lader voor zender met automatische afslag?

hoi allemaal

ik gebruik nu een lader 5 van robbe, de oude oranje
maar de accu'packs die ik nu gebruik , zijn 2900mAh (in de futaba zender) en 2100 mAh,(ontvanger)beide NIMH
dat word wat lastig laden op 1/10 C
de nieuwe unicharger 6 heeft al betere waarden , maar geen delta peak

ik ben dus eigenlijk op zoek naar een eenvoudige lader waar ik mijn accupacks aan kan hangen en die ze
vol laad in een acceptabele tijd (8 uur of zoiets) en dan afslaat of gaat druppelladen.

ik gebruik nu de 500 mA uitgang , maar dan moet ik niet vergeten de boel er op tijd af te halen
(de zender laat ik eerst helemaal leeg lopen(aanstaan), dus daar is de laad tijd aardig goed van te berekenen,
maar ik ben wel eens wat te laat geweest bij mijn ontvanger pack, en dat was behoorlijk warm geworden

wat ik zoek is dus een lader die:
kan laden met ong. 200mA - 300 mA
meer mag natuurlijk ook :roll:
delta peak o.i.d. heeft
op 230 volt werkt
en (heel belangrijk) niet te duur is 8)

alvast bedankt
johan

hoi Johan, ik gebruik de Graupner Ultramat 14. Voldoet aan al jouw eisen, is ook nog eens mee te nemen en aan te sluiten op je autoaccu (makkelijk als je aan de waterkant nog eens wat wilt bijladen :wink: ). Daarnaast haal ik wel de accu uit de zender om hem zo op te laden. Mijn zenderpakket van 2500 mAh laad ik meestal met 2.5Ah op, de lader herkend met de deltapeak of de accu vol is en gaat daarna over op druppelladen.

hoi mathijs

ik had zelf deze lader ook al gezien,het is zeker een goede lader ik wil gewoon even een
paar types naast elkaar zien wat de voor/na delen ten opzichte van elkaar zijn.
als ik naar de modelshop ga , krijg je ook maar net wat ze op de plank hebben liggen.

daarnaast ik wil wel graag de accu in de zender houden.
het is en futaba fx 14 en dat stekkertje zit op een onhandige plek(of ik heb de vingers te dik 8) )

werkt delta peak ook als je op een lagere mA waarde laadt?

langs de waterkant laden is niet echt nodig , ik kan 10 uur zenden, en als ik twee accu packs voor de
zeilboot meeneem, heb ik er vaak 1 teveel bij me

groeten johan

Een accu geeft pas een duidelijke delta peak als er op z'n minst met 0,5 x C wordt geladen. Met 2900 mA accu's moet de laadstroom dan minimaal 1,45 Ampere zijn. Dit is best wel veel voor het laadcircuit van een FX14.

Om met een Lader 5r of een Unicharger 6 aan de gewenste laadstroom te komen, kun je een aantal uitgangen aan elkaar knopen. Dit staat ook in de handleiding beschreven. Op deze manier kun je nog steeds met 1/10 x C laden. Bij de Lader 5r altijd wel opletten, dat de maximale laadstroom van 700 mA niet wordt overschreden. Het volledig ontladen van een accu is een slechte gewoonte. Dit kost levensduur.

hoi jan

dat ik bij de lader 5 de uitgangen aan elkaar kan knopen wist ik,
maar je komt dan maximaal aan 225 mA zonder de 500 uitgang mee te nemen.
ik heb echt de oude , die met 25 , 50 ,50 , 100 en 500 mA

dus ik laad meestal met 500, alleen weet ik dan dus nooit precies wanneer ik moet stoppen.

met het ontladen van de zender bedoel ik dat ik hem aan laat staan tot hij begint te piepen,
ik heb het alarm ingesteld op 8,9 volt dit is na ong. 10 uur gebruik.

groeten johan

Back