hem uit de zender halen en hem appart laden. Maar over dit probleem is al veel meer geschreven hier op het forum. Met de zoekfunctie zou je die draadjes moeten kunnen vinden. Er staat een hele boel info in die voor jou belangrijk kan zijn.

Oke, ik had inderdaad al wat gelezen over het snelladen van zenderaccu's.
En in de beschrijving stond ook wat van 600mah en 1amp. Maar ik ga gewoon voor 500mah. Dan doet hij er maar 4 uurtjes over.
Maar kan ik nu gewoon mijn zender aansluiten op mijn ultramat 14. I.VM de diode(s).

Alles op een rijtje

First connect the charge lead (Order No. 12 5023) to the battery charger, then
connect the charge lead to the transmitter.
Charging the battery – important:
· Automatic battery fuse
The battery of your PROFI CAR features an integral thermal fuse which protects the
battery from excessive currents if a short-circuit should occur.
This transmitter must be used with a genuine MULTIPLEX battery
fitted with this type of fuse!
! If a short-circuit occurs and the fuse trips, the fuse element will reset itself about
1 minute after the fault is corrected, and the unit will then work again normally.
· Charging the battery - note:
If you charge at the standard (slow) rate, no restrictions apply.
If you fast-charge the battery using a charger with automatic termination, the charge
current must not exceed 600 mA. Exceeding this rate may cause the thermal fuse to
trip, and the charge process will be interrupted prematurely.

Dat is uit de gebruiksaanwijzing van de zender
Zoals ik het begrijp mag ik max tot 600mah. Maar ik ga heus niet tot de max.

laden van zenderaccu’s
Een in een radiobesturingzender ingebouwde accu kan meestal via de in de zender ingebouwde laadbus
worden opgeladen. Zenderlaadbussen zijn meestal voorzien van een terugstroom-zekering (diode). deze
verhindert een beschadiging van de zender door verpolen of kortsluiting met de blanke uiteinden van de
laadkabelstekkers. Een opladen van de zenderaccu met de ULTRAMAT 14 is alleen mogelijk na overbrugging
van deze diode – let u op de aanwijzingen in de handleiding van de zender! De voor de zender max. toegestane
laadstroom mag nooit overschreden worden!
Om schade in het inwendige van de zender door oververhitting of warmteophoping te voorkomen, moet de
zenderaccu uit de accubehuizing worden gehaald.
De zender moet tijdens het hele laadproces op “OFF” (UIT) zijn gezet!
Nooit een radiobesturingzender, zolang deze met het laadapparaat is verbonden, aanzetten. Een ook slechts korte
onderbreking van het laadproces kan de laadspanning door het laadapparaat zover laten stijgen, dat de zender
door overspanning direct verwoest wordt.
Pas geen accu-ontladingen of accu-onderhoudsprogramma’s via de laadbus toe! De laadbus is voor deze
toepassingen niet geschikt.

En dit is van mijn oplaader.
Hier staat dus ook in wat een diode is :oops: :oops: :oops:

mooi toch :)
maar nu alleen even uitvissen of de zender zo'n diode heeft :) meestal is dit heel makkelijk te vinden..
even open maken, en de draadjes van de laadbus volgen via de schakelaar naar de batterij, (de kortste weg, meestal niet zo moeilijk) indien je op het pad door een diode gaat (meestal een vrij grote ivm redelijk hoge laadstroom) dan moet die door middel van een kloddertje soldeertin overbrugd worden.

diodes.JPG

zo ziet een diode er ongeveer uit, deze kan ook van glas zijn met een rood ringetje..
maak maar een foto als je em gevonden hebt, dan kan ik wel aangeven wat de makkelijkste manier is, sommige zenders hebben namelijk een hele makkelijke manier :)

Nou ik heb even gekeken. Maar met even open maken, moet je dan de zender helemaal losschroeven?
Ik heb even de accu eruit gehaald en kwam dit tegen.

dsc06124zr5.jpg

dsc06129yo1.jpg

En kan iemand mij vertellen wat voor accu dit is nicd of nihm, ik dacht nihm, maar het is zo onduidelijk te lezen.

dsc06123qv2.jpg

Die accu staat er toch heel duidelijk op rechtsboven in de hoek, is een NIMH pakket van 6 cellen met een kapaciteit van 1500 mAh. Welke je in de zender kan laden met een stroom van 150 mAh.

Ik gebruik ook MPX zenders en heb normaal gesproken de kabel van de accu naar de print doorgeknipt en er 2 mm goudstekkers tussen gezet om de accu ook buiten de zender te kunnen laden in geval van nood.

Licht eraan wat je meer noemt? Met 500mah zal het nog niet zo'n vaart lopen. Maar zodra je met 1000mah (1A) of hoger gaat laden, vraag je om moeilijkheden.
In de meeste standaard zenders kunnen alleen van die pennylites batterijen en geen batterypack zoals bij de duurdere zenders. Zulke standaard zenders worden zowieso al warmer omdat je de batterijen niet buiten de zender kan laden.

Zoals ze hierboven al zeggen. Mocht je een lader hebben die geen automatische delta peak afslag heeft en je laad bv met 500mah of hoger dan worden ze zeer snel warm wanneer de batterijen bijna vol zijn.

Gewoon op 150mah laden. Beter voor je batterijen, langere levensduur, minder warmte bij laden en de chemie in de batterij krijgt de kans om volledig alle capiciteiten te gebruiken. Natuurlijk kan je wel een keertje snelladen op 500mah. Maar blijf hier wel bij, en kijk regelmatig of de batterij niet te warm wordt. De ene merk batterij kan beter tegen warmte dan de ander.

success :)

Ik heb het nog allemaal even voor de 100st keer goed gelezen, en toen viel ik over dit!

If you fast-charge the battery using a charger with automatic termination, the charge
current must not exceed 600 mA. Exceeding this rate may cause the thermal fuse to
trip, and the charge process will be interrupted prematurely

Betekent dit nu dat je kunt laden met een oplader met automatische afslag onder de 600mah?

Ha, mooi. Dus je kunt in de zender maximaal op 1amp laden met oplader zonder automatische afslag!
En 600mah max laden met automatische afslag! (maakt niet uit welke lader je gebruikt toch, aangezien er in de gebruiksaanwijzing van de ultramat 14 staat dat je diodes moet overbruggen)

Geen gedoe met diodes overbruggen (heb je ze nog kunnen vinden op mijn foto,trouwen :oops: )

sowiso niet meer dan 600 mA, anders vliegt de beveiligign er dus uit. ook niet als je een niet-computerlader hebt... vooral dan zou ik dat niet doen, omdat je je cellen erg snel overlaad...
600 mA, en delta peak gebruiken.

Back