ander "trucje" is om de accu met een normaal vermogen (0,5 of 1 ampere) te ontladen tot een nette afslag (zeg 3.6 per cel of zo), en daarna weer rustig (0,5 C) op te laden.
de lipo cellen zijn intern ook op elkaar aangesloten (er komt immers 1 stekker uit), en nivelleren intern ook enigzins.
door zo rustig te ontladen en te laden geef je de balancer meer tijd, en je maakt zijn werk wat makkelijker door het rustig te doen.
des te meer vermogen, des te groter de verschillen tussen de cellen tijdens laden/ontladen.
je kan eventueel wel even kijken of 1 cel tijdens het laden significant omhoog gaat in voltage tov de rest.
zo ja, dan is dat de "mindere" cel.
schiet die cel vrij heftig omhoog, komen de andere cellen niet in de buurt: vrij rotte cel...
Qua balance tijd: ik zie dat nooit zo erg, omdat mijn lader het vermogen gewoon terugschroeft als hij merkt dat er veel te doen is.
als de lader foutmeldingen gaat geven (op een gegeven moment geeft hij het op

) ontlaad en laad ik hem vaak en keer zoals eerder beschreven. komt eigenlijk maar 1 a 2 keer per jaar voor met 6 regelmatig gebruikte pakketten.
volgende laadsessies geef ik zo'n accu meer laadtijd (dus 1C ipv 2C, of 0,5C ipv 1C), en dan gaat het vaak weer een stevige tijd goed.
aangezien het een set accu's betreft (tegelijk gekocht),gaan de andere ook meteen omhoog in laadtijd.
qua totale laad/balancetijd zitten ze nooit zo extreem ver over de te verwachten tijd heen..
dus 0,5C = 2 uur laden
gaat hij er langer over doen/geeft hij met 0,5C foutmeldingen, is het pakket voor mij echt op.
in de praktijk merk je dan ook wel dat de puf er uit is.