Lader boven maximale cell voltage tijdens deltapiek laden.

Hoi allemaal,

Ik ben mijn nieuwe 3000mAh. NiMH accu aan het laden, maar hij doet wat vreemd. Tijdens et deltapiek laden duwd hij de pack ruim over de 1.55v per cell. Mag dit eigenlijk wel? Ik dacht namenlijk gelezen te hebben dat 1.45v de absolute max was.

De accupack is van conrad huismerk, en mijn lader is een X-Peak 3 Plus van jamara.

grts,
Sven

Allereerst: je hebt de modelbouw-faqs over NiCd's en NiMH-accu's toch helemaal gelezen, hè?

De hoogste spanning, die je tijdens het laden behaalt, is afhankelijk van de laadstroom en van de kwaliteit van de accu.

Hoe hoger de laadstroom, hoe hoger de spanning zal zijn.

Hoe beter de accu is, hoe lager de spanning zal zijn.

Een waarde van 1,55 per cel is niet ongebruikelijk als je met 2 à 3 C aan het laden bent en als de accu niet helemaal van topkwaliteit is. De lader kijkt overigens niet naar de absolute spanning, maar naar het spanningsverloop. Zolang de accuspanning nog oploopt of gelijk blijft, gaat een delta-peak lader er van uit, dat er nog wel een beetje meer in kan.

Enkele ongeveer-waardes:
- een volgeladen NiCd- of NiMH-cel geeft 1,35 Volt (zo'n 10 min. ná het laden).
- bij het laden met 1 C wordt de celspanning 1,45 Volt.
- bij het laden met 2 C of meer wordt de celspanning 1,5 Volt.

Ik was met 1C aan et laden. Maar na et laden zakte et voltage weer redelijk vlot naar meer acceptabele waarden. :P Raar spul, dat deltapiek.

Tijdens het laden van een Nicad of NiMH cel loopt de spanning van de cel langzaam op. Wanneer de cel bijna vol is zal de spanning sneller op gaan lopen tot een bepaald maximum. Zoals Jan al beschreef is dit afhankelijk van de kwalitiet van de accu en de laadstroom. Na het behalen van dat maximum zal de spanning weer iets inzakken en dat is die delta piek. De lader detecteerd dat de spanning een maximum heeft berijkt en weer terugloopt. Welk maximum maakt niet uit. Er is een maximum gehaald en de spanning loopt weer terug. De delta peik wordt herkent en de lader stopt.
Overigens is 1,55V inderdaad behoorlijk hoog zeker als je maar met 1C laad. Dit zou kunnen wijzen op accu's van een mindere kwaliteit.

Back