laden van graupner mx-12

Ik heb een mx-12 zender van graupner gekocht en zocht hiervoor een lader.
Dus op naar de hobbywinkel in de beurt om daar een lader te halen.

Een goede lader gevonden waarbij aantal cellen en laadstroom is in te stellen.
Ook schakelt de lader als de accu bijna vol is over op druppelladen.

Ok het laden gaat goed maar na zes uur laden PLOF 8O lader kapot...rammelt dus zal wel een elco gesprongen zijn.

De zender geeft nu aan dat hij vol is en doet het voor de rest prima maar de lader is RIP.

Ik krijg onder garantie :lol: een nieuwe lader, maar nu is mijn vraag of het door de zender komt dat de lader ploft :?:

Alvast bedankt

6 uur laden vind ik wel veel, of je moet een overnight lader gekocht hebben die maar een 100 a 200 mha geeft per uur. Ik denk persoonljk dat het aan de lader ligt, anders zou de batterij imo niet opgeladen zijn.

Een lader moet duizenden paketten (uren) kunnen laden dus als hij er na 6 uur al mee ophoudt is er duidelijk iets mis mee. Ik bedoel dus met de lader, je zender heeft hier volgens mij niets mee te maken.
Alleen als er iets fout is met de zender, kortsluiting in de laadplug bijvoorbeeld, zou die problemen kunnen geven. Maar als dat zo zou zijn zou je ook al een foutmelding van je lader moeten krijgen en zal je zender hoogstwaarschijnlijk ook niet werken.

De MX12 heeft een 3 Ampere zekering aan boord. Zo lang de zender het nog doet is deze heel. Zo lang de zekering nog heel is, is er bij het laden niets misgegaan met de zender.

Wat voor een acculader was/is dit?

Arie,

Lees bij de modelbouw FAQ de stukjes over de NiCad en NiMH accu's eens door. Daar kan je veel informatie uit halen en worden je vragen beantwoordt.
Het Nicad verhaal vindt je HIER.
Het NiMH verhaal vindt je HIER.

De eerste 24uur van een electronisch toestel zijn crusiaal. Dit is statistisch bewezen en dient gezien te worden als "burn-in". De meeste problemen met een toestel komen dus voor tijdens de éérste 24uur van gebruik. Dus met die van jouw was er duidelijk wat mis en valt hij weer in de statistieken.

Back