Laden met Schulze 330

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door robert zeeland, 17 jul 2004.

  1. hallo Rob

    Okay, maar ik mis het overzicht in de functies en op welk moment je wat kunt doen en instellen. Het is waarschijnlijk gewoon TE simpel voor woorden, daarom zou het me helpen als een ervaren gebruiker het even zou voordoen.
    Bijv. -> Laden lipo's gaat super. Maar op uitgang 2 een zender er bijprikken....(?) :de lader zegt "A2 ueberspannung"
    Bijv. -> Zenderaccu ontladen en weer opladen op 1/10C (?) Geen flauw idee...
    Bijv. -> Oude NiCd's opleuken-> dus: bovengenoemde laadprogram aantal keren herhalen met afkoelperioden. ('K heb ooit eens gehoord dat 'ze het kunnen, maar) hoe?
    Bijv. -> Om in bepaalde menu's te komen...... moet je dat doen door de accu('s) aan te sluiten VOORDAT je de lader op de voeding inprikt??
    Bijv. -> Testen op capaciteit en 'fut' vd cel(len) ..hoe??
    Bijv. -> Het schijnt mogelijk te zijn om op beide uitgangen lipo cellen te laden. Hoe instellen?

    Als iemand het weet, hoor ik het graag!

    groeten, robert~ :)
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Robert heeft er wel wat nuttige vragen tussen zitten die ik ook zou willen weten, maar nooit de moeite heb genomen mij er in te verdiepen. Sommige mensen vinden het makkelijk om een apparaat te kunnen bedienen met zo min mogelijk knopjes :roll: Een Schulze 330 is dus niet zo'n apparaat. Waardeloos met maar 2 knopjes. Allemaal moeilijke toetskombinaties om in een menu te kunnen komen... Waardeloos, zet er dan gewoon een knop bij. Dan is de kans op fouten in mijn ogen een stuk minder.

    Afijn, misschien dat een moderator dit draadje zou willen splitsen gezien dit buiten het topic valt en toch wel interessant voer is voor andere (vele) schulze 330 gebruikers?
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    OK, draadje gesplitst, daar gaan we. Andere gebruikers, correct me if I'm wrong...

    Even algemeen:
    a. Akku2 kan tot 6 cellen NiCd en 3 cellen Lipo laden met vaste laadstroominstelling tot 300 mA, accu's met meer cellen dus op Akku1.
    b. De lader laat normaliter van Akku1 naast een aantal parameters {GO} zien hetgeen betekent dat de lader gereed is, het laden start automatisch wanneer je een accu aansluit, ook Akku2 !!!!! Parameters verander je dus zonder accu aangesloten.
    c. De parameters van Akku2 zie je pas wanneer je beide toetsen ingedrukt houdt. Je kunt de parameters van Akku2 alleen veranderen door + ingedrukt te houden en dan pas de 12V op de lader te zetten, je ziet een streepje onder de parameter die je kunt instellen, met - ga je naar een volgende parameter, met + verander je de waarde van die parameter. Pas dus op dat je WEET wat je Akku2 instellingen zijn, ook hier gaat het laden bij accu aansluiten direct beginnen... Tijdens laden wordt het laadproces van Akku2 weergegeven als Akku1 niet laadt, anders even beide toetsen ingedrukt houden.
    d. Akku1 instellingen wijzig je door +/- samen ingedrukt te houden en dan - los te laten. Vervolgens scroll je met - door de parameters en met + verander je de waarde, net als bij Akku2. Na de laatste parameter gaat de lader vanzelf weer in {GO} staan wachten tot een accu wordt aangesloten.
    e. Het laadprogramma van Akku1 verander je voor het aansluiten van de accu door vanuit de {GO} situatie - of + te drukken. Je scrollt dan door de vaste volgorde van vaste stroom ontladen E-25mA/E-1A via de autoprogs (indien voor het gekozen accutype van toepassing!!!) Auto-E/EL/3EL/3LE/LE/AutoL/ naar vaste stroom laden I+0.1A/I+5.5A.
    f. De totale capaciteit die is geladen/ontladen wordt van de laatste 3 cycli onthouden en is oproepbaar door de +/- toetsen samen in te drukken en los te laten, + waarden van het laden, - waarden van het ontladen.

    Nu je vragen:
    1. Zie a.
    2. Zie d. voor instellingen en e. voor laadprogramma, zoals je ziet kun je geen autoprog gebruiken met vaste laadstroom van 1/10C. Dus of op auto3EL of handmatig.
    3. Dit is het 3EL of 3LE prog., er is GEEN afkoeltijd en dat is ook niet nodig omdat je maar met 1A max. kunt ontladen. De Infinity2 zou je hierin beter bekoren, hogere ontlaadstroom, tot 99 keer cyclen en de op vaste stroom of autoprog.
    4. Zie b.
    5. Door 3. uit te voeren en dan de geladen/ontladen capaciteiten te bekijken, zie f. De 'fut' is niet in een waarde uitgedrukt maar ik denk dat de laadtijd/ontlaadtijd er een beetje over zegt...
    6. Zie c. voor Akku2, kies type Lipo, kies aantal cellen, kies laadstroom en laden maar op Akku2. Zie d. voor Akku1, instellingen maken en bij {GO} accu aansluiten en laden maar op Akku1. Als een van beide vol is gaat het piepen en zie je op de display wel een melding voorbij scrollen welke accu vol is...
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Nice Rob! [​IMG]
     
  5. Hi guys
    Ondanks de ondoorzichtige gebruiksaanwijzing met vermeende foutjes hier en daar, heb ik nog geen moment spijt gehad van mijn aankoop.

    Bedankt voor je informatieve reactie Rob! Misschien kunnen ze bij Schulze Gmbh nog een mannetje gebruiken op de afdeling Anleitung :D

    LiPo rules!!

    robert :)
     
  6. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    :pim:
     
  7. Hallo

    Het is en blijft een zeer technische lader, maar ik hoop dat Schulze ooit met een meer logische menusturing komt. Toch is er goed mee te werken.
    Eigenaardig is bijv. dat als je 'm aansluit op een voeding je soms "accu 2 abziehen" kan zien staan, terwijl er toch niets is aangesloten op op uitgang 2.

    Wat blijkt....... :| Dit dient om aan te geven dat de ingangsspanning te hoog is!!! 1)*

    Lust u nog peultjes?

    Laadze, robert :)
    1)* Voeding geeft als'ie erg heet wordt tijdelijk 23,8V af ipv de gebruikelijke 13,8V...
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
  9. kabouter_54

    kabouter_54 Guest

    Ik heb een Schulze en een Infinity maar de infinity vind ik wat gebruiksvriendelijker en als ik hem een paar ontlaad en laad cyclusen geef dan zie ik precies in zijn geheugen hoe dat het met de accu gesteld is en daar kun je desnoots 99 keer cyclusen. :D
    Maar de Schulze heeft ook zo zijn voordelen en dat zijn vooral de automatishe standjes van NiCad en NiMh die zijn sneler en beter dan de infinity. :D
     

Deel Deze Pagina