Laden Accu's mbv andere accu's

Beste mensen,

mijn voerboot heeft 2 accu's die (in serie) ingebouwd zijn in de boot.
De accu's zijn elk 6V en 4Ah.

Omdat ik de boot gebruik voor het vissen zou het handig zijn hem op te laden mbv 2 andere (identieke) accu's.
Gezien het vaak regenachtig weer is zou het handig zijn de accus steeds in de boot te laten zitten terwijl ik, dmv 2 andere (volle) accus, ze gewoon kan opladen door ze met 1 stekkerverbinding aan elkaar te koppelen.

Mijn vraag: is dit zo eenvoudig als het lijkt, of zullen er andere problemen optreden?
- Ik denk bijvoorbeeld aan de laadtijd ... zou bvb een uurtje al genoeg zijn om de batterij al ietwat bij te laden?
- hoe best aansluiten?

Alvast bedankt voor jullie reacties !

mvg,
stephan

Neem voor het gemak even aan dat je lood-gel accu's gebruik.

Je moet nooit om accu's te laden een volle accu direct aan een lege accu koppelen. Daar hoort een lader tussen!

Lees eerst dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > eens door. Dan krijg je een idee hoe de accu werkt.

Dan kan je ook lezen dat de meeste lood-gel accu's geladen mogen worden met 0,3 tot 0,5 C. Voor jouw accu met een capaciteit van 4 Ah zou dat een laadstroom van 1,2 tot 2 ampère betekenen. De exacte laadstroom staat op de accu of kan je vinden bij de fabrikant.

Met deze stroomsterkten zal in theorie zal een lege accu dan in 2 tot 3 uur geladen zijn. In de praktijk zal dat wat langer duren.

Veel processor gestuurde laders die in de modelbouw worden gebruikt werken met een voedingsspanning van 12 volt en hebben een speciaal programma om loodaccu's te laden. Deze 12 volt hoeft niet uit een gelijkwaardige accu als in de boot te komen. Dat is zelfs niet handig. Wat extra capaciteit in de accu die de lader voedt is aan te bevelen.

Een (oude) autoaccu zou heel geschikt zijn. Ook een autoaccu in de auto is goed bruikbaar, mits je de lader direct op de accu in de auto aansluit. Dus niet via de sigarettenaanstekerplug.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back