laden via sigarettenaansteker?

kan je je lader zomaar aan de auto sigarettenaansteker 12V bron hangen?

bij deze Lipo lader blijkbaar wel, maar deze laad ook maar met 0.75 A
cellcharger.jpg

ik weet niet wat voor zekereringen er tussen de accu en de aansteker zitten, maar ik neem niet aan dat ik daar zomaar mijn lader aan kan pluggen (zou wel makkelijk zijn voor op vakantie etc.)

weet iemand in hoevere dit kan? of verschilt dit per auto? en het maakt vast ook nog uit of de auto rijdt of niet :roll:

tja, en anders wordt het gewoon motorkap open hé
049.gif
(zal mijn vader iets minder leuk vinden denk ik :roll: )

hoi

Bij mijn pa z'n auto staan er 10 A zekeringen aan de sigaretteninsteker. Dit zou dus zonder problemen moeten gaan. Kijk eens in de handleiding van de auto om te zien welke zekeringen ertussen zitten. Het moet gaan, want robbe-laders (eenvoudige types) hebben ook sigarettenaanstekerpluggen :banana:

Niels

hallo allemaal

het is wel verschilend per auto want ik heb een ford en daar zit een 15A zekering in en in een renauld zit een 10 A zekering.
dus gewoon eve in het boekje kijken en anders aan de binnen kand van het afdekkapje van de zekering kast in de auto.

p.s. nog de beste wensen

hmm, moet ik dus maar eens bekijken...

en als je rijdt, dat wordt de accu geladen, en staat er hogere spanning op lijkt mij?
vind lader spaningschommelingen niet erg, of alleen laden bij stilstand?

kan voor nood wel maar liever niet, de sigarettenplugaansluiting is gemaakt om maar even een wat hogere stroom te leveren en als je er een 1/2 uur 5 amp doorheen stookt kan de bedrading wel eens warm worden, ook knikkert de spanning meestal een eind in elkaar en wil het geheel gewoon niet laden !!
Heb het vroeger wel eens geprobeerd met een aansluiting achter in de auto direct van vooraf bij de accu vandaan gehaald. Pas met 10 kwadraat kabel hield ik 12 volt bij 5 ampere laadstroom over !! de lengte van de kabel was ongeveer 6 meter in totaal dus ga maar na hoeveel spanning er over een 1,5 kwadraat kabeltje van 3 meter (wat meestal naar zo´n sigaretteplug loopt) valt..........................Peet........................8)

kijk eens op de sloop naar de accu van een renaultje 5 of een eend, die heb ik jaren gebruikt , kon er een hele middag op laden en was ook nog een beetje sjouwbaar.....
Anders een nieuwe bij de halfords heb je vaak al voor zo rond de 30 Euros.....................Peet...........................8)

Bv Mondeo (10A) heeft geen problemen met 9A continue op de sigarettenaansteker (vrieskist tijdens vakantie) hetgeen precies overeenkomt met het opgegeven vermogen. Moderne auto's zijn er op gemaakt vanwege alle snufjes die je tegenwoordig kunt krijgen (lampen, pompen, stofzuigers, koffiezetapparaten etc.).

Ik gebruik m'n Infinity probleemloos (zonder motor) met 7 cellen 3A, met draaiende motor wordt de stroom alleen maar lager dus dat is altijd goed en dan kan je Pa ook altijd nog starten...

Rob.

Ik vond het een paar jaar geleden leuk om autoradio's in te Bouwen ( met versterkers!!!!)
Daarvoor moest ik wel een aparte voedingskabel trekken door het schutbord.
Als je de aansluiting ongeveer bij het dashbord wil hebben dan hoeft de kabel niet zo extreem dik te zijn zoals bij Powerpete.
Dit is zo simpel als wat en binnen een half uurtje geregeld.
Wel een zwevende zekering plaatsen en dan het liefst zo dicht mogelijk bij de accu en natuurlijk aansluitpunten aan maken.

neem eens contact op met een electro installateur bij je in de buurt, deze vervangen in brandmeld en beveiligings installaties preventief 1x per jaar hun loodaccus welke erin zitten als backup.

heb zo gratis en voor niks 3 12v 7ah accus en een 12v 35 ah accu geregeld.

bij ons op de club laden ze via de stekker van de aanhanger, dat soort stekkers kun je gewoon kopen bij de autospeciaalzaak.

Joost zei:
hmm, moet ik dus maar eens bekijken...

en als je rijdt, dat wordt de accu geladen, en staat er hogere spanning op lijkt mij?
vind lader spaningschommelingen niet erg, of alleen laden bij stilstand?

Mijn infinity 2 trekt zich van de spannings wisselingetjes bij het rijden, auto lampen aan/uit enz er niets van aan, maar mijn Graupner Ultramat 5 ladertje raakt gelijk hopeloos in de stress (piep, piep!) als aleen al een andere lader aangesloten op dezelfde autoaccu afslaat of effe stevig door gaat pompen...

Bijgaand een foto van Arjen's accu tijdens een vliegmiddag...
Vraagje: Hoeveel laders zijn hier aangesloten?

afb408.JPG

[Hey joost(y), kun jij de knoppen van de upload niet links in het scherm zetten? Heb je ook geen last van die nu overheen vallende lycos reclame..]

eeh 7 laders??
vraagje hoe heb je infinity lader op je sigaretenstekker aangesloten.. een extra aansteker plug tussen de klemmen ge soldeerd of op een andere manier???

groet,

vinze

Niek zei:
Hey joost, kun jij de knoppen van de upload niet links in het scherm zetten? Heb je ook geen last van die nu overheen vallende lycos reclame..
goed idee, is inmiddels gebeurd..., als iemand nog meer goede suggeties/opmerkingen heeft, dan....... hoor ik het wel he ;)

Vinze zei:
eeh 7 laders??
vraagje hoe heb je infinity lader op je sigaretenstekker aangesloten.. een extra aansteker plug tussen de klemmen ge soldeerd of op een andere manier???

weet niet of Niek zijn lader op de sigarettenstekker heeft aansluit,
maar als je die stekker aan je lader wil koppelen, dan soldeer je toch gewoon 2 draadjes met een female banaan stekkertje aan die sigarettenstekker? stukje krimpkous eroverheen en klaar.

Joost zei:
weet niet of Niek zijn lader op de sigarettenstekker heeft aansluit,
maar als je die stekker aan je lader wil koppelen, dan soldeer je toch gewoon 2 draadjes met een female banaan stekkertje aan die sigarettenstekker? stukje krimpkous eroverheen en klaar.

Inderdaad Joost, dat is de handigste manier. Op de foto zie je trouwens dat de lader die van bovenaf is aangesloten bananestekkers gebruikt gestoken in bussen die zijn gesoldeerd in de knijpers. Op die manier kan je de lader makkelijk aansluiten op accu, voeding of op jouw manier dus ook op de aansteker plug.

Back