Ladingstoestand van accupacks meten?

Hallo,
Ondanks het feit dat ik regelmatig mijn accu-packs aan de lader hang bij 65 mA (Robbe r5 ladertje) en dan veronderstel en hoop dat ze weer voldoend power leveren toch een vraag. Is het mogelijk om een ladingsgrafiekje te maken waarin je aan de hand van de gemeten spanning kan zien hoe vol het accu-pack is. Of staat dat al ergens op dit forum. Ik heb al wel de twee mooie verhalen gelezen van Ernst Grundman (febr. en april 2005) over NiCad en NiMH.

Je kan aan de spanning niet zien (meten) wat de ladingstoestand van de accu is. Als je wilt weten of de accu nog voldoende capaciteit heeft kan je het beste deze een keer laden/ontladen aan een computerlader waarbij je kan aflezen wat er totaal uit de accu gehaald wordt. Als je dat afzet tegen de capaciteit die hij origineel zou moeten hebben kan je bepalen of de accu nog voldoende is of dat hij aan vervanging toe is. Meestal wordt er rond de 70-80% aangehouden voor NiCd of NiMh.

De Spintec battmanager kan bij een flinke ontlaadstroom de resterende capaciteit maar ook interne weerstand bepalen.

Roelof zei:
De Spintec battmanager kan bij een flinke ontlaadstroom de resterende capaciteit maar ook interne weerstand bepalen.
Dat kan hij dus NIET want dat is ALLEEN te bepalen op de manier die Burp al aangaf.
Als men met een flinke ontlaadstroom gaat meten geeft dat echt een totaal verkeerd beeld van de accu. Oké, je kan een redelijk idee krijgen van de inwendige weerstand maar wat de resterende capaciteit is kan je zo absoluut niet bepalen. Als de (ont)lader toch een bepaalde waarde voor de capaciteit aangeeft dan is dit niet meer dan een gok die op wat vage zaken gebaseerd is.
Waarom dat zo is ga ik hier niet uitleggen dat zou een veel te lang verhaal opleveren. Daar komt bij dat ik het feitelijk al vaker heb uitgelegd in diverse andere draadjes.

OK, het antwoord op mijn vraag is dus simpel. Het is moeilijk te bepalen hoe de fysieke toestand van mijn accupack is. Je riskeert dan toch een crash. Ik heb wel van die ledpaneeltjes in mijn toestellen.
Domweg een nieuwe kopen is dus een oplossing maar hoe is de toestand na een paar maanden? Een nieuw accupack kost toch gemiddeld een 30€.
Als beginnend modelvlieger heb ik een zeer simpele oplossing. Ik schakel zender en ontvanger in en zet mijn vliegtuig buiten neer en ga binnen zitten met een goed boek (of zet de TV aan) en op mijn schoot mijn zender. Al lezend/kijkend beweeg ik constant de sticks.
Als alles na een uur sturen nog goed werkt dan zijn mijn accupacks nog prima en (na het opladen) goed voor een middagje vliegen. Als je dit in aan het begin van een vliegseizoen doet dan weet je tenminste iets.
Misschien een uiterst primitieve en lachwekkende manier , maar het werkt 100%.

Als het om een ontvangerpakket gaat kan je beter een 12v autolamp op aansluiten.
Een koplamp is iets van 3 ohm wat dus een 1.5A uit een 4.8v accu trekt, kan je uitrekenen hoe lang de lamp moet kunnen branden (tot zover die dat doet) op een volle accu en met een voltmeter kan je periodiek de spanning bekijken.

@Ernst,
Verdiep je eens in producten voordat je "je kennis" overal opdrukt.
Je hebt gelijk als het om kleine accu's gaat maar voor aandrijf-accu's komt er nuttige info uit dit kleine apparatje.

Als je zo'n led-paneeltje in je vliegtuig hebt geeft dat ook wel enige indicatie over de ladingstoestand van de accu: gewoon alle servo's gelijktijdig bewegen. Even flink doorpoken dus met de knuppels op de zender. Je mag dan niet in het rode vlak terecht komen, ook niet als de accu leger raakt. Vóór elke vlucht even herhalen en je ziet vanzelf wel dat je bij een legere accu verder in het oranje cq gele gebied komt.

Ik heb een ooit door een clublid zelf gemaakt ontladertje, deze trekt ongeveer de stroom die je gebruikt tijdens vliegen.
Zodra de accu inzakt slaat hij af, het leuke van dit ontladertje is, dat je er een klokje aan kunt hangen.
Zo kan ik dus zien hoe lang ik nog had kunnen vliegen.

Testen bij nieuw (pas na een paar keer dan heeft de accu zijn volledige capaciteit) en daarna op gezette tijden weer testen. Als de gebruiksduur afneemt (in belangrijke mate) dan kan je bepalen of de accu aan vervanging toe is. De manier waarop jij het doet kan prima, let wel dit geeft een indicatie. Dat is waar je naar op zoek was geloof ik :mrgreen:

Burp zei:
Testen bij nieuw (pas na een paar keer dan heeft de accu zijn volledige capaciteit) en daarna op gezette tijden weer testen. Als de gebruiksduur afneemt (in belangrijke mate) dan kan je bepalen of de accu aan vervanging toe is.

De manier waarop jij het doet kan prima, let wel dit geeft een indicatie. Dat is waar je naar op zoek was geloof ik :mrgreen:

Ik ben zo wel voldoende geinformeerd. Ook wat gerust gesteld dat ik in iedergeval een lege accupack wel kan zien aankomen zonder dure computergestuurde toestanden.
Dank aan iedereen.

Corrien heeft het over zo'n LED paneel in het toestel.
Meestal zijn die voor 4-5 cellen, ik heb zo'n ding van Graupner en daar kun je het voltage instellen.
Maar waar haal ik zo'n LED paneel voor een 2s lipo ontvangeraccu ?
Bij 4rc zie ik zo'n LED ding maar die brand pas bij 6,3 V en dat lijkt me wat laat voor een ontvangeraccu.
Of is dat op tijd zat ?
Ik heb eens gelezen dat je de lipo ontvangeraccu moet bijladen als de spanning onder 7V komt bij een ontlading van 1A.
Dat is natuurlijk wel te controleren door na elke vlucht ff aan de lader te hangen maar zo'n LED ding is wat eenvoudiger.

Nee, die zoek ik dus niet ! Die heb ik al maar zijn ongeschikt voor 2s lipo. Als dat LED gaat branden bij 6V is de lipo (ontvangeraccu) al te ver leeg.
Bovendien zoek ik er een die ik dus rechtstreeks op de akku kan zetten en niet op de ontvanger.
De ontvanger ontvangt namelijk maar 5,nogwatVolt via de regulator. Het gaat om de spanning van de accu, dus dat moet rechtstreeks.

EC135 zei:
Bij 4rc zie ik zo'n LED ding maar die brand pas bij 6,3 V en dat lijkt me wat laat voor een ontvangeraccu.
Of is dat op tijd zat ?
Dat is op tijd zat. Een Lipo-safe staat als regel ingesteld op 3 Volt per cel. Bij deze 3 Volt is de LiPo nog niet leeg en er ontstaat ook nog geen schade aan de accu. De echte spanning, waaronder een LiPo niet ontladen mag worden is 2,5 Volt per cel. Er wordt dus altijd een ruime veiligheidsmarge aangehouden.

Roelof zei:
@Ernst,
Verdiep je eens in producten voordat je "je kennis" overal opdrukt.
Je hebt gelijk als het om kleine accu's gaat maar voor aandrijf-accu's komt er nuttige info uit dit kleine apparatje.
Sorry Roelof, maar ik moet de bal terug kaatsen. :wink:
Wat Arnold vroeg was of er een apparaatje is dat je aan de accu kan aansluiten en zo kon aangeven hoe de laadtoestand van die accu is. Dat bestaat dus niet, het kan niet eens.
Het apparaatje waar jij naar verwijst ONTLAAD de accu helemaal en meet zo wat de capaciteit van de accu is, of beter was! Dat is precies wat Burp al heeft omschreven, alleen door de accu te ontladen kan je bepalen hoeveel er nog in die accu zat. Als je dat met een volle accu doet kan je meten hoeveel capaciteit de accu nog heeft en kan je een idee krijgen van hoe goed, of slecht, de accu is.
Er zijn in het verleden wel vaker apparaatjes bedacht die gedurende een aantal seconden een bepaalde stroom uit een accu trekken en dan het spannings verloop meten. De bedenkers van die apparaatjes konden dan aan de hand van dat spanningsverloop vertellen hoeveel energie er nog in de accu zit. Mensen die dergelijke apparaatjes gingen gebruiken kwamen er al snel achter dat die aanwijzing op z'n zachtst gezegd discutabel is. De aanwijzing is niet constant en verschilt enorm bij verschillende accu's. Een volle zender accu wordt aangegeven als bijna leeg. En gek genoeg werd een lege aandrijf accu als nog minimaal half vol aangemerkt. Hoe dat komt heb al vaker uigelegd en dat doe ik hier niet nog een keer.
Dus er bestaan geen metertjes die je op de accu kan aansluiten en die dan direct aangeven hoeveel energie er nog in de accu zit. Dat kan niet door de eigenschappen van de accu.

En toch bleek de vraag om de conditie van de packs na te gaan ;)

De battmanager kan veel info laten zien, meer dan een standaard ontladertje maar alleen geschikt voor hoog vermogen accu's met 5 tot 7 cellen.

Een Infinity-2 aan de computer is denk ik de mooiste en meest betaalbare oplossing om het in mooi grafisch kaart te brengen maar er zijn al div oplossingen gegeven.

OK heren,

Ik vindt veel goede informatie op dit forum.

De basisvraag was; kan ik meten/weten of mijn accupacks nog betrouwbaar zijn en niet op instorten staan tijdens een vliegsessie.

Daar heb ik voldoende antwoord op gehad.
Het gerustellende van modelvliegen is dat je "kist" altijd naar beneden komt vroeg of laat, gewild of ongewild....
Ik hou het dus voorlopig maar op de LED-paneeltjes en mijn primitieve en toch wel lachwekkende methode als ik niet zeker ben van een accupack. Ik ben gepensioneerd en heb dus tijd genoeg om droog te vliegen, ha, ha...
Ik heb al enkele keren het advies gehad van gooi maar weg die "zooi" en koop maar een nieuw accupack (NiCad). Maar na enkele keren laden en ontladen doen ze nu nog steeds hun werk. Inmiddels is mijn "vloot" uitgebreid en koop ik ook de nieuwe accupacks erbij.
Voor mij is de discussie wel gesloten hoor.
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage.

Back