Lader heet, lipo 'koel'?

Vanwege tips in een andere draad rond lipo laden, hier een nieuwe vraag.

Mij lader laad nu wel door waar die eerder al klaar was.
De lipo accu (3 cels, 11.1 v) blijft 'koel', de lader behoorlijk heet.

Is dit normaal bij snel-laden van lipo's?

Ik noem het snelladen, want de set van Carson, is een 1300 Mah lipo en een 1.3 A lader met ingebouwde balancer (4 draads stekkers ook)

De lader is nu de 3e keer dat ik hem gebruik, echt heet te noemen, voorheen erg warm, maar dan laadde die ook korter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zowel de lader als de balancer worden warm, er is altijd verlies. Bij redelijke onbalans tussen de cellen kan de balancer inderdaad best wel flink warm worden. Ik zou me er geen zorgen om maken.

Mijn Graupner Ultramat 14 wordt ook vrij warm. Kan nog wel m'n hand erop houden. Maar er staat ook een waarschuwing op : 'CAUTION : HOT !', dus ik denk wel dat dat normaal is...

Een lader moet dat wat uit het stopcontact komt omzetten in dat wat jouw lipo wil hebben. Bij die omzettingen gaat altijd energie verloren. De enige manier waarop dat kan, is middels warmte.

Je lader moet niet zo warm worden dat je er eieren op kunt bakken, maar dat een lader lauw tot warm wordt, is geen reden tot zorgen.

Je lader moet niet zo warm worden dat je er eieren op kunt bakken, maar dat een lader lauw tot warm wordt, is geen reden tot zorgen.

Deze lader is heter dan ik ooit had met snel laden van 4000+ nimh of nicad accu's. Bijna niet vast te houden.

Op een USA site zegt men inmiddels dat met ingebouwde balancer en 1.3A voor 1300 Mah accu laden 60 graden (celsius) geen uitzondering is. Ook het balancer gedeelte alleen kan heel heet worden als een accu echt 'mank loopt' qua de onderlinge lading verschillen per cel.

Na ja, ik zie het wel dan, als de accu maar niet scheurt of ontploft.
Volgende keer laad ik wel buiten.

Tsja, het zal een niet al te dure meegelerde lader zijn. Dan wordt er ondergedimensioneerd, maw. men neemt voor elk component het goedkoopste en maar net toereikende wat men kon vinden.

60 graden of warmer zou ik toch niet prettig vinden.

PS: hier heb ik meer over gevonden:
------------------------------------------------------
Hi,
new Akkus need sometimes a few charge and discharge prodedure.
It could be that you must do this 2 or 3 times.
If the Akku stops also after 20 sec. pleas write me an email with your
adress and i will sent this e-mail to the Carson Service, and you will get a
new one.
------------------------------------------------------

In de meeste LIPO's zit een soort 'lang houdbaar maken' chemische conservering stof in af fabriek.
Ook hebben veel lipo's de stof in zich om de batterij te 'conserveren', want af-fabriek kan ie wel 1 a 2 jaar in de magazijnen liggen.
Dat is de reden dat een lipo in beginsel niet alle power levert die die later bij juist gebruik wel levert.
Hij wordt niet beter, maar minder 'terughoudend'.

Die stof moet namelijk na een keer of 3 ontladen <-> opladen niet meer werkzaam zijn, waardoor de lipo pas echt zijn normale werk kan doen qua lading opnemen en afgeven.

Tevens las ik meermaals het advies om niet voor er 6 uur voorbij is weer op te laden als de accu gebruikt is.

Laatst bewerkt:
Back