Lader wil lipo niet laden (XHP of XH balancer stekker?)

Als je de spanning meet op de balanceraansluiting met de zwarte meetpen op de zwarte draad en de rode meetpen op de buitenste rode draad, dan moet je een positieve spanning meten. Meet je die, dan is de balancerconnector goed aangesloten.

Controleer ook eens met een ohmmeter of pin 1 van de ingang die je gebruikt op het balancerbord ook pin 1 is op de uitgang van het balancerbord (wel eerst loskoppelen van de lader). Doe dit ook voor de pinnen 2 t.e.m. 7.

Eerste en belangrijke metingen: mijn 2 6S lipo's (1 lipo kost meer als mijn lader/balancer met balancerbord dus jullie snappen mijn bezorgdheid wel)

Beide lipo's zijn correct qua bedrading. Daarmee bedoel ik dat de polariteit en de kleur overeenstemmen (rood = + & zwart = -), zowel voor de laadkabel/fiche als de balancer kabel/fiche.

* lipo 1: 23,0V
celspanningen: 3,71V, 3,86V, 3,85V, 3,85V, 3,86V, 3,86V

* lipo 2: 23,1V
celspanningen: 3,85V, 3,85V, 3,85V, 3,85V, 3,85V, 3,85V

In theorie zijn beide lipo's dus nog in prima conditie alleen maak ik me wat zorgen over die 3,71V bij de eerste cel van lipo 1 tov. de 3,86V van de andere cellen. Of is zo'n verschil nog makkelijk op te lossen door gebalanceerd te laden?
Ik las eerder vandaag dat een verschil van 1% het maximum is wat er tussen de cellen mag zijn, hier is dat 4%. Misschien al een probleem voor de balancer software in de lader? (heeft natuurlijk niks te maken met de kortsluiting maar wel met de eerdere melding van slechts 5 cellen gedetecteerd)

De fiches zien er ook identiek uit als deze in m'n foto op de vorige pagina (post #6). Toch wat betreft de kleur van de uiterste draden.
Met dat verschil dat de binnenste 5 draden zwart zijn ipv rood maar dat maakt natuurlijk niet uit.

Verdere metingen en foto's volgen straks. Nu even te weinig tijd.

Mooi staaltje fout zoeken ...

* celspanning mag niet meer dan 1% afwijken (42mV). Dit geldt pas na laden/balanceren. Na ontladen (vliegen/varen/etc.) kan er meer afwijking optreden
* Je stekker is fysiek beveiligd tegen verkeerd om aansluiten middels de vorm van de connector. Je hebt ondertussen gemeten wat de min/plus kant is van je balance connector. Klopt dit ook met de aanwijzingen op het balance boardje? (meestal is wel af te leiden wat de gemeenschappelijke min is van de 2S/3S/4s female connectors op dat boardje).

nieuwe lipos laad ik met 1 c
dan rustig 5 keer vliegen, niet te veer leeg vliegen,
en dan is ook de cel-spanning (bijna) gelijk,

en dan powern ..

Groet
Uwe

Ben al erg gelukkig dat de lipo's nog in orde zijn.

Eerst wat foto's:

DSCN1937.jpg

DSCN1938.jpg

DSCN1939.jpg

DSCN1940.jpg

DSCN1941.jpg

DSCN1942.jpg

DSCN1943.jpg

DSCN1944.jpg

DSCN1945.jpg

Heb ook heel wat metingen gedaan:

- stroomloze lader: geen kortsluiting tussen de aansluitpunten laadkabel onderling of aansluitpunten balancer onderling
Ook geen kortsluiting tussen aansluitingen balancer en aansluitingen laadkabel

- laadkabel voor 6S E-flite lipo (EC3 connector): geen kortsluiting, kabels geven wel goed door

- laadkabel aan splitter voor 3x 1S lipo's: geen problemen

- balancer bord: geen kortsluiting gevonden, aansluitingen komen ook overeen tussen de aansluiting met lader (negatieve pool, eerste cel, tweede, derde ,...)

- 2S direct op bord geplugd: aansluitingen kloppen (polariteit) en elke cel is correct afzonderlijk uit te meten aan de aansluiting met lader

- zelfde met de 6S lipo: alles in orde

Kort samengevat: geen fouten in de bekabeling kunnen vinden, ook kloppen de stekkers lipo's met de aansluitingen op de balancer.
Fout moet intern in de lader zitten. Zal die eens moeten open schroeven.

Nieuwe lader is onderweg.
Ik bekijk de defecte wel eens intern.

Alleen hoop ik de nieuwe ook niet dadelijk op te blazen...

En zo ziet de lader er van binnen uit.
Direct visueel niks foutief (doorgebrand of zo) te zien. Misschien een klein beetje uitgelopen soldeersel waar de stekker voor de balancer op het bordje zit (van links de eerste 2 pinnen) maar denk niet dat het daar zal zitten.
Hopelijk vind ik iets tijdens het meten, hopelijk is't geen fout in het programma...

DSCN1946.jpg

DSCN1947.jpg

DSCN1948.jpg

Je hebt in ieder geval alles gedaan om de fout te vinden. Heb je dezelfde lader besteld of een ander type?

Nieuwe lader is toegekomen. Straks de grote test. Wel wat spannend, hoop dat ik deze ook niet stuk maak... :oops:

Al zou de lader zeker geschikt moeten zijn (nu, daar twijfel ik niet aan) want wat zag ik op de site van horizon hobby bij de parts & accesoires die men daar aanraadt voor de blade 500 3d:

De Celectra 80W AC/DC Multi-Chemistry Battery Charger

En die ziet er zo uit:

ai15067925-190-thumb-1494899.jpg

Die is gewoon identiek aan de lader die ik heb, enkel een ander kleurtje en frontpaneel.
Ook als je de manual bekijkt zie je dat de programma's identiek zijn.

Ik moet trouwens zeggen dat die je die lader/balencer onder verschillende merken ziet verschijnen.

Zo'n advies valt een beetje in de categorie "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".

In ieder geval succes met de eerste laadpoging.

Haha!
Tuurlijk zal een merk een "eigen" lader aanbevelen.

Ik wil maar zeggen dat "mijn" lader/balancer zeker geschikt is voor de toepassing aangezien de merkeigen identiek is.

De IMAX MAXXYTRAX is bv. ook nog eens dezelfde:

mxx-210.png

Lipo n°1 hangt aan de nieuwe lader/balancer. Alsook nieuw balancer bord en nieuwe laadkabel met EC3-fiche (niets aan het toeval over gelaten).

Was eerlijk gezegd wel even spannend, zeker toen ik ook deze keer bij het insteken van de EC3 stekker lipo in de EC3 laadkabel weer een "knets" hoorde en er een klein vonkje te zien was...

Maar de 6S 2900mAh lipo is nu aan het laden met 2,0A.
Kan ik straks de heli binden met de Dx6i

Doe ik idd binnen.
Maar de rotorbladen hangen er nog niet aan. Veel kan er dan niet mis gaan als ik overal met m'n vingers tussenuit blijf. ;)

Wat me wel opvalt bij het connecteren van de EC3 stekkers: zowel aan de lader als aan de heli: telkens ik de stekkers in plug geeft dit een "knets" en vonk in de stekker. (niet tussen beide polariteiten)
Zal wel normaal zijn zeker bij die 6S lipo's?

Laatst bewerkt:
Die "knets" bij koppelen van accu aan heli is vrij normaal: op je regelaar zitten aan de ingang een flink stel elcos en die worden ff snel geladen bij het aansluiten. Het is bij mijn weten niet gebruikelijk bij koppelen aan de lader (maar: ik heb slechts ervaring met 3S LiPos)

een 500er in de woonkamer optouren zonder bladen,
maar dan vergeet de achterbladen niet,
die blazen (tenminste dat hek) je heli ook weg,

vonk aan de heli (@alpha21:) is normaal,
aan de lader niet !

en wat is niet tussen beide polariteiten, ?????
klinkt bijna, dat je af en toe de stekkers verkeerd om doet ???

Groet
Uwe

Ik bedoel dat de vonk niet tussen de zwarte en rode draad voorkomt.
Maar bij het aansluiten wel telkens tussen male en female stekker van bv. de rode draad.

Het was bij de eerste lader zo en bij de nieuwe ook.
Misschien toch de hobbyshop eens contacteren hierover?

De eerste keer dat ik bij mijn broers Imax B6 zijn 2x3s rij-accu aan sloot, de hoofdkabels, de balancerkabels nog niet, petste het ook behoorlijk :shock::shock::shock: Zelfs zodanig dat betreffende (verloop) connector weer in het gareel gevijld moest worden. Geen idee wat de ladingstoestand van die accu's toen was.

Back