Laden van loodaccu 12V 7.2Ah

• Topicstarter Topicstarter Bertragen
  • Startdatum Startdatum
B

Bertragen

Guest
Hallo,

Ik heb hier nog een loodaccu staan en ik zou die graag eens terug laden.
het is een 12V 7.2Ah..
Nu, op mijn lader moet ik instellen op hoeveel aH ik die laad... Weet iemand met hoeveel A ik deze batterij kan/mag laden?
En binnenkort is die lader weg. Dan koop ik een Robbe lader 5 ofzo, kan ik daar ook de loodaccu mee laden?

ALvast bedankt
Bert

Hoe lang moet ie dan wel niet laden???
En weet iemand nu met hoeveel A ik die mag ladn?

Draadje heb ik al eens gelezen.
Maar ik vraag om te laden met hoeveel AMPERE?!
Groet
Bert

De aanduiding "C" staat voor het deel van de accucapaciteit waarmee geladen mag worden. Jouw accu heeft een capaciteit van 7,5 Ah. In theorie kan de accu geduren de 1 uur 7,5 Ampere leveren of 2 uur 3,75 A of 7,5 uur 1 Ampere.
Capaciteit gedeeld door stroom= tijd.

Als een accu met 0,1 C geladen mag worden is dat in jou geval dus 0,1 maal 7,5 = 0,75 Ampere.

Ik hoop dat het duidelijk is. In de FAC over loodaccu's kan je dit nalezen.

Laatst bewerkt:
NPS:
Bedankt !
Maar het is wel een accu van 7.2A maar dat doet er niet echt toe
Alles wat ik moest weten
Bert

Het verschil tussen Ah en A is voor veel modelbouwers onduidelijk...

En niet alleen modelbouwers.

In het verleden adverteerde en grote modelbouwwinkel regelmatig met snelheidsregelaars van 30 Ah.

Ja daar hoeft hij zich niet voor te schamen het kan ook een typefout zijn maar als hij het niet snapt wil ik het hem nog wel verduidelijken.:)

Laatst bewerkt:
Draadje heb ik al eens gelezen.
Maar ik vraag om te laden met hoeveel AMPERE?!
Groet
Bert
Als je het helemaal gelezen hebt zou je deze vraag niet stellen want het staat in dat stukje.

500mA = 0.5A is wel een mooie stand
Dat is wel erg weinig hoor. Het kan wel maar het laden duurt dan wel heel erg lang.

Je mag een loodakku met zo.n 10% laden dat houd voor jouw in

750 miliampere dus
Ook dit is eigenlijk te weinig. Het kan wel maar is niet erg efficient en het laden duurt erg lang.

Voor veruit de meeste loodaccu's die in de modelbouw worden gebruikt is een maximale laadstroom van 0,3C tot 0,5C een prima laadstroom. De accu "voelt" zich daar het lekkerste bij en de laadtijd blijft ook nog binnen redelijke grenzen.
Voor de accu van Bertragen betekend dit hij geladen kan worden met 2,5A tot 3,5A. Persoonlijk zou ik voor de lage waarde kiezen want dat is net nog even beter voor de accu.

Back