......Over het algemeen is de balancer niet nodig met een 2 cellen pakket. Zolang je af en toe de spanning van de cellen in de gaten houdt met een voltmeter......
Dat zal ik niet zo stellig willen beweren. In principe is het voor elke accu belangrijk dat alle cellen even vol zijn. Bij de meeste accu's, zeker degene die wij al jaren en jaren gebruiken, is het niet zo erg als een cel een beetje overladen wordt. Als er in een accu dus één cel is die iets eerder vol is dan de rest zal die even overladen worden.
Bij LiPo's is dat een ander verhaal. Voor deze accu's is het schadelijk als ze overladen worden. Het KAN zelfs zo erg zijn dat de cel die overladen wordt in de fik vliegt. Oké dat zijn (zeer) zeldzame gevallen maar het is gebeurt en kan weer gebeuren.
Daarom is het gewoon sterk aan te raden om je LiPo accu MET een balancer erbij te laden. Zelf in de gaten houden met je multimeter is in de meeste gevallen niet half zo goed als dat een balancer het zal doen! En als je dan een keer op het veld je balancer vergeten bent dan kan het heus niet zo veel kwaad als je de LiPo accu dan eens een keer (of zelfs 2 of 3 keer) zonder balancer laad. Bedenk dan wel dat je eenmaal thuis de accu met de balancer controleert.
......Ik ken laders die op de balancer weergave van de lader hele andere waarden aangeven dan mijn voltmeter. Lader zegt dat ze uit balans zijn en mijn voltmeter geeft een keurige balans aan.
Ik heb liever niet dat mijn lipo oprookt door niet goed werkende belancers!
Dan ben ik toch geneigd om de balancer eerder te geloven dan de multimeter. Vergis je niet in de nauwkeurigheid van die dingen. Die valt vaak behoorlijk tegen, vooral van die goedkope dingen bij de Aldi of de Gamma of zo iets dergelijks vandaan. En als dan ook nog de batterij van die meter nog eens leeg begint te raken dan kan je een heel behoorlijke meetfout hebben. Ik heb fouten gezien van meer dan 1V, en dat is echt geen grapje.
Bedenk je goed dat het voor LiPo's dus echt van levensbelang is dat geen enkele cel in een accu boven de maximale spanning uit komt. De fabrikanten van de laders en balancers weten dit ook heel goed. Ze weten ook dat als ze verkeerde apparatuur afleveren ze daar zeer zeker op aangesproken zullen worden.
Wat als er een schuur uitbrandt of een auto? (wat dus al gebeurt is). Als dan blijkt dat de lader of de balancer niet goed was dan hebben ze een heel groot probleem!
Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen en heel grofweg kan je zeggen dat de duurdere laders/balancers beter zijn dan de goedkopere.
Dat wil echter niet zeggen dat de goedkopere per definitie slecht zijn! Ze hebben vaak minder functies, kunnen minder hoge laadstromen leveren en ook een beperkter aantal cellen tegelijk laden. Ook kan de balancer vaak een geringere balance stroom aan. De goedkopere balancers kunnen bijvoorbeeld maximaal 100mA verwerken en een duurdere kan maximaal 300mA verwerken.
Dit soort verschillen en allerhande "toeters en bellen" maken een lader (veel) duurder maar niet per definitie beter!
Weest dus voorzichtig met dit soort uitspraken, ze kunnen misschien ooit wel eens "terugbijten".