Laden en ontladen tegelijk. Moord voor Accu of okee?

• Topicstarter Topicstarter muizz
  • Startdatum Startdatum
M

muizz

Guest
Misschien ken je het. Motor indraaien, 3 accutjes lekker vol, nix aan de hand. Vervolgens gaat tijdens het indraaien van de motor de accu van de zender leeg. Toch nodig, die zender. Dus de zender aangesloten op een voeding en langzaam zie ik op de zender de accuspanning weer oplopen (Volt indicator). Ondertussen staat de zender dus gewoon aan, omdat die motor dan toch lekker in kan draaien (ja, daar gebruik ik de ontvanger voor, ik heb de spullen (nog) niet om de motor zelf gewoon stabiel te voeden).

Enfin; heb ik nu door tegelijk te laden en te ontladen mijn accu vermoord of verminkt of moet ie dat maar kunnen hebben en gewoon nu weer volledig opladen?

ik denk niet dat je je accu zal kapot gedaan hebben, maar sommige zenders hebben helemaal niet graag dat de zender aanstaat en aan het laden is tegelijk.

vb de FX18 waarschuwt hiertegen in de handleiding en uit ervaring heb ik gemerkt dat je het beter niet doen (storingen als gek)

Patrick

Wow, slecht idee!
Je lader laadt met een constante stroom. Dat betekent dat hij voortdurend dezelfde stroom door de combinatie batterij+lader heenjaagt.
De batterij vindt dat fijn, die laadt... maar de zender is er op gemaakt om zelf stroom te trekken, en niet om stroom door hem heen geforceerd te krijgen.

De FX18 kan niet geladen worden terwijl hij aanstaat, althans de mijne niet. De aan-schakelaar verbreekt de verbinding tussen de laadaansluiting en de accu.

mGerben: je kunt niet stroom door iets heenjagen. Je zender zal er niets van merken, zolang de voltages maar kloppen.

Of het goed of slecht is voor je accu, weet ik niet.

hezik zei:
mGerben: je kunt niet stroom door iets heenjagen. Je zender zal er niets van merken, zolang de voltages maar kloppen.

Exact. Hoe zorgt een lader ervoor dat er altijd de ingestelde stroom loopt?
Door het voltage aan te passen. Hij zal het voltage net zo lang verhogen totdat de ingestelde stroom loopt.
De voltages kloppen dus niet.

hezik zei:
De FX18 kan niet geladen worden terwijl hij aanstaat, althans de mijne niet.
Geen enkele zender kan geladen worden als deze aan staat, behalve als men zelf wat heeft geknutseld. Gelukkig maar, want anders zouden er veel zenders sneuvelen.

De open klemspanning van veel laders bedraagt namelijk enkele tientallen Volts. Zeker bij universeelladers is dat het geval. Zolang de accu aanwezig is en wordt geladen is er niets aan de hand. Er ontstaan echter wel problemen als er slechte verbindingen zijn, bijv. een beroerde steker. De volledige spanning zou dan op de zenderelektronica terechtkomen, die dan onvermijdelijk met Indianensignalen te kennen zou geven, dat dit niet wordt gewaardeerd.
Bij veel computerzenders kan zoiets trouwens nog steeds gebeuren als de zender uit staat. Er blijft daarin namelijk vaak een deel van de elektronica verbonden met de accu. Zeker zenders, waarin een Lithium batterij zit, die als back-up voeding voor het geheugen wordt gebruikt. Zulke geheugens zijn vluchtig en moeten dus altijd van spanning worden voorzien. In de meeste gevallen heeft zo'n zender dan een keuzecircuitje: zolang de accu aanwezig is levert deze de back-up voeding en als de accu verwijderd is neemt de Lithium batterij het over. De stroomopname is natuurlijk uiterst gering. Deze bedraagt hooguit enkel micro-Amperes, wat beduidend minder is dan de zelfontlading van de accu.

hezik zei:
... mGerben: je kunt niet stroom door iets heenjagen...
NiCd/NiMH laders zijn stroombronnen en een stroombron zal, in tegenstelling tot een spanningsbron, stroom door iets heen sturen, of dat iets nu wil of niet.

een onbelaste lader geeft bijna 25V meeste elektronica werkt rond en nabij de 5V. echter een zender heeft vaak 9,6 - 12V nodig door een hogere spanning is het eenvoudiger terug te zakken naar lager en ook de accu gaat langer mee.

25V is dus 2x de spanning die een zender wilt krijgen. wat dus inderdaad rooksignalen zal geven ;)

25V is een 14 cellen lader als er een 30cellen lader aan hangt dan zijn de gevolgen nog veel groter,

Digitale camera's, Videocamera's, GSM's, Laptop's .. etc. kan je gelukkig allemaal laden en tegelijk gebruiken (en dat is al jaren zeg maar gerust decenia lang zo, en ik maak daar ook dankbaar gebruik van)...... en waarom nog steeds niet bij zenders, lijkt me bij testen en simmen toch best best handig ....

Geen enkele zender kan geladen worden als deze aan staat, behalve als men zelf wat heeft geknutseld. Gelukkig maar, want anders zouden er veel zenders sneuvelen

U trekt hier toch niet de doelmatigheid van mijn onfortuinlijke en domme actie in twijfel?? ;)

De zender wilde inderdaad niet laden als ik hem aanzette, maar toen ik de stekker van mijn SIM-kabel erin plugde, gaf de lader aan dat er inderdaad een gesloten circuit was en dat er dus geladen werd.

Ik heb dus stroom in mijn accu gestopt (met de lader) en tegelijkertijd de zender stroom aan de accu laten onttrekken. Iets in mij (het zal die 4 jaar middelbare school-natuurkunde geweest zijn?) zei dat dat niet echt ideaal was. Toch leek het goed te gaan dus ik heb het maar even laten gebeuren met in mijn achterhoofd dat ik altijd een nieuwe accu aan zou kunnen schaffen. Dat de zender zo 'dom' zou kunnen zijn dat het volledige lader-potentiaalverschil ook op de zender electronica gezet zou worden, is niet in mij opgekomen.

Het was mooi om te zien, omdat de zender (Graupner JR MX-12) in het schermpje ook aangaf dat de accuspanning langzaam steeg.

Enfin, waarschijnlijk iets om dus niet nog een keer te doen (of zou het ervoor gemaakt zijn - denk aan Sim-men??). Toch maar even een reserve accu kopen voor de zender.

Bij het simmen staat de aan-uit schakelaar van de zender op uit en wordt er bij de MX12 via de dsc-ingang een rechtstreekse doorverbinding gemaakt tussen accu-plus en impulsdeel-plus. In gewoon Nederlands: het zendgedeelte blijft uit en de rest doet 't.

De fabrikant is er blijkbaar niet op verdacht geweest, dat je dan ook gelijktijdig kunt laden en daar had ik zelf trouwens ook nog niet aan gedacht. Als je de handleiding van de MX12 leest, zie je echter dat er daarin wordt gewaarschuwd om de zender niet in te schakelen terwijl er wordt geladen. Dit is vanwege de reden, die ik reeds opgaf. Erg groot is het risico daarbij niet als je de laadstroom beperkt tot een 100 à 200 mA, maar je kent Murphy's law...

Bij het simmen is trouwens de stroomopname van de zender zo'n 40 mA. Met een volgeladen accu kun je dan echt wel een paar dagen vooruit.

mGerben zei:
hezik zei:

Exact. Hoe zorgt een lader ervoor dat er altijd de ingestelde stroom loopt?
Door het voltage aan te passen. Hij zal het voltage net zo lang verhogen totdat de ingestelde stroom loopt.
De voltages kloppen dus niet.

Helaas, dit klopt niet. Immers jij gaat uit van een situatie waarin alleen de zender is aangesloten op de lader. Echter in dit voorbeeld zijn zender EN accu aangesloten. Dus kan de lader niet meer 'stroom sturen' door het zendergedeelte, aangezien de accu er ook nog is.

Het zal dan dus een combo van factoren worden (bv. weerstand accu, weerstand zendgedeelte) waaruit blijkt hoeveel stroom er daadwerkelijk loopt. Het is dan dus pertinent NIET zo (ondanks wat ook Ron van Someren zegt) dat de lader precies de laadstroom 'door de zender jaagt'.

Grof: jullie beweren dat als je je lader op 1A zet, dan de accu EN de zender tegelijk aansluit, dat er dan altijd 1A door de zender zal lopen. Dit is pertinent niet waar en onjuist.

Van uit de lader gezien staan zender en accu paralel.
Lader stuurt een vaste stroom, zender gebruikt wat hij nodig heeft en de rest verdwijnt in de accu.
Niets aan de hand in dit geval.

@Dirk, bij fototoestellen enzo zit een adapter die een vaste spanning afgeeft, is iets heel anders als de laders die een vaste stroom sturen.

Overmoed zei:
@Dirk, bij fototoestellen enzo zit een adapter die een vaste spanning afgeeft, is iets heel anders als de laders die een vaste stroom sturen.
Bij fototoestellen en dergelijke ZIT DE LADER IN HET TOESTEL INGEBOUWD. Wat je er op aansluit is inderdaat een adapter die gewoon 9V of 12V of wat voor spanning dan ook afgeeft.
Het toestel of de Lap-top gebruiken gewoon de stroom die ze nodig hebben uit die adapter. Afhankelijk van de maximale stroom die de adapter kan leveren zal de lader de accu bij laden. Het is namelijk heel vaak zo dat de lader de accu met een duidelijk lagere laadstroom laad als de camera of de Lap-top aan staat. Wanneer je het apparaat uit schakeld is er meer stroom beschikbaar voor de lader. Deze wordt dan ook omgeschakeld naar een hogere laadstroom.
Dit is allemaal heel anders dan wat er in onze zenders zit. Ik ken natuurlijk lang niet alle zenders maar ik ken geen moderne zender waar de lader in de zender zit. De accu wordt altijd van buiten af geladen. Een externe lader wordt op de zender aangesloten of de accu wordt uit de zender gehaald.

Het kan geen kwaad voor de accu of de zender als je tegelijk laadt en de zender gebruikt, ZOLANG DE SPANNING MAAR BINNEN VEILIGE GRENZEN BLIJFT. Helaas kan je dat niet garanderen, waarom is al besproken. Dus bestaat er een mogelijkheid dat er een veel te hoge spanning op de zender elektronica komt te staan. Jan (Corrien) heeft hier al diverse keren de resultaten van gezien en, geloof me, daar wordt je niet vrolijk van.
Met andere woorden, weest voorzichtig en blaas je (dure) zender niet op.

Overmoed zei:
Van uit de lader gezien staan zender en accu paralel.
Lader stuurt een vaste stroom, zender gebruikt wat hij nodig heeft en de rest verdwijnt in de accu.

Dit is correct. Met accu en zender tegelijk wordt de zender waarschijnlijk niet opgeblazen. Wat het met je zendsignaal doet weten we natuurlijk niet.

Maar je loopt wel het risico dat de lader de spanningspiek die het 'accu vol' signaal aangeeft niet opmerkt.
Dit kan omdat de zender deze piek absorbeert (doordat hij stroom uit de accu trekt op het moment dat de lader de accu probeert te meten - daar daalt de spanning van). Het gaat maar om een kleine piek, zo tegen de 25 milivolt.
Dus die spanningspiek zou kunnen verdwijnen en dan wordt je accu overladen.

Laten we het er op houden dat de opmerking 'lader niet als voeding gebruiken' niet zonder grond in de handleidingen van zowel zender als later staat.

Er is natuurlijk niet zoiets als een spanningspiek, die het accu-vol signaal aangeeft. Integendeel, een delta peak lader slaat af als de accuspanning met een bepaald aantal milliVolts binnen een bepaald tijdsbestek daalt. Dit zal ook wel worden bedoeld, maar voor de goede orde wil ik dit toch even corrigeren. Het stroomverbruik van de zender kan zo'n delta-peak van de accu dus hooguit bevorderen.
Het probleem van laden én de zender ingeschakeld hebben zit 'm echt uitsluitend in de spanning, die bereikt kan worden. Zoals reeds eerder geschetst kunnen door slechte kontakten open klemspanningen op de zender-elektronica terechtkomen. Een universeellader als de lader 5r levert bijv. een onafgevlakte gelijkspanning van 36 Volt (je meet dan 25V-dc). Zolang de accu in orde is, er geen slechte kontakten zijn en ook de aan-uit schakelaar met rust gelaten wordt is er niets aan de hand. Mankeert er ergens wel wat, dan kan dat bliksemsnel fataal zijn. Nog erger wordt het al er een snellader wordt gebruikt, die voor hoge cellenaantallen geschikt is. Zo'n apparaat levert spanningen tot zo'n 60 Volt en bij het snelladen staan er dan piekspanninkjes op de bedrading, die flink hoog kunnen zijn. Ook als alles in orde is kan het dan dus al mis gaan.

Het mishandelen van de zenderaccu door verkeerde laadgewoonten en de gevolgen daarvan is in dit draadje weliswaar niet aan de orde, maar ik wil er wel even op wijzen. Lees dit draadje daarvoor maar eens door: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=42829

Uit elektrotechnisch oogpunt:

Het maakt voor je accu niks uit,
Het maakt voor je zender niks uit,
Het maakt voor je lader niks uit.

Mits deze voldoende stroom kan leveren om de accu te laden en tegelijkertijd de zender te voeden.
Is dit niet het geval zal de spanning dalen, dat betekent dat de zender uit balans raakt, en je deze dus weer moet bijtrimmen, en dat je accu niet op gaat laden.

Ik heb mijn zender aangepast zodat ik tegelijkertijd kan zenden en laden, maar mijn ervaring is dat de zender ENORM instabiel wordt als de netvoeding er aan hangt.

De auto gaat gekke dingen doen.

Back