Lader voor NiMH accu's

toen je stopte, was de batterij toen lauwwarm/warm dan is het tijd om te stoppen, als ie nog kaud/lauw is dan mag ie nog wel ff.

Ja, wat is warm? Het was volgens mij redelijk lauw, iets warmer dan mijn hand denk ik. Het was zeker niet té warm, want ik kon de accu heel gemakkelijk vastpakken zonder mij te branden. Ook kwamen de 2 bananenstekkertjes per ongeluk 1x tegen elkaar zodat er een klein vonkje oversprong. Dit was maar van een hele korte duur en maar eenmalig. De lader en de accu deden het hierna nog gewoon goed. Heeft dit misschien schade gedaan aan mijn lader? Ik voel me een beetje onnozel toen ik dat deed, maar ik weet nu wel hoe ik alles verder moet doen.

Groeten

Er staat ook in de FAQ over NiMH's dat de lader met 0,1C laadstroom de Delta Peak niet goed kan zien. Moet ik dan bij deze stroom zelf de accu ontkoppelen bij ong. 3600 mA geladen en een accuspanning van 8,7V? En is een eenmalige hele korte kortsluiting schadelijk voor de lader (hij deed het daarna nog perfect)?
Sorry voor de vele vragen, maar als ik het maar de eerste keer goed doe, dan lukt het de keren
daarop ook wel.

Groeten

ajax/RC fan zei:
Er staat ook in de FAQ over NiMH's dat de lader met 0,1C laadstroom de Delta Peak niet goed kan zien.
dit is zo, dus moet je de accu er zelf afhalen als ie vol is, als ie iets warmer is dan je hand met zo'n lage laadstroom is ie volgens mij wel vol :) als ie heet (hand branden) is dan is et echt foute boel.. ;)

ajax/RC fan zei:
En is een eenmalige hele korte kortsluiting schadelijk voor de lader (hij deed het daarna nog perfect)?
zoals je zelf zegt, hij doet et nog, denk dus niet dat ie dr iets ernstigs aan overgehouden heeft.. :)
alleen hoe heb je dan mannelijke banaanstekkers aan je lader zitten, die zitten toch aan de kabel naar de accu (en dus heb je een vonkje gemakat met je accu, toch?)
nouja in ieder geval, neit meer doen ;)

volgende keer al iets sneller opladen 0.5-0.8C (dan kan je wel de delta peak gebruiken denk ik..) en de keer dr na gewoon met 1C (dan werkt de DP zeker :))

@ Alexander

Bedankt voor je snelle reacties. Ik had per ongeluk eerst het laadkabeltje ontkoppeld van de lader en toen zijn de 2 bananenstekkertjes heel even tegen elkaar gekomen. Volgens mij is er niks kapot, want zowel de accu's als de lader doet het nog prima. Ik denk ook maar zo: Van fouten leer je, alle info die op het internet staat om je voor fouten te behoeden helpen wel veel, maar in de praktijk maak je altijd wel een klein foutje.

Groeten

De lader stopt ALTIJD meer in de accu dan de capaciteit van de accu is. Dat komt omdat het laden van de accu ook energie kost, dat heet het laadrendament. Een deel van de energie die de lader in de accu stopt wordt gebruikt om de rest van die energie in de accu op te slaan. Wat op het display staat over hoeveel er in de accu is gestopt zegt dus nog niets over hoeveel daarvan is opgeslagen. :?
Hoeveel er voor dat opslaan nodig is hangt van veel dingen af. Onder andere van de gebruikte materialen, de manier waarop de cellen opgebouwd zijn, hoe vaak de accu al is geladen en ontladen, hoe de accu gebruikt wordt, dus hoe hij geladen en ontladen wordt en ook de leeftijd.
Op de gebruikte materialen en hoe de accu opgebouwd is hebben wij geen invloed. Je kan er wel op vertrouwen dat de fabriaknten daar goed over nadenken. Toch is het wel van belang voor ons want er zijn accu's die juist om deze redenen minder of niet geschikt zijn voor de manier waarop wij ze gebruiken. Waar wij wel veel invloed op hebben is de manier waarop wij met de accu's omgaan. Daarmee kunnen we onze accu's heel makkelijk slopen of juist heel lang mee laten gaan.
Er zijn mensen (meestal wedstrijd rijders) die hun accu's met een rotvaart willen laden en die de accu ook nog eens tot een (volgens mij gevaarlijk) hoge spanning opladen. Zij zeggen dat ze er voordeel van hebben omdat de accu dan beter presteerd. Ik kan dat niet helemaal begrijpen want veel van die dingen zijn helemaal in tegenspraak met de eigenschappen van de accu's. Maar goed ik heb het nooit zo gedaan en kan dus niet uit eigen ervaring schrijven dat het niet werkt, alleen dat het volgens mij niet kan werken omdat de eigenschappen van de accu niet zo zijn. :|
Wat deze mensen wel merken is dat hun accu's al na korte tijd snel minder worden. Ze kunnen hun accu's misschien maar een keer of 50 laden en ontladen dan is het feest al over, de accu is al op, versleten en rijp voor de chemobak. 8O
Als jij lekker voor de lol wilt rijden en niet elk jaar of nog vaker nieuwe accu's wilt kopen dan kan je het beter rustig aan doen. Laad je accu met een laadstroom waarbij de accu zich het lekkerste "voelt". Dat is voor de meeste NiMH accu's tussen de 0,5C en 1C. Gebruik een goede lader die op tijd stopt met laden dan is er niets waar jij je zorgen over hoeft te maken. Gewoon de accu aansluiten, de instellingen controleren en de accu laden. Als hij vol is stopt de lader vanzelf en kan je lekker gaan rijden.

Zoals al gezegt wordt een deel van de energie gebruikt om de overige energie in de accu op te slaan. Daardoor zal de accu een beetje warm worden. Normaal gesproken is dat zo ongeveer handwarm, iets van 25°C tot 30°C. Als de accu vol raakt zal steeds minder van de energie die erin gestopt wordt nog opgeslagen worden, die "overtollige" energie zal dan ook in warmte omgezet worden. Daarom wordt de accu snel warmer als hij vol raakt. Als alles goed is ingesteld en de lader goed werkt zal de delta piek op tijd gedetecteerd worden en het laden stoppen. Afhankelijk van de gebruikte laadstroom zal de accu dan wel warmer zijn geworden, misschien dat hij iets van 40°C wordt maar dat geeft helemaal niets en is normaal.
Pas als de accu meer dan 50°C wordt moet je uit gaan kijken, dan kan er iets fout zijn en wordt de accu pas echt overladen. Echt gevaar voor brand of ontploffingen is er dan nog steeds niet maar je accu zal een duidelijk korter leven hebben.
Pas bij temperaturen van meer dan 60°C of 70°C moet je bang worden voor brand of ontploffingen. Zelfs dan komt het nog maar zelden voor omdat er veiligheidsventielen in de cellen zitten ingebouwd. Alleen als je echt heel gek gaat doen en vreselijk hoge stromen ongelimiteerd door de accu gaat jagen dan zou er wel eens een cel kunnen ontploffen. Zoals ik als voorbeeld gaf 5A in plaats van 50mA (0,05A), dat is 100x te veel, ja dan kan je een klap verwachten. :oops:
Met een goede lader en een "normale" laadstroom hoef je daar dus niet echt bang voor te zijn en kan je de accu gerust in de lader laten zitten tot hij stopt omdat de accu vol is. :lol:

ajax/RC fan zei:
@ Alexander

Bedankt voor je snelle reacties. Ik had per ongeluk eerst het laadkabeltje ontkoppeld van de lader en toen zijn de 2 bananenstekkertjes heel even tegen elkaar gekomen. Volgens mij is er niks kapot, want zowel de accu's als de lader doet het nog prima. Ik denk ook maar zo: Van fouten leer je, alle info die op het internet staat om je voor fouten te behoeden helpen wel veel, maar in de praktijk maak je altijd wel een klein foutje.

Groeten
Tsja, al doende leert men en zo even een tikje tegen elkaar geeft niets maar je moet wel je best doen om het zo veel mogelijk te voorkomen. Als de stekkertjes een keer wel goed tegen elkaar komen dan kunnen ze aan elkaar lassen. Echt waar zoveel stroom kan de accu leveren. Ja dan worden je draden heet en gaan roken. Smerige stank, giftige (?) dampenen en meer van die narigheid zijn het gevolg. Hoe ik dat weet? Mmmm, zullen we daar maar niet over praten? :wink: :oops:
Overigens is de beste manier om dat te voorkomen het laadsnoertje eerst aan de lader koppelen en dan pas aan de accu. Als je accu vol is moet je de accu eerst loskoppelen van het laadsnoertje en dan pas het snoertje van de lader. De lader is tegen kortsluiting beveiligd dus als daar de stekkertjes een keer tegen elkaar komen dan kan het vrijwel nooit kwaad.

@ Ernst

Ok dat is dan allemaal wel duidelijk, maar waarom staat er in de FAQ over NiMH's dat de lader bij 0,1C de Delta Peak niet opmerkt? Dus ik kan na de eerste keer laden, de accu wel met 0,7C gaan laden (0,7*3600)= 2520 mA = 2A laden. Dan zal de Delta Peak zo goed als zeker werken?

ajax/RC fan zei:
@ Ernst

Ok dat is dan allemaal wel duidelijk, maar waarom staat er in de FAQ over NiMH's dat de lader bij 0,1C de Delta Peak niet opmerkt? Dus ik kan na de eerste keer laden, de accu wel met 0,7C gaan laden (0,7*3600)= 2520 mA = 2A laden. Dan zal de Delta Peak zo goed als zeker werken?

omdat de delta peak betekent dat de accuspanning eigenlijk als ie aan eht overladen is, weer naar beneden zakt, dat is maar een klein beetje (paar milivolt) en dat detecteert de lader. als je met 0.1C laad dan duurt die daling dusdaning lang dat de lader neit ziet dat de spanning al over de top is zeg maar, en dan gaat ie rustig door..

0.7 is prima :) 0.7x3600=2500 = 2.5A niet 2.0 ;) maar verder goed :)

Ja, de delta piek is duidelijk kleiner naarmate de laadstroom minder wordt. Toen de FAQ geschreven is waren er nog een heleboel laders die bij 0,1C laadstroom de delta piek niet konden detecteren.
De moderne laders die nu te koop zijn hebben een beter op NiMH ingesteld meetsysteem waardoor vele de delta piek nu ook bij 0,1C kunnen detecteren. Mocht dat met jou lader niet zo zijn dan is er nog niets aan de hand. Met zo'n kleine laadstroom kan je de accu vrij lang overladen zonder dat het direct kwaad kan. Oké het zal de levensduur iets korter maken maar als het één of twee keer gebeurt dan zal dat niet merkbaar zijn. Pas als je de accu altijd zo gaat laden en de accu steeds lange tijd overlaad dan zal je dat gaan merken in de levensduur van de accu. Door die kleine laadstroom zal de temperatuur van de accu tijdens het overladen ook nooit zo hoog kunnen oplopen dat het gevaarlijk zal worden. Daar hoef je je dus ook geen zorgen over te maken.
Als je de accu nu de eerste keer langzaam hebt geladen en je kon er daarna lekker mee rijden (hij "trok" goed) dan zou ik vanaf nu met 2A of 2,5A gaan laden. De delta piek zal dan zeker groot genoeg zijn om gedetecteerd te worden.

@ Ernst

OK alles is duidelijk nu. Ik heb 1 accu elf uur laten laden en de andere accu iets van 6,5 uur laten laden op 0,4A. Dit is wel iets te weinig, maar dat maakt verder weinig uit. De volgende keren kan ik dus gewoon met 2,5A laden zodat hij ook makkelijk de Delta Peak opmerkt. Voor de rest super uitleg met duidelijke voorbeelden. Dit in combinatie met de handleiding en de FAQ heeft het me een heel compleet beeld gegeven. Nogmaals mijn dank!

Groeten

Back