Laden van nikkelmetaalhydride

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Andremarcus, 27 okt 2019.

  1. Andremarcus

    Andremarcus

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nieuw Amsterdam
    Beste mensen,

    Ik heb een eigen gebouwde kart op een gelijkstroom elektromotor van 72 volt gemaakt.
    Nu heb ik van een accupakket van een Toyota Lexus 2 pakketten samengesteld van 54 cellen in serie.
    Dit zijn echter nikkelmetaalhydride accu's. Die na mijn weten een speciale lader vragen.

    Weet iemand waar ik zo'n lader zou kunnen kopen of heeft iemand een schema om deze te maken?
    Het mag ook een druppellader zijn.

    Met vriendelijke groet,

    Andremarcus
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ten eerste.. 72 Volt kan dodelijk zijn, hou daar rekening mee.
    Ik zou ook gebruik maken van een BMS, dan bewaak je de cellen.
    Laders moet je in de industrie zoeken, omdat het boven de 50 Volt is zal je in de particuliere handel niets vinden omdat dat te gevaarlijk is.
    Op Alibaba vind je van alles.

    GJ
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Je bent al gewaarschuwd door GJ en daar sluit ik me volledig bij aan, weest voorzichtig!
    Als je wat meer wilt weten over de NiMH accu en hoe hij geladen moet worden lees dan het stukje dat ik daar jaren geleden al over heb geschreven eens door. Je vindt dat hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/.
    De in de modelbouw gangbare laders zal je niet voor jouw accu kunnen gebruiken omdat die tot maximaal ongeveer 48V zullen gaan. Ook de andere lader die "normaal" in de handel zijn zullen niet tot 72V gaan, je zal daar inderdaad voor in de "professionele" wereld moeten gaan zoeken. Ik heb een beetje zitten zoeken voor je maar heb helaas geen lader kunnen vinden. Wel voor Li-Ion accu's zijn er laders te koop die tot 72V gaan maar dat zijn wel kostbare apparaten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik sluit me geheel bij GJ en Ernst aan, dat je dit soort dingen eigenlijk niet zou moeten willen, vanwege het gevaar waar je jezelf aan blootstelt. Tenminste, bij "zelfgemaakte kart" heb ik niet een beeld van een professioneel gebouwd voertuig voorzien van degelijke bekabeling, en veilig weggewerkte accupaketten, aanraakveilige laadcontacten, of botsingsbestendige accu-bevestiging.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nog eens zitten denken.
    Je hebt 54 cellen.
    NiMh hoeft normaal gesproken niet zo enorm bewaakt te worden maar met een BMS zou je per cel kunnen laden.
    Simpeler is om je 54 cellen op te delen in packs van 9, dan heb je 6 packs van 9 cellen.
    Eventueel met stekkers ertussen.
    Dan is het veiliger in noodgevallen want dan hoef je maar 2 stekkers los te koppelen om een veilige spanning te krijgen.
    En je kan dan ook gebruik maken van modelbouwladers, of zelf iets simpels bouwen dat maximaal 1C laad bij 1,4 Volt per cel.

    GJ
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor het laden is dat absoluut een goede optie. Het verandert verder niks aan of het een goed idee is om zoiets te doen of niet.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik kan geen mening geven of de kart veilig gebouwd is of niet.
    Het is in ieder geval wel allemaal metaal, dus dat geleid prima.
    Als je eenmaal in de kart zit is er niets aan de hand, hij staat op rubber wielen.
    En de zolen van je schoenen isoleren ook.
    Alleen het aansluiten van de accu levert een potentieel gevaar op, plus eventuele botsingen.
    Je moet op de een of andere manier het ding heel snel veilig kunnen schakelen, dus 2 onderbrekingen in de leiding zodat je maximaal een volt of 36 aan spanning hebt.

    GJ
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Split de accu in 2 delen en zoek naar een Robbe infinity lader. De Infinity laders kunnen tot 30 cellen laden. Neem 1 lader en laad de helften om en om of neem 2 laders met 2 voedingen gescheiden van aarde en je kunt de 2 helften gelijktijdig laden.

    De Infinity-3 lader kan van alle infinity's de hoogste amperages aan.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  11. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Vreeswijk
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb eventueel nog een Schulze ISL6-636+ te koop.
    Heb daar heel veel 27 cellen pakketten mee geladen voor de 'oudere' F5B wedstrijden.
    Laadt tot 36 cellen met max 6.5 Amp.
     
  13. Andremarcus

    Andremarcus

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nieuw Amsterdam
    Hallo allemaal,

    Bedankt voor de snelle reactie van jullie allemaal.

    De bouwwijze heb ik zeer veilig gemaakt met een zeer stevige constructie en zeer goede isolatie. Ook zit er een noodschakelaar op en een dodemansknop. De connectors die ik gebruik zijn geschikt voor een voltage tot 200 volt en worden gebruikt bij het laden van heftrucks
    De accu packs zijn in vaste vorm van 8 cellen in serie.
    Deze heb ik in een frame op elkaar gestapeld en dmv een koperen strip weer in serie gezet om zo de benodigde 56 cellen in serie te krijgen. Het is daarom lastig dit te onderbreken en minder veilig als er weer gekoppeld dient te worden

    Is het mogelijk wat GJVO zegt om dan met 2 van deze laders in 1 keer ze te kunnen laden?
    Zet je dan de 2 laders in serie?
    Past deze lader die 30 cellen aan kan zich dan automatisch aan? Ik begrijp dat deze lader 30 cellen aan kan. Mag je dan 2 laders in serie zetten (2x30 =60 cellen).
    Maar ik moet er 56 laden. Is dat dan niet 4 te veel of past de lader zich hier op aan.

    Ik hoop op jullie reactie

    Met vriendelijke groet,

    Andremarcus
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan geen laders in serie zetten.
    Je moet je pakket electronisch splitten in 2x23 cellen.
    Dan krijg je dus eigenlijk 2 pakketten.
    Op elk pakket zet je dan 1 lader.
    Je laad dus 2 pakketten parallel.
    Als ze beide klaar zijn met laden maak je er weer 1 pakket van, dus zet je het in serie.
    Wat ik me kan herinneren past de lader zich aan aan het aantal cellen, je moet alleen de chemie instellen, dus je moet hem op NiMh zetten.
    Nou is het wattage dat de lader kan laden wel beperkt maar de Schulze was destijds een redelijk krachtige en zeer betrouwbare lader.

    In jouw geval zal je toch ergens een onderbreking moeten maken bij 23 cellen.
    Je moet een plus en een min aansluiting hebben om een lader op aan te sluiten.
    En dat maal 2.
    Lijkt mij niet zo moeilijk om dat te realiseren.
    Hij hoeft niet exact 23 en 23 te zijn maar als ie maar ergens gesplit wordt en je dan niet meer dan 30 cellen in serie hebt staan, anders kan de lader dat niet aan.

    GJ
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Een onderbreking is niet nodig als je zeker weet dat de 2 laders galvanisch gescheiden zijn, iedere lader op een eigen voeding welke niet aan aarde hangt zou voldoende moeten zijn.
     
  16. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Vreeswijk
    Laders, zolang het rechtoe rechtaan laders zijn kan je in serie zetten
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zolang er galvanische scheiding tussen primaire en secundaire windingen is, wel. Maar da's lang niet altijd het geval voor zo ver ik weet.
     
  18. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Als eerste zou ik willen beweren dat wanneer je je vraag niet zelf kan beantwoorden, dat het té gevaarlijk is.
    Zeker zonder iemand die letterlijk, fysiek dus, naast je staat wanneer je bezig bent.
    Die persoon moet ruim voldoende verstand van accu's en laders hebben én in staat zijn om de kleine dingen die echt goed fout kunnen gaan te voorzien en voorkomen.
    56 stevige NiMH Cellen en dan moeten improviseren is geen kattepis.


    Wanneer je een druppellader wilt gebruiken kan je ze gewoon in serie houden, je zult alleen een voeding moeten hebben waarvan de spanning groot genoeg is én een regelbare/instelbare stroom heeft. Je laadt dan op tijd en liefst ook op temperatuur voor dit soort grote pakketten.

    Wanneer je snel wilt laden, en dus mét automatische afslag, zou je weer een stroom bron kunnen gebruiken die tot voldoende spanning haar stroom leveren kan, wat je dan combineert met een zeer betrouwbare temperatuur afslag. Meerdere sensoren in een groot pakket is dan zeker gewenst.

    Wanneer je een modelbouw lader wilt gebruiken, die op delta piek afslaat, zul je in jouw geval het laden van de accu moeten splitsen in één pakket van 4x 8 cellen en een van 3x 8 cellen. Je hebt dan een aftakking nodig. De beide laders moeten namelijk absoluut hun eigen afslag hebben, je kan in dit geval niet één afslag voor beide laders hebben. Geen enkele lader is exact gelijk aan de andere dus beide accu helften zullen niet exact gelijk geladen zijn.
    In dat geval moeten de twee laders volkomen galvanisch gescheiden zijn, dit kan in principe alleen wanneer je geen geaarde voedingen hebt en in geval van een (lood)accu voeding moeten de twee laders ieder hun eigen accu hebben.
     
  19. Andremarcus

    Andremarcus

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Nieuw Amsterdam
    Is deze situatie zoals geschets al voldoende of moet er echt een volledige onderbreking zijn?

    Mvg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theoretisch gezien hoeft er geen onderbreking te zijn maar praktisch zou ik het wel doen.
    Ik weet niet hoe de laders technisch eruit zien en om problemen te voorkomen zou ik een onderbreking maken.
    Zoveel moeite is het niet plus, wat ik al eerder schreef, je werkt dan met veilige spanningen.
    Ook bij een eventueel probleem is het veiliger.
    72 Volt prikt best en sommige mensen vallen dood neer bij aanraking.

    GJ
     

Deel Deze Pagina