mmm, ik geraak er nog niet helemaal wijs uit...
Op
deze site[url] zie ik bv. [URL="https://f47fb5b4-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/balance-connectors/rcheli-diagram-balance_6s_wiring.png?attachauth=ANoY7cpIfDk93Xs4n2bZISL4wAKWtAfM8LGIj88-1d945S86XwBCur6mGMK5RDIouNs-M_IIGrfOiEzOJURDNOViug_VIwEszgQAgtoIIlqjBnCus8PwHb2LS1SKTA7CxvvpO5ub2cpur2qoo-q3ctjrU8nZmqDcfoYSZ6QhiXVebJk2bhBSy7_dvCxlemCBtnPztTs1L88H8sMsglfdK9bijziaX87aXyX5sajn0YGtKvwGYbeThTuRObsQIVvyc6rLjgARTOaLqnqeQKWzRd6aTGxM1vdIQQ6AnaZd01OF-zL7ybSpecE%3D&attredirects=0"]dit schema.
Eigenlijk komt dit wel overeen met de draden aan de E-flite lipo en is de enige rode draad vermoedelijk de positieve van het pack.
Ik heb de lipo's ook zo uitgemeten met m'n multimeter, telkens de rode draad vast en dan van aan de rode telkens een zwarte gemeten. Was +- mooi steeds een verhoging van 3,7V.
Dus de meetpunten vlak bij elkaar (rood-zwart): 3,7V, volgend punt gaf 7,2V, volgend 11,1V, ... zo verder tot 23V (verste zwarte draad tov. de rode).
Ik ben verkeerdelijk er van uit gegaan dat mijn vast meetpunt (de rode) de negatieve kant van het pack moest zijn.
Het balancer bord is net omgekeerd van draadkleuren en daar zal men de negatieve (is ook de negatieve van cel 1) genomen hebben als referentie (1 zwarte en 6 rode).
Ik heb gisteren het balancer bord wat uitgemeten en daar toch niet dadelijk een kortsluiting gevonden. Het meegeleverde bord is wel véééél uitgebreider dan wat in de handleiding is weergegeven. Voor elke soort lipo (1-6S) zijn er minstens 4 of 5 verschillende connectoren geplaatst.
Wat ik me wel herinner dat de eerste 2x dat ik een 6S lipo aansloot aan de LAADkabels van de lader ik zo'n typische elektrische "knets" hoorde. Nadien niet meer.
Vermoedelijk is er dus iets aan de laadzijde van de lader doorgeslagen en NIET langs de balancer zijde. Ook al zoals iemand zei dat de lader vermoedelijk beschermd is tegen verkeerd om aansluiten aan de balancer zijde, hier zijn de maximale stromen ook véél kleiner (ik geloof 300mA max.).
Het doorslaan (kortsluiting) langs de laadzijde verklaard ook helemaal waarom ik een melding van kortsluiting krijg bij het proberen laden van een NiMh AA-accu. (geen balancer bord aangesloten aan de lader/balancer)
Blijft nog wel vreemd dat de lader aangaf bij de battery test (vlak voor start laden) dat er slechts 5 cellen gevonden waren ipv. 6 (die ik opgaf in de programmatie)...
Al moet ik nog melden dat ik bij ontvangst van de lipo's er eentje aan de lader heb gehangen ("knets" gehoord), alles ingesteld had en de battery test liet lopen en de lader wel 6 cellen vond. Toen heb ik het proces afgebroken en de lipo opgeborgen.
De volgende dag (gisteren) heb ik "een" lipo genomen en die wou ik gaan gebalanceerd laden ("knets" gehoord bij aansluiten laadkabel) en toen deed het probleem zich voor van melding slechts 5 cellen en vervolgens melding kortsluiting.
Ik dacht toen dat het een defecte lipo was en heb de andere genomen. Ook aangesloten, GEEN "knets" meer gehoord maar probleem bleef natuurlijk...
En wat later gemerkt dat ik een 3S (enfin, 3x 1S zo gekoppeld dat het een 3S voor de balancer is) ook niet meer kan laden wegens "kortsluiting".
Voorlopige conclusie:
- niets mis met de balancer stekker en aansluiting op het balancer bord
- schade aan de laad-zijde van de lader