Laden op de "storage" stand

Door de weersomstandigheden staad de 450 nu al een maandje of twee stil, maar mijn lipo's liggen nog steeds geladen. Nu heb ik op mijn lader een functie "lipo storage", maar daarmee kan ik maximum 1000mah laden. Is het aan te raden om de lipo's te ontladen en te laden op deze stand of mogen ze nog een tijdje "vol" blijven liggen?

Een lipo vol laten liggen is slecht voor een lipo dus ontladen en op storage niveau brengen.
Elke dag vol laten liggen is er 1 dus reken maar uit.
1 dag is ook slecht maar als je dat een paar keer doet op de totale levensduur dan zal het niet zo veel uitmaken.;)

Nu heb ik op mijn lader een functie "lipo storage", maar daarmee kan ik maximum 1000mah laden.

Normaal ontlaadt je de lipo in je vliegtuig tot dat ze voor 80% leeg zijn.
Op storage niveau brengen tot 60% is dan hooguit een paar honderd mAh.
Als je een volle lipo op storage niveau wil brengen dan ben je verkeerd bezig.
Vlieg ze dan leeg of laadt ze niet vol als het niet zeker is dat je gaat vliegen.
Ik denk trouwens dat je 1000mA bedoeld i.p.v.1000mAh en dan duurt het wat langer maar is verder geen probleem.
M.a.w.de stroom is beperkt tot max 1000mA en niet de capaciteit die je kunt laden of ontladen afhankelijk of je boven of onder 3.8V per cel zit.

Als je wil dat je volle lipos klaar hebt liggen bedenk dan wat je belangrijker vindt.
Het gemak of de levensduur van je lipos.
Alleen bij dagelijks vliegen maakt het weinig uit omdat ze dan toch al snel aan het maximum aantal cyclussen zijn.

Laatst bewerkt:
Der is ergens een topic van mij heet iets in de trand van
"in hoeveel tijd een volle lipo gebruiken" Daar wordt dit ook besproken...

Gevonden.:D

Wel een wat ouder draadje want we hebben inmiddels al meer ervaring op gedaan en zijn er steeds meer over eens dat volle lipos lang laten liggen niet verstandig is.
De relatie tussen lading percentage en lipo spanning is alleen betrouwbaar dicht bij 4.2V per cel.
Als storage spanning is 3.8V per cel echter wel gebruikelijk of dat nu overeen komt met 30% of 60% lading.

%60hoeveel-tijd%60-een-volle-lipo-gebruiken-waneer-lipo-storage-gebruiken-aantal-dagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Net geprobeerd, 5 min gehoverd met lipo, sluit hem aan en laat hem laden in "lipo storage". Na 20 seconden signaal dat laden klaar is, als ik naar de status kijk zie ik dat de 3 cellen op 3.80V staan, is dit de bedoeling??

Dat is de bedoeling ja.
De lipo kan nu het langste ongebruikt blijven liggen zonder schade en als je gaat vliegen is hij met 2C laden al na ca 20 minuten vliegklaar.

Back